BRATISLAVA 9. augusta (WEBNOVINY) – Nová podoba dane z motorových vozidiel by mala ešte viac zohľadňovať ekologický aspekt, ako to predpokladal pôvodný návrh rezortu financií. Konštatuje ministerstvo, ktoré podľa vlastného vyhlásenia finalizuje novú podobu tejto dane a po ukončení pripomienkového konania prijalo podnety k novele zo strany združenia autodopravcov ČESMAD.
Od budúceho roka by sa teda mal úplne zmeniť súčasný systém dane z motorových vozidiel. Daň bude podľa ministerstva financií spravodlivejšia, ekologickejšia a prehľadnejšia. Sadzby dane sa zjednotia a budú rovnaké pre celé Slovensko, pričom pri výške sadzieb bude veľkú úlohu zohrávať najmä ekologickosť vozidla a jeho vplyv na životné prostredie. „Pri príprave zmien sme intenzívne rokovali so všetkými stranami. Cieľom bola zmena systému nastavenia dane, ekologickosť a predovšetkým zjednotenie sadzieb, „ uviedol minister financií Peter Kažimír.
Komprosmisný návrh
Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia sa dohodlo s ministerstvom financií na kompromisnom znení návrhu zákona o dani z motorových vozidiel. Zástupcovia združenia oproti pôvodnému návrhu napríklad presadili vyššie zľavy pre ekologické vozidlá – pre jeden- až trojročné na úrovni 25 percent, pre troj- až šesťročné 20 percent a pre šesť- až deväťročné 15 percent.
Informoval o tom v piatok prezident ČESMAD-u Ľubomír Honíšek s tým, že išlo o jednu z ich štyroch zásadných pripomienok k návrhu zákona o dani z motorových vozidiel. Ministerstvo financií pôvodne uvažovalo so zľavami vo výške 20 percent, 15 percent a 10 percent, cestní dopravcovia žiadali zľavy na úrovni 45 percent, 30 percent a 15 percent.
Kompromis aj v dĺžke zliav
Cestní dopravcovia našli s rezortom financií kompromis aj v dĺžke uplatňovania zliav pre vozidlá. V prvej kategórii na tri roky, v druhej na šesť rokov a v tretej kategórii na deväť rokov. V ďalšej kategórii by už mala byť základná sadzba dane.
„Náš návrh bol na uplatnenie zliav pre vozidlá v prvej kategórii od jedného do troch rokov, v druhej kategórii od troch do šiestich rokov a v tretej kategórii od šiestich do deviatich rokov. Vo vládnom návrhu bolo toto obdobie vždy o rok skrátené – jeden až dva roky prvá kategória, dva až štyri druhá kategória štyri až šesť rokov tretia kategória,“ povedal Honíšek.
Po šiestich rokoch by tak podľa neho ekologické vozidlá už nemali nárok na zľavu a v budúcom roku by si zľavy mohli uplatňovať už len rok vozidlá v kategórii EURO V. „Toto bola naša zásadná pripomienka a v plnej miere jej bolo vyhovené,“ dodal.
Daň od registrácie vozidla
ČESMAD uspel aj s požiadavkou, aby sa daňová povinnosť uplatňovala od dátumu prvej registrácie vozidla. Ministerstvo financií predtým navrhovalo, aby to bolo už od roku výroby. „Vozidlo, napríklad, vyrobené v roku 2013 a zakúpené v roku 2014 by v podstate rok strácalo nárok na zľavy,“ uviedol Honíšek.
Cestní dopravcovia tiež žiadali, aby daň platili len za dni, keď je vozidlo používané na podnikanie a to sa im podarilo presadiť v autobusovej doprave. „V rámci nákladnej dopravy sme sa dohodli s ministerstvom na kompromise. Zdaňovacím obdobím bude mesiac, v ktorom začalo byť vozidlo používané na podnikanie. V celom tomto období bude mať nárok na zľavy,“ dodal šéf ČESMAD-u.
Pôjde napríklad o oslobodenia pre autobusy verejnej dopravy, vozidlá záchrannej zdravotnej služby, alebo vozidlá v poľnohospodárskej výrobe. Návrh zákona o dani z motorových vozidiel by mal po jeho schválení Národnou radou SR začať platiť od budúceho roka.
Dosiahli maximum
Výška sadzieb bola stanovená na základe priemerne najnižších sadzieb, ktoré sú v súčasnosti platné na Slovensku. „Pozitívne je, že dôjde k zjednoteniu sadzieb a u mnohých dopravcov tiež môže dôjsť k zníženiu dane. Takisto vítame dohodu na tom, že do zákona sú zapracované aj zľavy pre ekologické vozidlá,“ povedal generálny tajomník združenia ČESMAD Slovakia Pavol Reich.
Generálny tajomník ČESMAD-u Pavol Reich k návrhu zákona o dani z motorových vozidiel povedal, že nateraz dosiahli maximum možného. Ocenil záujem ministerstva financií o zlepšenie podmienok fungovania cestných dopravcov. „Budeme sa snažiť čo najlepšie i naďalej zlepšovať podmienky pre slovenského dopravcu,“ povedal Reich.
Cieľom dopravcov bolo, aby sa sadzby dane z motorových vozidiel priblížili k nižšej úrovni v okolitých štátoch. V Poľsku sú podľa neho zľavy vyššie, po zjednotení sa sadzby dane v SR priblížia k úrovni v Rakúsku, ale v Českej republike ešte nie. „V prvom rade sme bojovali o to, aby sme mali zákon a bolo to nediskriminačné, čo sa nám podarilo,“ poznamenal Reich.
Návrh zákona o dani z motorových vozidiel zjednotí sadzby dane, ktoré doteraz určovali a vyberali samosprávne kraje. Po schválení vo vláde a v parlamente by mal nadobudnúť účinnosť 1. decembra tohto roka, okrem častí s navrhovanou účinnosťou 1. januára 2015.