Toto leto sa oblečte športovo a hlavne pohodlne, outfitom budú dominovať najmä pastelové tóny.
Trvácnosť módnych trendov často preverí čas. Mnohé zotrvávajú, či pravidelne slávia návrat na výslnie. Naopak, na niektoré by sme najradšej zabudli. Aktuálny prieskum Fashion (Re)search módneho vyhľadávača GLAMI priniesol zistenia, ako rozdielne vnímajú fenomén módy muži, a ženy. Naprieč krajinami zostavil rebríček módnych prešľapov. Otázky boli zamerané aj na plánovanie nákupov nových sezónnych kúskov na letnú dovolenku. Outfitom budú dominovať pastelové tóny a pohodlný štýl. Ženy sa začínajú po letných kúskoch obzerať už koncom apríla. Zároveň priznali, že si na dovolenku zbalia oveľa viac oblečenia ako je potrebné, pričom aktívne vynosia iba pár pohodlných kúskov. Naopak, väčšina mužov tvrdí, že využijú na dovolenke všetko, čo si zabalia.
Oficiálny začiatok leta na seba nechá ešte pár týždňov čakať, avšak príjemné teploty nás nútia siahať už teraz po letných kúskoch oblečenia. Tie až 29 % opýtaných žien začína nakupovať už v apríli a máji. Leto bude tento rok určite pestré aj vďaka móde. Dominovať mu budú pastelové farby rôznych odtieňov. Na tomto trende sa zhodlo 42 % respondentiek, pričom ďalších 27 % v lete preferuje najmä výrazné farby ako ružová, modrá či zelené tóny. Všetky vybrané kúsky však majú spoločného menovateľa, ktorým je pohodlnosť. Ako kľúčové kritérium pri výbere letného oblečenia uviedlo pohodlie viac ako polovica opýtaných žien. Preto neprekvapil výsledok preferencií konkrétnych módnych trendov. Až 55 % žien zvolilo športový pohodlný štýl. Nasleduje elegantný štýl, ktorý si zvolilo 31 % respondentiek, a minimalizmus, ktorý uprednostňuje 19 % z opýtaných. Skoro každá piata respondentka prieskumu Fashion (Re)search trendy nerieši a spolieha na zásoby svojho šatníka.
Dovolenkové zvyky Slovákov (ne)prekvapujú
Leto je čas nielen príjemných letných teplôt, ale aj zaslúženého oddychu. GLAMI zisťovalo aké zvyky majú Slováci pri balení sa na dovolenku a či sa potvrdzujú zaužívané stereotypy. Dovolenky sa nesú v znamení pohodlia a odpočinku a tak vyzerá aj obsah batožiny – potvrdilo to až 65 % opýtaných žien, ktoré balia prevažne tričká, krátke nohavice či tenisky. Viac ako tretina však myslí aj na fashion kúsky, ktoré v letných destináciách nesmú chýbať. Skoro polovica respondentiek však priznala, že si zabalia viac ako na dovolenke skutočne vynosia. Naopak až 42 % mužov tvrdí, že majú obsah batožiny dôkladne naplánovaný a využijú všetky kúsky. Ďalších 37 % však potvrdzuje opak a prikláňa sa k tvrdeniu žien.
Ktoré módne trendy Slovákom na opačnom pohlaví najviac vadia?
Prieskum GLAMI sa zameral aj na fenomén módnych prešľapov. Slovenky sa jednoznačne zhodli, že páni by mali konečne opustiť trend nosenia ponožiek v sandáloch. Až 62 % respondentiek to považuje za najväčšiu módnu katastrofu pánskych outfitov. Kritiku však zamerali aj do vlastných radov a z trendov, ktorým podľahli niektoré ženy, najviac zarezonovalo nosenie bielych ponožiek v čiernych topánkach. Tento retro trend sa opäť vrátil, no až 33 % opýtaných žien si myslí, že v dámskej móde nemá čo hľadať. Rovnako tak nosenie pančušiek v otvorených topánkach, či leopardie vzory. Tieto trendy by v dámskych šatníkoch zrušilo 29 % žien. Ako vnímajú módu muži? Na ženských outfitoch ich najviac vyrušuje leopardí vzor. Tento trend uviedlo 38 % Slovákov. Pri hodnotení vlastných prešľapov sa zhodli so ženami, až 53 % mužov uviedlo ponožky v sandáloch ako najhorší trend mužských outfitov. Napriek tomu, že móda je v posledných rokoch veľkorysá a nosí sa skutočne všetko, výsledky prieskumu potvrdzujú, že niektorým trendom je dobré vyhnúť sa.
Fashion (Re)search je dlhodobý výskumný projekt vyhľadávača módy GLAMI o stave slovenskej módnej e-commerce, založený na kontinuálnom zbere dát. Hlavným cieľom je lepšie porozumenie dynamike trhu módnej e-commerce. Tento výskum sa uskutočnil s počtom 2 543 slovenských užívateľov (79 % žien, 21 % mužov). Zúčastnili sa ho taktiež respondenti v krajinách: Čechy, Španielsko, Grécko, Slovinsko, Chorvátsko, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko a Estónsko. Zber dát sa uskutočnil v mesiaci apríl 2022.
O GLAMI: GLAMI založila v roku 2013 v Českej republike dvojica Tomáš Hodboď a Michal Jirák ako vyhľadávač módy. Už v roku 2016 expandovali na Slovensko. Každý deň GLAMI spája tisíce nakupujúcich so značkami a e-shopmi na jednom mieste. Vďaka smart kategorizácii produktov a výberu módy šitej na mieru každého jednotlivca GLAMI zjednodušuje objavovanie a nakupovanie módy. Dnes zákazník v katalógu GLAMI.sk nájde takmer 3 milióny produktov od viac než 16-tisíc značiek. GLAMI a Stileo patrí do skupiny GLAMI.group a pôsobí už v 14 krajinách sveta.
Informačný servis