BRATISLAVA 6. novembra (WBN/PR) – Nezávislé filmy z celého sveta, ktoré vzbudzujú pozornosť a diskusie. Filmy na hrane, ktoré sa svojím neobvyklým a experimentálnym spôsobom formy a rozprávania vymykajú zo stredného prúdu komerčne orientovanej kinematografie. Sedem filmov v sekcii Proti prúdu určite prekvapí a zaujme.
Programová sekcia Proti prúdu sa sústreďuje na originálne postupy vybočujúce zo stereotypov, ktoré na nás väčšinou čakajú v kine. Tak je tomu aj v dokumentárnej snímke Bob Wilson: Život a smrť Mariny Abramović (Bob Wilson’s Life & Death of Marina Abramovic). Divák je unášaný expresionistickým vesmírom, kde sa svetlá, hudba, texty a pohyby poeticky prelínajú okolo mimoriadne príťažlivej a impozantnej postavy Mariny Abramović – ženy, ktorá dokonca aj bez slov a pohybu je schopná zaplniť javisko a ochromiť divákov.
Tak ako predošlé filmy Branka Schmidta, aj film Kanibal-vegetarián (Ljudožder vegetarijanac) je zameraný na sociálne otázky. Je priamočiary, drsný a veľmi efektívne poukazuje na niektoré kľúčové problémy súčasnej chorvátskej spoločnosti. Skutočnosť, že hlavní herci filmu sú intelektuáli a že príbeh sa odohráva v nemocnici – inštitúcii, ktorá by mala byť príkladom vysokej morálnosti – iba vyhrocuje ostrie Schmidtovho kritického postoja k dianiu v spoločnosti. Otvorený koniec filmu naznačuje, že zločin a korupcia sú v Chorvátsku stále aktuálne otázky. Kanibal-vegetarián získal cenu Zlatá Aréna za najlepšiu réžiu na festivale v Pule a bol vybraný ako chorvátsky kandidát na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film.
Zaujímavosťou filmu Smrť človeka na Balkáne (Smrt čoveka na Balkanu) je, že bol natočený v jednom statickom zábere, cez oko počítačovej web kamery. Rozjímanie nad témami ocitnutia sa v cudzom prostredí, intimity a odcudzenia prináša film Španielsko (Spanien). Ide o štyri medzi sebou pretkané príbehy neznámych ľudí – cudzinca, gamblera, utrápeného imigračného úradníka a jeho zneužívanej bývalej manželky. Všetci sa snažia nájsť zmysel života šťastie.
Režisér Viktor Kossakovskij predstaví vizuálne strhujúci dokumentárny film Nech žijú antipódy! ( ¡Vivan las Antipodas!). Je postavený na kontrastoch i nečakaných podobnostiach štyroch párov miest – Argentínska provincia Entre Ríos a rušný Šanghaj, Patagónia a jazero Bajkal, Botswana a sopky na Havajských ostrovoch, Miraflores v Španielsku a pláž na Novom Zélande. Pomocou precízne komponovaných záberov a jednoduchých kamerových trikov diváka vťahuje do sveta „hore nohami“.
Bratislavský filmový festival Bratislava sa koná od 9. do 15. novembra v Cinema City Eurovea, v kinách Mladosť a Lumiere. Bližšie informácie o festivale nájdete na www.iffbratislava.sk a www.facebook.com/bratislavaiff. Permanentky na festival sú v predaji aj prostredníctvom Predpredaj.sk.
Obrazom – Proti prúdu
Filmy, ktoré môžete vidieť v sekcii Proti prúdu
Smrt čoveka na Balkanu / Death of a Man in Balkans / Smrť človeka na Balkáne
Miroslav Momčilović, Serbia, 2012
Eastalgia / Eastalgia / Eastalgia
Daria Onyshchenko, Ukrajina, Germany, Serbia, 2012
Ljudožder vegetarijanac / Cannibal Vegetarian / Kanibal-vegetarián
Branko Schmidt, Croatia, 2012
Bob Wilson’s Life & Death of Marina Abramovic / Bob Wilson’s Life & Death of Marina Abramovic / Bob Wilson: Život a smrť Mariny Abramović
Giada Colagrande, Italy, 2012
Spanien / Spain / Španielsko
Anja Salomonowitz, Austria, Bulgaria, 2012
Chroniques sexuelles d’une famille d’aujourd’hui / Sexual Chronicles of a French Family / Sexuálne kroniky súčasnej francúzskej rodiny
Pascal Arnold, Jean-Marc Barr, France, 2012
¡Vivan las Antipodas! / Vivan las Antipodas! / Nech žijú antipódy!
Victor Kossakovsky, Germany, Argentina, The Netherlands, Chile, 2011