Predaj áut na európskom trhu sa minulý mesiac prepadol pre prísne obmedzenie pohybu v snahe zabrzdiť šírenie koronavírusu, čo viedlo k zatvoreniu predajní áut prinajmenšom počas polovice marca. Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) v piatok informovalo, že v registrácii áut nastal „dramatický pokles“ o 55 percent na 567 308 vozidiel.
Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 72 nakazených, DSS Pezinok má piatu obeť a Gröhling testoval online prijímačky (online)
Toto oslabenie predaja je dokonca horšie ako počas globálnej finančnej krízy v rokoch 2008-09. Najprudšie sa počas finančnej krízy predaj áut v Európe znížil v januári 2009, a to o 27 percent.
Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu
Zastavenie výroby áut v EÚ znížilo minulý mesiac produkciu prinajmenšom o 1,2 mil. vozidiel, uviedlo ACEA. Predaj áut v Taliansku v marci klesol o 85 percent a zaregistrovaných bolo iba 28 326 nových vozidiel.
Dopyt sa však prepadol aj vo Francúzsku o 72 percent a v Španielsku o 69 percent. Nemecko, ktoré sa dlhšie vyhlo prísnym reštrikciám, evidovalo menej extrémne oslabenie o 38 percent.
Kurzarbeit je pre automobilový priemysel trvalé riešenie, ale problémom sú vyššie platy
Odbyt automobilky Fiat Chrysler sa zhoršil o 77 percent, predaj skupiny PSA klesol o 68 percent a spoločnosť Renault evidovala oslabenie odbytu o 64 percent. Nemecký výrobca áut Volkswagen odolával trochu lepšie a jeho odbyt sa znížil o 46 percent. Trhový podiel Volkswagenu v Európe sa zároveň zvýšil o takmer 5 percent na 29 percent.