BRATISLAVA 27. mája (WEBNOVINY) – Celkové straty za bezplatné cestovanie vlakmi pre žiakov, študentov a dôchodcov podľa súkromného dopravcu RegioJet, a. s. len v tomto roku dosiahnu najmenej 36 miliónov eur.
Štát bude musieť zaplatiť 21 miliónov eur na preplatenie nákladov za cestovné zadarmo na železnici, ktoré zaviedla vláda Roberta Fica od 17. novembra minulého roka. Ako spoločnosť v pondelok informovala, ďalších 15 miliónov eur tvoria náklady na zavedenie 105 dodatočných vlakových spojov, ktoré ministerstvo dopravy pridalo na pokrytie zvýšeného záujmu o bezplatné využívanie vlakov vybranými skupinami ľudí.
RegioJet spochybnil Ficove a Počiatkove údaje
RegioJet tak spochybnil údaje rezortu dopravy, že kompenzácia nákladov osobných dopravcov na bezplatnú prepravu vlakmi, objednávané štátom, v tomto roku dosiahne 13 miliónov eur. Z tejto sumy mala štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) dostať 12 miliónov eur a RegioJet na prevádzku vlakov na trati Bratislava – Komárno 1 milión eur. Privátna spoločnosť reagovala na tlačovú besedu premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Jána Počiatka, ktorí v piatok 22. mája informovali o využívaní bezplatných vlakov po šiestich mesiacoch od ich zavedenia.
„Ak premiér Fico a minister dopravy Počiatek hovoria, že zavedenie cestovného zadarmo neznamenalo zníženie príjmov od platiacich cestujúcich a vláde bude v roku 2015 stačiť 13 miliónov eur na kompenzácie strát, tak obaja klamú a zahmlievajú realitu,“ vyhlásil majiteľ RegioJet Radim Jančura. „Obaja páni si navyše protirečili už na tlačovej konferencii, keď premiér Fico povedal, že sa počet platiacich cestujúcich vôbec neznížil a minister Počiatek naopak pripúšťa ich zanedbateľný pokles,“ dodal.
RegioJet vyzýva ministerstvo dopravy, ZSSK a vládu, aby namiesto hry s číslami pravidelne každý štvrťrok predložili verejnosti transparentnú správu o vývoji počtu neplatiacich cestujúcich a koľko musí štát doplatiť na kompenzácie z daní občanov Slovenska. „Máme oprávnené obavy, že vláda urobí všetko pre to, aby udržala tieto štatistiky pod pokrievkou až do marca budúceho roka, kedy majú byť parlamentné voľby, a až následne prizná oveľa horšiu stratu. Tá bude podľa odhadov v prípade ZSSK za rok 2015 vo výške 35 – 40 miliónov eur a bude musieť byť zaplatená z daní voličov,“ upozornil Jančura.
O reálnej strate je predčasné sa baviť, odkazuje ministerstvo
Súkromný dopravca v prvom štvrťroku 2015 prepravil na trati Bratislava – Komárno 562,75 tisíc cestujúcich, čo je medziročne o 22,1 percent, resp. o 102 tisíc ľudí viac. Tržby vo výške 445,52 tisíc eur klesli o 22,7 percent, alebo o 130,56 tisíc eur. RegioJet predpokladá, že výpadky tržieb ZSSK z prepravy pre cestovné zadarmo dosiahnu 30 percent, čo pri celkovom objeme tržieb 70 miliónov eur je spomínaných 21 miliónov eur.
Suma 13 miliónov eur na bezplatnú dopravu je podľa ministerstva dopravy minimálny odhad výpadku tržieb železničných dopravcov a uvedená suma je aj zabezpečená v rozpočte. „V prípade reálnych vyšších nákladov sme pripravení promptne reagovať ďalšími zmenami, o čom máme dohodu aj s ministerstvom financií. Nateraz je však predčasné hodnotiť reálny vývoj tržieb do konca roku,“ uviedol pre agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa. Údaje RegioJetu nechcel komentovať, keďže ich výpočty nepoznajú. „Naďalej trváme na tom, že o prognóze reálneho vývoja tržieb za rok 2015 je predčasné sa baviť, všetko uvidíme na konci roka,“ dodal.
Ministerstvo dopravy si v tomto roku objednalo u ZSSK dopravné služby vo verejnom záujme za 209,56 miliónov eur. Od januára doteraz jej uhradilo z tejto sumy 87,32 miliónov eur. Rezort dopravy má podobnú zmluvu s RegioJetom o doprave na trati Bratislava – Komárno uzavretú zatiaľ do augusta tohto roka za 5 miliónov eur a doposiaľ mu vyplatil 3,13 miliónov eur.
„Úhrada, ktorá je poskytovaná v zmysle zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme, predstavuje kompenzáciu straty, ako rozdielu ekonomicky oprávnených výnosov a ekonomicky oprávnených nákladov, ktoré vzniknú v súvislosti s poskytovaním služieb v zmysle zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme,“ priblížil Kóňa. Neuviedol, koľko ministerstvo zaplatilo obom dopravcom ako kompenzáciu za bezplatnú prepravu.