RegioJet nečakane končí na trase Bratislava - Košice

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vlaková súprava RegioJet
Vlaková súprava spoločnosti RegioJet. Foto: SITA/Ivan Fleischer

BRATISLAVA 3. januára (WebNoviny.sk) – Súkromný dopravca RegioJet v utorok informoval, že prevádzku svojich expresných vlakov na trase Bratislava – Košice ukončí 31. januára tohto roku.

Zdôvodnil to tým, že po rozhodnutí opäť zaviesť IC vlaky štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) na uvedenej trati nie je na trhu pre bezplatnú prepravu v dotovaných rýchlikoch dostatok platiacich cestujúcich na to, aby sa komerčné nedotované vlaky vo vnútroštátnej doprave na Slovensku uživili. RegioJet prevádzkuje vlaky medzi Bratislavou a Košicami od decembra 2014.

„Opätovným príchodom vlakov ZSSK sa RegioJet-u zhoršila ekonomika. Dopyt cestujúcich nie je pre vlaky zadarmo mimo piatkov a nedieľ vysoký. Vyrovnanému hospodáreniu RegioJet-u na trase Bratislava – Košice chýbalo po letnej úprave cien už len 10 % a tie sme chceli dosiahnuť vďaka zavedeniu prípojných autobusov na východnom Slovensku,“ povedal majiteľ RegioJet-u Radim Jančura. „Keby Andrej Danko nepresadil IC vlaky ZSSK, verili by sme, že sa ako úsporne hospodáriaci dopravca dostaneme v roku 2017 ekonomicky na nulu, čo by bolo úplne dostačujúce pre naše fungovanie na Slovensku,“ dodal Jančura.

Trh pre zásah štátu podľa RegioJet-u nefunguje štandardne

IC vlaky ZSSK boli obnovené 11. decembra minulého roka, pričom ich prevádzka bola predtým zastavená vlani v januári pre dlhodobú stratu. Obnovenie IC vlakov do konca vlaňajška si do svojho programového vyhlásenia dala aj súčasná koaličná vláda.

Rezort dopravy považuje rozhodnutie RegioJet-u za tlak na zrušenie bezplatnej prepravy a sociálnych zliav, tento benefit pre študentov a dôchodcov však v najbližšom období určite nebude rušiť. „Ministerstvo dopravy vníma medializované informácie spoločnosti RegioJet k avizovanému zrušeniu vlakov na linke Bratislava – Košice a je pripravené na prípadné rokovanie, nakoľko je možné dospieť aj k iným riešeniam, než sú vopred prezentované prostredníctvom médií,“ informoval odbor komunikácie ministerstva dopravy a výstavby.

Trh pre zásah štátu podľa RegioJet-u nefunguje štandardne a tam, kde by mohli svoje služby zákazníkom ponúkať aj traja alebo viac dopravcov, nie je možné zdravo podnikať.

RegioJet uviedol, že hlavným impulzom rozhodnutia zastaviť prevádzku vlakov medzi Bratislavou a Košicami, bolo politické rozhodnutie urobené na nátlak predsedu parlamentu a SNS Andreja Danka znovu zaviesť štátne IC vlaky. To bolo podľa dopravcu spravené v situácii, keď viac ako polovica cestujúcich, najmä študenti a žiaci, predtým odišli do vlakov zadarmo a žiadni noví cestujúci neprišli. Spoločnosť sa domnieva, že to môže byť naplnenie vysloveného želania Danka, že RegioJet musí odísť preč zo Slovenska.

RegioJet vyzval ZSSK, aby začala pracovať na úpravách cestovných poriadkov

Situáciu by podľa RegioJet-u mohla vyriešiť iba zmena systému úhrady cestovného zadarmo tak, aby aj komerčné vlaky mali možnosť osloviť cestujúcich zadarmo. V prípade, že by štát komerčným dopravcom preplácal len polovicu z toho, čo uhradí na kompenzáciu cestovného zadarmo v dotovaných rýchlikoch,

RegioJet by bol ochotný zaplatiť druhú polovicu z vlastného. V takomto prípade by podľa spoločnosti mohli na trhu fungovať za rovnakých podmienok komerčné vlaky oboch dopravcov – RegioJet a ZSSK. RegioJet je pripravený o takomto variante ďalšieho postupu rokovať, o čom informoval aj ministerstvo dopravy. Linku Bratislava – Košice by potom nezrušil, resp. by ju opätovne zaviedol.

RegioJet vyzval ZSSK, aby začala ihneď pracovať na úpravách cestovných poriadkov tak, aby jej IC vlaky nezastavovali len v niektorých lukratívnych staniciach, ale aj v Trenčíne, Ružomberku, Liptovskom Mikuláši a ďalších významných centrách na trase Bratislava – Košice. IC vlaky na tejto trati okrem Bratislavy a Košíc zastavujú len v staniciach Trnava, Žilina, Poprad – Tatry a Kysak.

Budúcnosť svojich zamestnancov poskytujúcich služby vo vlakoch na trati Bratislava – Košice považuje RegioJet za jednu zo svojich najvážnejších priorít. „Ide približne o stovku zamestnancov, ktorí sú spojení s prevádzkou vlakov na trase Bratislava – Košice. Absolútnej väčšine zamestnancov, ktorej sa dotknú chystané zmeny, ponúkne RegioJet ďalšiu možnosť zamestnania sa v rámci celej skupiny RegioJet na Slovensku a v ČR,“ uviedla spoločnosť.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej Danko
Firmy a inštitúcie RegioJetZSSK Železničná spoločnosť Slovensko