BRATISLAVA 4. decembra (WEBNOVINY) – Predseda KDH a bývalý minister dopravy Ján Figeľ považuje avizované hromadné prepúšťanie 600 zamestnancov Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia za nezodpovedné opatrenie.
Na utorkovom brífingu v parlamente pritom kritizoval premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Jána Počiatka z nečinnosti.
„Zatiaľ čo minister dopravy ruší ďalšie istoty ľudí ako jediný akcionár tejto firmy, premiér Fico sa nečinne prizerá. Považujem to za nezodpovednosť, pretože Cargo bolo v podstate ozdravenou firmou po tom, čo sme ju prebrali takmer v bankrote,“ povedal Figeľ. Predseda KDH bol ministrom dopravy od júla 2010 do apríla tohto roku.
Exministra dopravy prekvapilo, že v Cargu, ktoré bolo v podstate ozdravené, sa v súčasnosti dejú rozhodnutia, ktoré ho môžu znovu „dostať do marazmu“.
Figeľ sa obul do Počiatka
Zároveň sa spýtal, kedy príde Fico na kontrolný deň na ministerstvo dopravy, a či by nemal zároveň vyškrtnúť jedného člena vlády pre dianie v rezorte dopravy.
„Na jednej strane sa ide prepustiť 600 ľudí. Je to najväčšie číslo zo všetkých firiem, ktoré už ohlásili hromadné prepúšťanie. Žiadna súkromná firma také veľké číslo neohlásila. Ministrovi Počiatkovi po tom, čo zastavil, alebo zabrzdil veľké investície, rozplánované alebo pripravené na tento rok, po tom, čo sa zrazili vlaky, po tom, čo aj vďaka lajdáckemu prístupu spadla diaľničná stavba, nevadí takéto konanie u jednej z najväčších štátnych firiem?“ spýtal sa Figeľ.
Vláda Ivety Radičovej na jar 2011 schválila program revitalizácie troch štátnych železničných spoločností, ktorý pripravil rezort dopravy pod vedením Figeľa. Súčasťou plánu bolo prepustenie okolo päťtisíc z 31 tis. zamestnancov železničného sektora, vrátane Carga, a finančné ozdravenie železničných firiem.
Šéf KDH pripomenul slová Fica, ktorý ako opozičný politik pred sídlom Carga vlani v marci ostro kritizoval revitalizáciu železničných spoločností ako ich likvidáciu. „Myslím si, že likvidácia bola naštartovaná prvou Ficovou vládou, našťastie nebola dotiahnutá, ale obávam sa, že sa môže začať znovu starý známy proces“, povedal.
Cargo podľa Figeľa v rokoch 2009 a 2010 vykázalo stratu takmer 127 mil. eur, resp. 123 mil. eur. „Podarilo sa nám aj vďaka aktívnej obchodnej politike stlačiť tento výsledok na takmer vyrovnaný za minulý rok a plánovaný úplne vyrovnaný v tomto roku,“ dodal líder KDH s tým, že tento pozitívny trend mal pokračovať.
Optimalizácia súvisí s nižšími výkonmi
Ministerstvo dopravy uviedlo, že Cargo pristupuje k prepúšťaniu pre pokles prepravných výkonov, ktoré pociťujú štátni železniční dopravcovia v celej Európe.
„Program optimalizácie je prerokovaný s predstaviteľmi odborov, ktorí si tiež uvedomujú nutnosť tohto kroku. Počet 600 pracovníkov je maximálne číslo pre rok 2013 a nie je definitívne. Ministerstvo dopravy a vedenie ZSSK Cargo budú vyvíjať maximálne úsilie, aby skutočný počet prepustených bol čo najnižší,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Spoločnosť podľa neho poskytne všetkým prepusteným okrem odstupného aj bezplatné pracovno-právne poradenstvo, pričom títo ľudia budú prednostne oslovení, keď bude Cargo alebo ktorákoľvek iná štátna železničná spoločnosť prijímať nových ľudí.
Prepúšťanie podľa ministerstva dopravy nikoho neteší. Zaráža ho však, že optimalizáciu kritizuje práve predseda KDH, ktorý za necelé dva roky na stoličke ministra dopravy prepustil z Carga takmer dvetisíc ľudí. „Súhrnne vyhodil na dlažbu vyše 4000 železničiarov, za čo ho kritizovala aj jeho vlastná premiérka. Nevieme, čo si pán Figeľ predstavuje pod pojmom ozdravená spoločnosť, faktom je, že Cargo zanechal súčasnému vedeniu v plánovanej strate 24 mil. eur. Pre svojich politických nominantov zabezpečil zlaté padáky vo výške takmer pol milióna eur,“ informoval Kóňa. Keby táto suma nebola vyplatená, podľa rezortu by stačila na priemerný mesačný plat vyše päťsto zamestnancov Carga.
Cargo vlani vykázalo stratu 331 tis. eur, tá však podľa informácií agentúry SITA mala byť len účtovnou operáciou. Znížením ceny za dopravnú cestu Cargo síce ušetrilo 80 mil. eur, ale túto sumu museli zaplatiť Železnice SR ako správca železničnej infraštruktúry. Ďalších desať miliónov eur malo Cargo získať predajom železničných diep do Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Cargo tak malo na tento rok naplánovanú stratu 24 mil. eur.
Cargo prepustí najviac 600 zamestnancov do konca roka 2013
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. potvrdila, že plánuje prepustiť do šesťsto zamestnancov. Ako agentúru SITA informovala riaditeľka odboru komunikácie Carga Monika Schmidtová, predstavenstvo spoločnosti na základe pretrvávajúcich negatívnych externých vplyvov na jej výkony v tomto a budúcom roku schválilo organizačnú zmenu, ktorá bude mať vplyv na zamestnanosť. „Rozhodnutie o optimalizácii sa dotkne maximálne 600 pracovných pozícií a týka sa obdobia od 1. 12. 2012 do 31.12. 2013,“ spresnila Schmidtová.
Predstavenstvo Carga zároveň rozhodlo o sprievodnom sociálnom programe pre optimalizovaných zamestnancov. Cieľom sociálneho programu je zmierniť dopady súvisiace so zrušením pracovného miesta zamestnanca. „Rozhodnutie o optimalizácii súvisí s poklesom výkonov ZSSK CARGO tak v oblasti prepráv, ako aj v oblasti údržby a opráv železničných koľajových vozidiel. Cieľom optimalizácie je zvýšiť efektívnosť vykonávaných procesov a práce, nastaviť optimálnu zamestnanosť k plánovaným výkonom v roku 2013 a dosiahnuť stabilizáciu spoločnosti,“ dodala Schmidtová. Predpokladané celkové náklady súvisiace s optimalizáciou budú vo výške okolo 4,5 mil. eur.
Snahou manažmentu je udržať zamestnanosť získavaním nových obchodných prípadov a taktiež prehodnocovaním nákladových položiek vrátane zmlúv. K začiatku novembra tohto roka pracovalo v Cargu 6881 zamestnancov. V období od 1. októbra 2010 do 31. decembra 2011 ukončilo pracovný pomer v spoločnosti 1669 zamestnancov.
Cargo tvrdí, že k optimalizácii bude pristupovať maximálne citlivo, napríklad nebudú optimalizované pracovné miesta pre obidvoch manželov pracujúcich v spoločnosti. Spoločnosť bude poskytovať pracovno-právne poradenstvo pre optimalizovaných zamestnancov priamo na pracoviskách, v prípade novovytvorených pracovných pozícií ich bude prednostne ponúkať optimalizovaným zamestnancom a zabezpečí ich zaučenie na novú pracovnú pozíciu, resp. rekvalifikáciu.
V rámci zmiernenia finančných dopadov pre optimalizovaných zamestnancov sa Cargo zaväzuje realizovať sprievodný sociálny program pre zamestnancov, ktorí skončia pracovný pomer v spoločnosti dohodou pred začiatkom plynutia výpovednej doby. Odstupné bude vychádzať z počtu odpracovaných rokov a bude vo výške od dvojnásobku do päťnásobku priemerného mesačného zárobku. Odchodné bude vo výške jedného priemerného mesačného zárobku pre zamestnancov s nárokom na dôchodok. Kompenzácie za nezotrvanie v pracovnom pomere budú vo výške dvojnásobku priemerného mesačného zárobku a spoločnosť ponechá režijné železničné preukážky zamestnancom a ich rodinným príslušníkom v prípade, že v rezorte odpracovali viac ako 20 rokov nepretržite.