BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) – Firmy, ktoré šíria reklamu cez audiotextové čísla, budú musieť okrem ceny hovoru informovať aj o cene za poslanie sms správy. Vyplýva to z pozmeňujúceho návrhu poslanca za Smer-SD Antona Martvoňa, ktorý v stredu večer predložil v závere 6. dňa 27. schôdze parlamentu k novele zákona o ochrane spotrebiteľa.
„Ak vznikne spor o cenu a plnenie za volanie alebo krátke textové správy (SMS), ktoré má spotrebiteľ uhradiť, znáša dôkazné bremeno preukázania nároku na plnenie a jeho výšky predávajúci,“ uvádza ďalej v pozmeňujúcom návrhu Martvoň.
Zraniteľný spotrebiteľ
Poslanec za Smer-SD argumentuje tým, že spotrebiteľ nemá v praxi nijakú technickú a ani faktickú možnosť v spore preukázať, že jeho plnenie je nižšie ako od neho požaduje predávajúci. Podľa Martvoňa ide o častý problém s výškou faktúr za telefóny, keď ľudia spochybňujú pretelefonované minúty alebo počet zaslaných správ na audiotextové čísla.
Poslankyňa za OĽaNO Helena Mezenská v pozmeňujúcom návrhu presadzuje nové definície spotrebiteľa a to priemerného a zraniteľného. Priemerným spotrebiteľom je bežne informovaná, primerane pozorná a obozretná osoba, zraniteľným spotrebiteľom sú podľa Mezenskej dôchodcovia, zdravotne ťažko postihnutí a mladiství do 15 rokov. Mezenská sa tiež zameriava na oblasť reklamácií.
Nová povinnosť
Martvoň a Otto Brixi novelou zavádzajú povinnosť uvádzať ceny telefonických volaní v reklamách. Právna norma zavádza novú povinnosť uviesť v akejkoľvek obchodnej komunikácii, vrátane reklamy a marketingu tovarov a služieb
Tá od spotrebiteľa vyžaduje, aby na získanie tovaru alebo služby kontaktoval predávajúceho telefonicky na čísle služby so zvýšenou tarifou, pravdivý a úplný údaj o jednotkovej cene volania alebo maximálnej možnej cene volania, ktorú bude musieť spotrebiteľ za takéto volanie uhradiť.