Pre Slovákov je poistenie právnej ochrany veľkou neznámou

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Kancelária, práca, nezamestnanosť, dôchodcovia
Foto: shutterstock.com

BRATISLAVA 27. októbra (WEBNOVINY) – Poistenie právnej ochrany je pre mnohých Slovákov stále veľkou neznámou a stavajú sa k nemu obozretnejšie. Ako ďalej informovala poisťovňa D.A.S., vo vyspelom svete je pritom samozrejmosťou.

Slováci si chcú najskôr zabezpečiť poistenie majetku

Slovensko v rámci tohto poistenia podľa D.A.S. zaostáva za krajinami západnej Európy, ako aj za susednými štátmi. „Slováci tento produkt kupujú menej aj z pohľadu financií. Najskôr si zabezpečia poistenie majetku – domácnosti, poistenie motorových vozidiel, či zodpovednosti a životné poistenie. Poistenie právnej ochrany je však produkt budúcnosti,“ doplnila Patrícia Lajová z Uniqa poisťovne.

Na Slovensku funguje poistenie právnej ochrany od roku 1997. V roku 2012 predstavoval predpis poistného v neživotnom poistení 924,8 milióna eur, z čoho predpis v poistení právnej ochrany bol 2,9 milióna eur. Podiel predpisu poistného z poistenia právnej ochrany na celkovom predpise v neživotnom poistení tak predstavoval 0,31 percenta. V prvom kvartáli tohto roka to bolo 0,24 percenta.

Dôvodom, prečo Slováci nevyužívajú toto poistenie, je podľa vedúcej pobočky D.A.S. Rechtsschutz AG Dany Štorovej to, že mnohí Slováci poukazujú na korupciu v súdnictve a ťažkú vymožiteľnosť práva. „Tvrdia, že Slovensko nie je právny štát, a že tu právo platí len pre silných a bohatých,“ povedala Štorová. Tieto dôvody spoločnosť nespochybňuje, no tvrdí však, že nie je tomu tak vždy.

O právnu ochranu majú záujem aj bežní ľudia

Ako pre agentúru SITA povedal obchodný riaditeľ AXA Assistance Tomáš Mrnka, právna ochrana je čoraz populárnejšia v celej Európe. Napríklad vo Francúzsku poistenia podľa neho využíva 42 percent obyvateľov, v Nemecku je to dokonca 83 percent obyvateľov. „Hoci je na Slovensku tento počet oveľa nižší, okolo 5 percent, je v poslednej dobe vidieť značný nárast aj u nás,“ povedal Mrnka.

Vo vnímaní produktu zaznamenala AXA podľa Mrnku zmenu. „Kým predtým sme sa stretávali s názormi, že bežný človek právnu ochranu prakticky nepotrebuje, teraz sa situácia výrazne obracia. Aj vďaka medializácii radu prípadov v slovenských a českých médiách si ľudia čoraz viac uvedomujú svoje práva, sú čím ďalej viac citliví na ich porušovanie a oveľa viac odhodlaní sa brániť,“ skonštatoval Mrnka. Možní klienti začínajú podľa Lajovej chápať význam predmetného produktu a to, že právne spory sa stávajú čoraz finančne náročnejšie, a preto je dobré mať krytie.

Aj poisťovňa Wüstenrot uviedla, že ľudia si stále viac začínajú uvedomovať dôležitosť ochrany svojich práv. „I keď produkt nateraz nepatrí medzi ťažiskové, klienti využívajú takúto možnosť poistnej ochrany. Evidujeme zhruba 1 200 zmlúv,“ uviedla hovorkyňa Wüstenrotu Daniela Vlčková.

Podľa nej sa dá predpokladať, že záujem o túto formu poistnej ochrany sa bude zvyšovať spolu s informovanosťou verejnosti o tomto produkte a jeho výhodách, vrátane finančných. „Skutočné náklady klienta bez poistenia by v prípade predmetnej udalosti boli podstatne vyššie ako celoročné poistné,“ skonštatovala Vlčková.

Dominantom je poisťovňa D.A.S.

Dominantným hráčom v tomto segmente na Slovensku je poisťovňa D.A.S. „Poisťovňa D.A.S. ponúka výlučne poistenie právnej ochrany a poisťovňa Uniqa je univerzálna poisťovňa. Preto je veľmi ťažko porovnávať podiel na trhu len v jednom produkte. Naša poisťovňa ponúka nielen poistenie právnej ochrany súkromných osôb ale aj poistenie právnej ochrany podnikateľov ako samostatné produkty a rovnako ponúkame pripoistenie právnej ochrany v rámci produktu poistenia motorových vozidiel či cestovného poistenia. S naším podielom sme v tomto segmente spokojní,“ povedala pre agentúru SITA Lajová.

AXA Assistance poskytuje právnu ochranu svojim klientom desať rokov a v súčasnosti je podľa Mrnku druhým najväčším poskytovateľom na trhu. Služby poistenia, kedy si klient zaplatí poistné a má k dispozícii profesionálne služby právnika kedykoľvek potrebuje, ponúka klientom zatiaľ rok. „No vzhľadom k jeho narastajúcej popularite máme ambície stať sa číslom jedna na slovenskom trhu právnej ochrany,“ dodal Mrnka.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať