BRATISLAVA 13. novembra (WEBNOVINY) – Vlakový dopravca RegioJet, člen holdingu Student Agency, by chcel jazdiť aj na pravidelnej autobusovej, nedotovanej diaľkovej linke Bratislava – Nitra – Banská Bystrica.
Zatiaľ nemôže, pretože Bratislavský samosprávny kraj mu doteraz nevydal dopravnú licenciu. Nitriansky kraj totiž nesúhlasí s vydaním licencie so zdôvodnením, že na to nedalo súhlas mesto Nitra, hoci pôvodne kraj dal súhlas.
Jančura podozrieva Bratislavský kraj z klientelizmu
Majiteľ Student Agency Radim Jančura za tým vidí snahu krajov spolu s autobusovými spoločnosťami nepustiť na trasu konkurenta a vedenie Bratislavského kraja podozrieva z klientelizmu. Bratislavský kraj podľa zákona o cestnej doprave môže vydať licenciu na zriadenie autobusovej linky len so súhlasom všetkých dotknutých krajov, teda Banskobystrického, Nitrianskeho a Trnavského.
„Každý dopravca má právo dostať licenciu do 60 dní. To sa malo stať 27. októbra. Keď sme požiadali licenciu pred vyše dva a pol mesiacom, tak sme sa dozvedeli, že licenciu nedostaneme,“ informoval v stredu Jančura na protestnej akcii v úrade Bratislavského kraja.
„Nechali sme si vypracovať právny posudok, ktorý dnes odovzdáme primátorovi Nitry. Podľa záverov posudku rozhodoval protizákonne,“ povedal vo štvrtok na tlačovej besede pred Mestským úradom v Nitre Jančura. Myslí si, že primátor Nitry Jozef Dvonč nekonal v súlade s verejným záujmom a toto konanie označil za klientelizmus.
Primátor Nitry obvinenia odmieta
Zdôvodňoval to tým, že časť stanoviska dopravnej spoločnosti Arriva a.s., ktorá prevádzkuje medzimestskú dopravu v Nitrianskom kraji, je identická so stanoviskom mesta Nitry k udeleniu licencie. „Je nízka pravdepodobnosť, aby túto nelogickosť vypracovali nezávisle dvaja ľudia. Bolo to diktované spoločnosťou Arriva, čo je dôkaz, že primátor konal v záujme súkromnej spoločnosti, a to sa nazýva klientelizmus,“ myslí si Jančura.
Primátor Dvonč odsúdil túto podľa neho nátlakovú akciu a obvinenia RegioJetu odmieta. „Neexistujú kapacity pre ďalšie autobusy aj pre dopravné obmedzenia, ktoré prináša rekonštrukcia autobusovej stanice od 1. novembra,“ uviedol pre agentúru SITA Dvonč. Navyše sú podľa neho trasy, o ktoré mal záujem RegioJet, vykryté už licencovanými dopravcami dostatočne.
Zhodu svojho stanoviska so stanoviskom firmy Arriva považuje za logické vyústenie dvoch triezvych a nezávislých pohľadov na momentálnu dopravnú situáciu. „Podnikateľ si nemôže takýmto spôsobom vynucovať miesto na trhu,“ vyhlásil Dvonč. Zdôraznil, že nemá rozhodovaciu právomoc v tejto veci a len vyjadril svoj názor. Rozhoduje Bratislavský samosprávny kraj, ktorý o licenciu spoločnosť RegioJet požiadala.
Frešo tvrdí, že RegioJet vytvára neprimeraný nátlak
Predseda Bratislavského kraja Pavol Frešo považuje stredajšiu nátlakovú akciu spoločnosti RegioJet za neprimeranú a neopodstatnenú. Kraj podľa neho postupuje v zmysle zákona, v súčasnosti beží konanie a rozhodnutie vo veci vydania licencie bude do 25. novembra.
„Zo strany súkromnej spoločnosti ide o nátlakovú akciu. Tiež sa nám vyhrážali a dožadovali sa, aby bola vydaná kladná licencia ihneď. Táto komunikácia bude súčasťou interného auditu, ktorý sme si nechali vypracovať a postúpime ju právnikom,“ povedal Frešo.
Ako dodal, nie je možné, aby si ktorýkoľvek podnikateľ vynucoval súhlas na svoju podnikateľskú činnosť v kraji. „Súkromný prepravca sa prezentuje nízkymi cenami, vysokým komfortom, ale k dnešnému dňu sa nezapojil do Bratislavskej integrovanej dopravy v kraji,“ poznamenal Frešo.
Bratislavský kraj údajne konal v rozpore so zákonom
Šéf Student Agency upozornil, že regulovaná môže byť len krajmi dotovaná prímestská autobusová doprava. Bratislavský, Trnavský, Banskobystrický a pôvodne aj Nitriansky kraj s vydaním licencie súhlasili.
„Bratislavský kraj pred štrnástimi dňami požiadal Nitriansky kraj o nové stanovisko a ten zrazu nesúhlasil. Žiadosť o nové stanovisko bola v rozpore so zákonom. Na základe troch kladných stanovísk mal vydať licenciu a už by sme štrnásť dní jazdili,“ povedal Jančura s tým, že im tak vzniká škoda. O dopravnú licenciu treba žiadať kraj, kde autobusová linka začína. „Keby sme žiadali Banskobystrický kraj, tak by sme už pravdepodobne jazdili. Nečakali sme, že by Bratislava bola spojená s klientelizmom,“ dodal.
Vydávanie licencií na vnútroštátnu autobusovú dopravu je v kompetencii samosprávnych krajov. „V prípade, ak sa dopravca proti rozhodnutiu vyššieho územného celku odvolá, ministerstvo ako odvolací orgán preskúma všetky relevantné dokumenty a až následne bude vedieť zaujať k celej veci stanovisko,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
„Vyššie územné celky nesmú zjavnou podporou zvýhodňujúcou určitého podnikateľa alebo iným spôsobom obmedzovať súťaž,“ zareagovala s odvolaním sa na zákon o ochrane hospodárskej súťaže Monika Kaczorová z odboru ekonomiky a kancelárie Protimonopolného úradu SR (PMÚ). Úrad zatiaľ nevie, či má kompetenciu konať v tejto veci, keďže nedostal podnet a nevykonáva tak žiadne šetrenie.