BRATISLAVA 19. augusta (WBN/PR) – Retrospektívna výstava Juraja Bartusza s názvom gestá / body / sekundy nadväzuje na program SNG prezentovať významné postavy dejín slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia.
Kurátorky výstavy: Vladimíra Büngerová & Lucia Gregorová-Stachová
Odborná spolupráca: Katarína Bajcurová
Architektonický návrh výstavy: Patrik Kovačovský
Grafický dizajn: Milan Mikula
Trvanie výstavy: 20. august – 31. október 2010
Prof. Juraj Bartusz (1933, Kamenín)
V rokoch 1954 – 1958 študoval na Vysokej škole umeleckopriemyselnej (prof. Jan Wagner, prof. Jan Kavan) a v 1958 – 1961 na Akadémii výtvarných umení (prof. Karel Pokorný, prof. Karel Hladík).
Na slovenskú výtvarnú scénu vstúpil v 60. rokoch 20. storočia a stále patrí k jej najvýraznejším osobnostiam ako tvorca aj ako pedagóg. V roku 1992 získal profesúru na Akadémii výtvarných umení v Prahe. V rokoch 1990 – 1999 viedol Ateliér slobodnej kreativity na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Od roku 1999 pôsobí na Katedre výtvarných umení a intermédií Technickej univerzity v Košiciach.
Bartuszov význam prekračujúci hranice domácej scény dokazujú početné participácie na medzinárodných výstavách a zastúpenie v relevantných štátnych a súkromných zbierkach na Slovensku aj v zahraničí. Žije a pracuje v Košiciach.
Školením a cítením sochár Juraj Bartusz pretavil sebe vlastnú razanciu autorského gesta a neustály výskum umeleckej tvorby do intermediálnych výstupov v maľbe, grafike, kresbe, umení akcie, do objektu a inštalácie, ale aj do experimentálnej hudby.
Koncom 60. a v 70. rokoch sa Bartusz inšpiroval vo svojej experimentálnej tvorbe témou doby: technologickým pokrokom a objavovaním vesmíru človekom, ktorá je nosnou témou slovenského konceptuálneho umenia. Výstava náznakovo pripomína aj samostatnú výstavu Sochy v Galérii Cypriána Majerníka v Bratislave (1974), ktorá bola z ideologických dôvodov predčasne ukončená. Bartusz na nej prvý raz prezentoval experimenty s počítačom.
Počas komunizmu Bartusz vytváral akcie ako rituály banálnych činností, vychádzajúcich dôsledne zo socialistickej reality (Úradné potvrdenie, 1971; Súkromné CO cvičenie, 1982).
Vrstvenie a posuny ako princípy výstavby diela sa uplatnili v Bartuszovej sochárskej tvorbe už v neokonštruktivistických skulptúrach, neskôr vo všetkých oblastiach jeho záujmu. V rovnakom období 60. rokov sa Bartusz venoval aj tvorbe nerealizovateľných projektov (Dúhové Zeme – nové kontinenty, 1967).
V Časovolimitovaných maľbách (od 1982) zapojil svoje telo do umeleckého diela. Bartusz v gestickej maľbe vo vymeranom časovom obmedzení vytvára pred publikom či v súkromí „svoj totálny podpis“ (JB).
So zázemím v poézii, literatúre, hudbe a v rozprávačstve cez svoje osobné dejiny sa vyjadroval k ťažiskovým témam civilizácie posledných desaťročí, historickým udalostiam v strednej Európe, ekológii a etike v inštaláciách a performance z 90. rokov. Juraj Bartusz neustále experimentuje s novými autorskými technikami.
Výstava
Rozsiahla výstava predstavuje vybrané oblasti Bartuszovho výtvarného myslenia od 60. rokov po súčasnosť v šiestich tematických okruhoch na 2. poschodí a v átriu Esterházyho paláca, na nádvorí a v premostení Vodných kasární. Koncepcia výstavy s príznačným názvom gestá / body / sekundy vychádza z najdôležitejších fenoménov v jeho umeleckom programe.
Sú to: 1. gesto, tvorivý akt, 2. autorský zámer, individualita, telo a 3. čas, limit.
Koncepcia výstavy prezentuje dokumentárne záznamy procesu tvorby v autorských technikách vo fotografiách a filmoch rovnocenne s umeleckými dielami.
Juraj Bartusz vytvoril pozoruhodné sochárske dielo a realizácie pre verejný priestor. Jednu z najvýraznejších voľných monumentálnych plastík Brána kozmonautov (1973) prezentujeme na nádvorí Vodných kasarní SNG.
Katalóg
K projektu vydala SNG dosiaľ najkomplexnejší monografický katalóg so štúdiami o jednotlivých aspektoch Bartuszovej tvorby a o aktuálnej výstave (Vladimíra Büngerová, Katarína Bajcurová, Lucia Gregorová-Stachová). Plnofarebný katalóg (200 strán) obsahuje aj rozsiahly rozhovor s autorom a bohatú fotografickú a textovú dokumentáciu.
Jeho cena je 28 €.
J. Bartusz o svojej tvorbe (z rozhovoru s kurátorkami výstavy publikovanom v katalógu):
„Rozopol som beh času z jeho minulého behu do budúceho a zmrazil som okamih prítomného.˝ (JB o časovolimitovaných maľbách)
„Každá doba má svoju dušu a myšlienkové prúdy, našťastie, nikdy nemali a nemajú žiadne hranice.˝ (JB o vplyvoch a inšpiráciách v tvorbe)
„Bolo to v tom čase veľmi zaujímavé a vzrušujúce, prežívali sme éru očarenia vedou a technikou. Zažívali sme cez let Gagarina dejinnú udalosť. Bol to veľký úspech vedy a techniky, preto ma to inšpirovalo a viedlo ku kozmickej tematike. Ciolkovskij povedal, že‚ Zem je kolískou ľudstva, ale v kolíske sa večne žiť nedá… Tento citát som napísal aj na stenu vo svojom ateliéri.˝
(JB o fascinácii kozmom)