BRATISLAVA 28. júla (WBN/PR) – Predaj mimo kamenných obchodov alebo prostredníctvom e-shopov zaznamenal v roku 2014 opäť rast. Vyplýva to z prieskumu európskej Asociácie priameho predaja SELDIA. Spoločnosti, ktoré sa spoliehajú na svojich distribútorov, predali v Európe v roku 2014 tovar za viac ako 25 miliárd EUR.
Z prieskumu tiež vyplýva, že priamemu predaju sa na Slovensku venuje 180 tisíc ľudí, z ktorých väčšina sú ženy. Na Slovensku dosiahli obraty spoločností priameho predaja celkom 130 miliónov EUR.
Do prieskumu sa zapojili spoločnosti združené v európskej Asociácii priameho predaja. Ide napríklad o Amway, Vorwerk, Just či Partylite. Hlavnou podmienkou členstva je pritom dodržiavanie prísneho etického kódexu osobných predajcov.
Celoeurópsky najväčšími odbytištami priameho predaja sú Nemecko, Francúzsko a Rusko, celosvetovo sú to USA, Čína, Japonsko a Južná Kórea. Európa tvorí približne 17% celosvetového obratu.
Na celom svete vedie odvetvie spoločnosť Amway s tržbami 10,8 miliardy USD pred Avonom (8,9 miliardy USD) a Herbalife (5 miliard USD). Spolu spoločnosti priameho predaja tvorili celosvetové tržby v roku 2014 v hodnote 182 miliárd dolárov, čo znamená nárast o 6,4% oproti roku 2013.
V rámci priameho predaja sa najviac predávajú kozmetické výrobky (36%), doplnky stravy (23%) a potreby a prostriedky pre domácnosť (10%).