BRATISLAVA 11. februára (WBN/PR) – Kolektívne pôžičky – Požičiavanie priamo medzi ľuďmi za pomoci nových technológií a internetu pred pár rokmi priniesli do finančného sveta nový svieži pohľad na financie, ale čo je najlepšie, aj najvýhodnejšie podmienky pre obe strany – investorov aj žiadateľov o pôžičku .
Kolektívne pôžičky použili princípy sociálnych médií a umožnili ľuďom a malým podnikom zabezpečiť si financovanie od veľkého množstva individuálnych investorov cez internetové platformy. Na rozdeľ od bánk alebo iných finančných domov, ponúkajú tieto platformy priame spojenie investorov s dlžníkmi a tým úroky, neponížené o maržu medzičlánkov.
Fenomén kolektívneho požičiavania sa už takmer desať rokov teší výnimočnej obľube a od svojho vzniku rastie medziročne o viac ako 100 %. Aj napriek minulému úctyhodnému rastu, možno práve rok 2013 nazvať tým zlomovým pre Kolektívne požičiavanie. Celosvetovo sa v len minulom roku poskytlo pomocou Kolektívnych pôžičiek viac ako 5 mld. USD. Viac ako polovica tejto hodnoty bola poskytnutá v Spojených štátoch. Svetový líder v tomto odvetví, spoločnosť Lending Club, sama dosiahla úroveň 2 mld. USD. Neuveriteľný rast a obľubu dokumentuje fakt, že v roku 2011 spoločnosť poskytla pôžičky za 250 mil. USD, čiže za posledné dva roky vzrástla o 800 %. Predpoklad je, že v roku 2014 dosiahne spoločnosť úroveň 5,3 mld. USD a celý trh v USA prekoná hranicu 7 mld. USD. V roku 2014 je zároveň avizovaný vstup Lending Club na americkú burzu.
Druhým najväčším trhom Kolektívnych pôžičiek je Čína. Z trhu neexistujú presné údaje, ale konzervatívny predpoklad hovorí, že jeho veľkosť v minulom roku dosiahla 1,6 mld. USD. Za Čínou nasleduje Veľká Británia, ako kolíska tohto odvetvia. Trh Kolektívnych pôžičiek tam dosiahol už 500 mil. libier a minulý rok cez neho dokonca požičiavala sama britská vláda a to 20 mil. libier v rámci programu rozvoja a podpory rastu hospodárstva.
Okrem významného rastu pritiahol trh Kolektívnych pôžičiek v minulom roku mnohé zvučné mená tradičného finančného biznisu, viaceré známe i u nás. V máji vstúpila spoločnosť Google za 125 mil. USD do už spomínaného Lending Clubu, čo ho v tom čase valuovalo na 1,55 mld. USD. V septembri vstúpil za 25 mil. USD najväčší celosvetový správca aktív spoločnosť Blackrock do Prosperu, druhej najväčšej spoločnosti v USA. Do Kolektívnych pôžičiek minulý rok investoval i spoluzakladateľ Microsoftu Paul Allen, ktorého rodinný fond investoval 125 mil. USD do novovzniknutého poskytovateľa Freedom Financial.
Do Kolektívnych pôžičiek začali vo veľkom investovať i inštitucionálni investori a headgové fondy. Odhad je, že len v USA headgové fondy získali 300 až 400 mil. USD na investovanie práve do Kolektívnych pôžičiek.
Minulý rok do hry vstúpila tiež Alibaba group, najväčších internetový predajca na svete (väčší ako eBay). Alibaba Finance investovala 35 mil. USD do spoločnosti Ppdai, najväčšieho poskytovateľa Kolektívnych pôžičiek v Číne.
Do Kolektívnych pôžičiek sa zapájajú i samotné banky. Viacero komunitných bánk v USA sa dohodlo s tamojšími poskytovateľmi na strategickej spolupráci. Ich klientom budú ponúkať tento investičný produkt a zároveň žiadateľov o pôžičku procesovať z peňazí získaných cez Kolektívne pôžičky. Vo Veľkej Británii sa už dlhšie hovorí, že Španielsky bankový gigant Santander diskutuje o spolupráci so spoločnosťou Funding Circele.
Aj na Slovensku sa Kolektívne pôžičky postupne udomácňujú. Ich jediný poskytovateľ, portál Žltý melón, vznikol na konci roka 2012 a minulý rok svojimi výsledkami úspešne nadviazal na svojich zahraničných kolegov. Žltý melón nedávno zverejnil výsledky svojho doterajšieho fungovania v infografike. Pozrieť si ju môžete tu.
Minulý rok naplno ukázal, že v prípade Kolektívnych pôžičiek sa nejedná len o krátkodobý boom, ale čaká ich veľká budúcnosť. Tak ako nedávno Apple zmenil hudobný priemysel, Amazon maloobchod, Easyjet a Ryanair letecký priemysel, či Netflix mení televízne odvetvie, majú Kolektívne pôžičky potenciál zmeniť starý zaužívaný finančný svet.