Sociálne siete sú dôležitým prostriedkom komunikácie aj pre slovenských politikov a politické strany. Katedra komunikácie zverejnila rebríčky, ktoré prezrádzajú, kto v online priestore najviac zaujal.
V roku 2020 sledovala takmer 200 profilov a monitorovala činnosť členov vlády, poslancov Národnej rady SR či stránky ministerstiev na sociálnych sieťach.
Ministerstvá
Spomedzi ministerstiev malo najviac, konkrétne 741 993 interakcií – teda lajkov, komentárov a podobne -, ministerstvo zdravotníctva, pod čo sa určite podpísala pandémia koronavírusu. Zástupcovia Katedry však vyzdvihli aj profesionálny prístup k tvorbe obsahu.
Na druhom mieste skončilo ministerstvo obrany so 153 912 interakciami a top trojku uzatvára ministerstvo vnútra s počtom 118 032.
Politické strany
Z politických strán má prvenstvo profil hnutia OĽaNO, ktoré zaznamenalo 3 201 755 interakcií. Predbehlo tak strany Smer-SD (1 232 700 interakcií) a Sme rodina (1 102 550 interakcií).
Spoluzakladateľ Katedry Gabriel Tóth uviedol, že značnú časť na úspechu OĽaNO má aj sponzoring príspevkov.
Z europarlamentu sa úspešne šíri xenofóbia, Uhrík od kotlebovcov ovládol sociálnu sieť
„Napríklad na sponzoring videa o tom, že Bödör je vo väzbe minuli viac ako tritisíc eur a len platene sa na Facebooku zobrazilo takmer miliónkrát. Bežne na jednotlivé sponzorované príspevky dávajú od 500 do 1 000 eur,“ ozrejmil na svojom profile.
Zdôraznil aj fakt, že OĽaNO vyčleňuje pomerne vysoké financie na propagáciu aj po skončení predvolebnej kampane. Vlani minulo celkovo 129-tisíc eur, pričom od marca to bolo vyše 60-tisíc eur.
Opakom je napríklad SaS, ktorá po voľbách dáva na reklamu mesačne pár stoviek eur. „Inak celkovo všetky sledované politické profily na Slovensku dali v minulom roku 511-tisíc eur do facebookových reklám,“ uviedol Tóth.
Podčiarkol fakt, že ide len o označenú politickú reklamu a vychádzal z verejne dostupných dát v knižnici reklám.
Politici
Igor Matovič nie je len na čele vlády SR, ale aj rebríčka dominantnosti jej členov na Facebooku. „Facebookový profil nového premiéra popiera všetky marketingové poučky o spravovaní sociálnych sietí a napriek, či možno práve preto, dosahujú jeho príspevky tisíce či desaťtisíce interakcií,“ píše sa v analýze Katedry.
Vlani Matovičov profil registroval 6 370 753 interakcií. Premiér zvykne na svojom profile kritizovať opozíciu či dokonca koaličných partnerov, ale tiež ohlasovať zásadne rozhodnutia kabinetu.
Matovič si opäť kopol do Sulíka. Tisícky mŕtvych a minister oddychuje v Dubaji, sťažuje sa
Po ňom nasleduje minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) s 971 875 interakciami a minister práce Milan Krajniak (Sme rodina) s 529 114 interakciami.
Spomedzi všetkých politikov však Matoviča predbehol poslanec strany Smer – SD Ľuboš Blaha, ktorý mal 6 589 704 interakcií, čo je o 218 951 viac oproti spomínanému premiérovi. „Symbolicky tak ukazuje, že na sociálnych sieťach sa stále najviac darí hejtovaniu, dezinformáciám a klamstvám,“ komentuje Katedra.
Médiá už viackrát upozornili, že opozičný poslanec Blaha cez svoj profil šíril lži a hoaxy. Napríklad, keď tvrdil, že Andrej Kiska vedel, akú dokrútku mu pustia v relácii Na telo v televízii Markíza. Tiež šíril hoax o tom, že prezidentka Zuzana Čaputová osvetlila Prezidentský palác na dúhovo, aby podporila LGBTI komunitu. V skutočnosti išlo o skúšku svetiel.
Za Blahom sa v rebríčku na tretej priečke umiestnil bývalý premiér Peter Pellegrini (Hlas-SD) s počtom 5 587 210.
Instagram patrí prezidentke
Okrem Facebooku slovenskí politici značne využívajú aj Instagram, kde patrí prvenstvo prezidentke Čaputovej. Hlava krajiny „nazbierala“ za minulý rok celkovo 4 220 877 interakcií.
Druhé miesto obsadil Matovič (923 898) a tretie Pellegrini (657 081).
Autori rebríčkov upozorňujú, že interakcie nie sú jediným a často ani najdôležitejším parametrom úspechu politickej komunikácie.
Prezidentka Čaputová je najdôveryhodnejšou političkou, ale Matovič ju môže po sporoch stiahnuť nadol
„Časť politikov sa môže zameriavať na odlišné ciele, od zbierania mailových adries až po ,nosenie´ trafficu na svoj web. Navyše, interakcie automaticky neznamenajú pozitívny feedback, časť z nich tvoria aj negatívne komentáre či reakcie,“ uviedli na svojej webstránke.
Ako verejný a merateľný indikátor však sprostredkúvajú obraz o počte zasiahnutých používateľov sociálnych sietí a ich spätnej väzbe.