BRATISLAVA 23. júna (WEBNOVINY) – Dvojsedadlový motorový vetroň úspešne absolvoval svoju leteckú premiéru 8. júna na malom letisku vo Wiener Neustadt vo Viedni. Očakáva sa, že technológia, ktorá sa má v budúcnosti využívať aj vo veľkokapacitných lietadlách, zníži spotrebu paliva a emisií o 25 percent v porovnaní s dnešnými najvýkonnejšími pohonmi lietadiel.
Letecká doprava je zodpovedná za približne 2,2 percenta celosvetových emisií CO2. Z toho dôvodu je dôležité neustále ju zefektívňovať. Jedným z možných riešení, ktoré spoločnosť Siemens a jej partneri Diamond Aircraft a EADS testujú na motorovom vetroni DA36 E-Star, je elektrifikácia systému pohonu.
Tento motorový vetroň, ktorého základom je model HK36 Super Dimona od spoločnosti Diamond Aircraft je prvým lietadlom, ktoré používa takzvaný sériový hybridný elektrický pohon, doteraz použitý len v automobiloch, ako integrovaný hnací mechanizmus.
Vrtuľu tohto lietadla poháňa 70 kW elektrický motor, energiu mu dodáva menší motor typu Wankel s generátorom, prepojené sú konvertorom od Siemensu. Spotreba paliva je veľmi nízka, pretože spaľovací motor pracuje vždy pri konštantne nízkom výkone 30kW. Batériový systém od spoločnosti EADS zaisťuje zvýšený výkon, potrebný pri vzlete a stúpaní. Akumulátor sa počas letu opätovne nabíja. Vetroň s elektrickým motorom úspešne absolvoval svoj prvý let 8. júna 2011 na malom letisku vo Wiener Neustadt (Rakúsko).
Následným krokom vo vývoji bude ďalšia optimalizácia celého poháňacieho mechanizmu. Vedci v súčasnosti pracujú na novom elektrickom motore, ktorý má byť päťkrát ľahší ako konvenčné pohony. Očakáva sa, že v období dvoch rokov budú ultraľahkým elektrickým pohonom vybavené ďalšie lietadlá.