Na čo zameriate svoje pôsobenie na poste štátneho tajomníka v rezorte dopravy?
Prioritou mojej agendy je urýchlenie výstavby diaľnic a modernizácia železničnej siete, pretože len s kvalitnou infraštruktúrou môžeme podporiť hospodársky rast v regiónoch. Vzhľadom na moje predchádzajúce pôsobenie v rezorte v rokoch 2006 až 2010 chcem využiť svoje skúsenosti a odborné znalosti na dosiahnutie cieľov, ktoré som spomínal.
Čo považujete za najväčšie problémy v rezorte dopravy a ako ich chcete riešiť?
Treba výrazne zrýchliť a zefektívniť prípravu a výstavbu nadradenej cestnej infraštruktúry. Budeme musieť analyzovať aj ďalší postup ohľadne fungovania podriadených organizácií, konkrétne Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia a Letiska M. R. Štefánika v Bratislave.
Ako by mala pokračovať výstavba diaľnic a rýchlostných ciest a z akých zdrojov by mala byť financovaná?
Je potrebné zdynamizovať proces prípravy výstavby diaľnic a obstarávania. Treba legislatívne vstúpiť do procesov majetkovo-právneho vysporiadania aj zákona o verejnom obstarávaní. Je nemysliteľné, aby jeden obstarávací proces trval trištvrte roka, to nám výstavbu infraštruktúry zbytočne predlžuje. Čo sa týka zdrojov, prioritou je, samozrejme, čerpanie eurofondov a využitie súčasných kapacít. Zvážime aj ďalšie financovanie formou PPP projektov, ale aj iné možnosti financovania, ktoré budú k dispozícii.
Čo bude ďalej so zadlženými štátnymi železničnými spoločnosťami?
Momentálne si dávame do poriadku vstupné dáta, ktoré sme našli v neporiadku. Máme k dispozícii rôzne, často protirečivé údaje z ministerstva a podriadených organizácií. Po ich „uprataní“ pripravíme a predstavíme adekvátne riešenia. Uvedomujem si dôležitosť riešenia situácie, železničná doprava je bezpečná a ekologická alternatíva, ktorú podporujeme my aj Európska únia. Je dôležité, aby po diaľnici nejazdili tisícky áut s jedným cestujúcich, ale aby mala cestujúca verejnosť adekvátnu kvalitnú alternatívu.
Aká je perspektíva Carga, ak nepredáte podiel štátu v spoločnosti?
Na ministerstve čaká neuzavretá súťaž na výber poradcu na vstup strategického partnera. Musíme zhodnotiť všetky podklady a potom prijmeme najvhodnejšie riešenie. Vieme, že musíme tento problém akútne riešiť, aj vzhľadom na krízu a pokles prepravných výkonov, ktorý sa nevyhnutne prejavuje v hospodárení Carga.
Boli ste vedúcim služobného úradu na ministerstve dopravy v rokoch 2006 až 2010, keď bol ministrom Ľubomír Vážny. Čo očakávate od spolupráce s ministrom dopravy Jánom Počiatkom?
Jána Počiatka poznám ako profesionála a tímového hráča. S ministrom aj druhým štátnym tajomníkom Františkom Palkom nás spája podobný vek aj názory na manažérske a projektové riadenie, preto očakávam veľmi efektívnu a plodnú spoluprácu pri riešení problémov, ktorých je dnes v rezorte veľa.
Ste okresným predsedom Smeru-SD v okrese Bratislava III. Čím ste sa zaoberali uplynulé dva roky.
Uplynulé dva roky som pôsobil ako poslanecký asistent Martina Glváča (v novej vláde je ministrom obrany). Mám poradenskú firmu, ktorá v súčasnosti nie je aktívna a plánujem ju v najbližšom čase zrušiť.
Pýtal sa Martin Benko