Prieskum: Firmy nie sú pripravené na novú éru energetiky

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Prieskum2.jpg
Schneider Electric

BRATISLAVA 26. februára 2018 (WBN/PR) – Celosvetový prieskum Schneider Electric ukazuje, že väčšina firiem totiž zatiaľ nepodniká kroky potrebné pre zlepšenie svojej energetickej efektívnosti ani pre zníženie uhlíkovej stopy.

Sledované firmy pristupuje k manažmentu energií a k ekologickým otázkam takpovediac „po starom“. Hoci 81 % z 236 oslovených firiem už zlepšilo alebo plánuje zlepšiť svoju energetickú efektívnosť, iba 30 % z nich uvažuje zaviesť technológie, ktoré umožňujú riadiť výrobu aj spotrebu elektriny z obnoviteľných zdrojov. Ide o takzvané mikrogridy či riešenia, ktoré optimalizujú dodávku energií podľa aktuálnej spotreby (demand response).

Obdobne až 85 % podnikov tvrdí, že robia kroky pre zníženie emisií približne v takom rozsahu, ako ich konkurencia. Ekologické projekty, ktoré doteraz navrhli alebo už rozbehli, sa však sústredia predovšetkým na úsporu energií, vody a redukciu odpadov. Iba málo firiem zavádza sofistikovanejšie stratégie a pokročilé technológie pre manažment energií a znižovanie emisií.

„Spôsob výroby a spotreby elektriny sa dramaticky mení,“ hovorí Jaroslav Uhlík,  generálny riaditeľ Schneider Electric Slovakia. „Spoločná snaha o úsporu energií či vody je pozitívna, ale byť iba uvedomelým spotrebiteľom nestačí. Firmy musia byť v oblasti energetiky aktívnejšie, mali by samé začať elektrinu vyrábať a spolupracovať s distribučnými spoločnosťami, s tradičnými výrobcami energií a inými novými hráčmi v energetike,“ dodáva.

Hlavná prekážka efektívnejšieho manažmentu energií je v riadení. Až 61 % respondentov uviedlo, že v oblasti energetickej efektívnosti a trvalej udržateľnosti nie sú ich firemné oddelenia skoordinované. K ďalším bariéram patrí nedostatočný dátový manažment. Údaje zo systémov na výrobu energie a riadenie spotreby sú roztrúsené po množstve pobočiek či v rôznych lokalitách.

Prieskum.jpg
Schneider Electric

Náznaky pozitívnych zmien v budúcnosti

Prieskum Schneider Electric priniesol aj niekoľko povzbudivých zistení. Viac ako polovica firiem už napríklad rozbehla alebo do dvoch rokov plánuje spustiť projekty v oblasti obnoviteľných zdrojov energií. Plány pre budúcnosť nie sú dielom iba jedného oddelenia, ale širšej spolupráce viacerých tímov. Dôležité je aj to, že sa v nich angažuje najužšie vedenie. V zhruba troch štvrtinách firiem schvaľuje tieto iniciatívy top manažment, generálni, finanční či prevádzkoví riaditelia. A hoci návratnosť investícií je pre nich stále nezanedbateľným faktorom pri rozhodovaní, podniky začínajú nazerať na takéto investície z dlhodobejšej perspektívy. Napríklad, viac ako polovica respondentov pri hodnotení projektov zohľadňuje aj vplyv na životné prostredie.

Príklady úspešných firiem

Príkladom firmy, ktorá v otázke energetického a environmentálneho manažmentu uspela, je britský poskytovateľ cloudových služieb iomart, ktorý prevádzkuje niekoľko veľkých dátových centier. Firma zhromažďuje kvantum dát o energetickej efektívnosti. Tímy zodpovedné za obstarávanie, energetický manažment a trvalú udržateľnosť ich dôsledne vyhodnocujú a spoločne navrhujú stratégie zníženia emisií a nákladov. Takáto spolupráca prináša firme výrazné úspory, pomohla k získaniu akreditácie ISO 50001 a prispela k splneniu vlastných záväzkov na zníženie uhlíkovej stopy.

Prieskum, do ktorého sa zapojili odborníci na energetickú efektívnosť a environmentálny manažment  z 236 firiem z 11 odvetví, urobila pre spoločnosť Schneider Electric agentúra GreenBiz Research. Cieľom bolo zistiť, ako firmy pristupujú k takzvanému aktívnemu energetickému manažmentu, čiže ako vyvárajú stratégie pre energetiku a ekológiu, ako zbierajú a zdieľajú dáta a ako aktivity v týchto oblastiach koordinujú. Detailné výsledky výskumu nájdete na tejto stránke.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Schneider Electric