Skoro dve pätiny Slovákov nakupujú vianočné darčeky jeden až tri mesiace pred Vianocami, majú na ne vopred našetrené peniaze a strážia si ich cenu. Až tesne pred Vianocami a iba v zľavových akciách nakupuje darčeky takmer štvrtina Slovákov. Vyplynulo to z prieskumu, ktorý si nechala vypracovať spoločnosť Kruk Česká a Slovenská republika.
Na Vianoce sa s veľkým predstihom a s ohľadom na ceny tovaru pripravujú predovšetkým ženy s podielom 43 %, menej už muži s podielom 33 %. Pokiaľ však ide o nakupovanie darčekov na poslednú chvíľu, bez ohľadu na ich cenu, dominujú už muži oproti ženám.
Na vianočné darčeky si nepožičiavame
Mierne nad 10 % Slovákov v prieskume uviedlo, že žiadne vianočné darčeky kupovať nebudú, pretože na ne nemajú dosť peňazí. Najčastejšie ide o ľudí v dôchodkovom veku, bez zamestnania, ktorým financie často nestačia ani na najlacnejšie jedlo a oblečenie.
Niektoré potraviny zdraželi aj o desiatky percent. Cenový rebríček ukázal, ktoré najviac
„Rozhodnutie nekupovať na Vianoce žiadne darčeky, ak na ne nemáme našetrené, je určite správne,“ myslí si generálna riaditeľka spoločnosti Kruk Jaroslava Palendalová. Len o niečo menší podiel respondentov prieskumu, a to 8 %, uvádza, že si v rámci rodiny takisto žiadne darčeky nedávajú a Vianoce považujú predovšetkým za príležitosť stráviť nejaký čas spoločne.
Tento prístup volia predovšetkým dôchodcovia alebo ľudia zamestnaní v poľnohospodárstve a lesníctve. Dlhodobo sa tiež ukazuje, že si Slováci na vianočné darčeky, pokiaľ na ne nemajú peniaze, spravidla nepožičiavajú.
Kto sa prikláňa k šetreniu?
Približne jeden až tri mesiace pred Vianocami, ale bez ohľadu na cenu, nakupuje darčeky 10 % Slovákov. Tento prístup zastávajú skôr muži než ženy, všeobecne ľudia vo veku 25 až 34 rokov, zamestnaní v sektore IT a telekomunikáciách a zamestnanci bankových a poisťovacích služieb, s vyšším osobným príjmom.
Podľa minuloročného prieskumu UniCredit Bank najčastejšie Slováci míňali na darčeky v rozmedzí 201 až 300 eur, tento rok priemerná suma klesla a najčastejšie minú na darčeky len 101 až 200 eur. Zmeny v nákupnom správaní sa najmenej týkajú dvoch až štvorčlenných domácností. Dospelí žijúci osamote a domácnosti s piatimi a viac členmi sa prikláňajú k šetreniu na darčekoch.
Priemerne chcú na darčekoch ľudia ušetriť aspoň 100 eur. Hodnota darčekov pre jednotlivých členov rodiny alebo priateľov potom nevyhnutne klesá.