Pre komerčné nehnuteľnosti bude tento rok prelomový

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nové nákupné centrum v Piešťanoch
Piešťany sa dnes po Bratislave stali druhým mestom na Slovensku, kde pre verejnosť otvorili nákupné centrum Aupark. Na ploche vyše 10 000 štvorcových metrov sa predstaví viac ako 60 prevádzok. Od dnes až do nedele čaká návštevníkov v súvislosti s otváraním centra bohatý kultúrny program. Foto: Foto: SITA/Ladislav Novák

BRATISLAVA 5. januára (WEBNOVINY) – Slovenskému trhu komerčných nehnuteľností dominovalo v roku 2011 prehodnocovanie zmlúv s nájomníkmi, čo vo väčšine prípadov viedlo k poklesu priemerného základného nájmu.

Nové podmienky tak podľa leasingového manažéra realitno-poradenskej spoločnosti CBRE Matúša Chomu viac zohľadnili reálne trhové podmienky. V tomto roku čakajú tento segment veľké zmeny, pričom štartovať výstavbu úplne nových projektov bude podľa neho „veľmi smelé rozhodnutie“.

Pokles spotrebiteľskej dôvery

Nákup
Foto: SITA/AP

„Zhoršujúca sa situácia na európskych trhoch, od ktorých je Slovensko závislé, výrazne negatívne ovplyvnila správanie spotrebiteľov. To sa prejavilo na klesajúcej spotrebiteľskej dôvere a následne maloobchodných obratoch,“ uviedol Choma.

Predovšetkým v málo výkonných obchodných centrách, ktoré sa nachádzajú často v odľahlejších regiónoch, sa podľa neho nájomné podmienky čoraz viac približujú tým v takzvaných retail parkoch, ktoré vznikajú väčšinou v tesnej blízkosti hypermarketov.

Prelomový rok

Žilinský Aupark víta prvých zákazníkov
Foto: SITA/Ján Grajciarík

Tento rok bude podľa Chomu pre segment komerčných nehnuteľností prelomový. „Predčasné voľby na Slovensku, ale aj regulárne v USA a absolútne prejavy dôsledkov problémov dlhovej krízy vyústia do ešte opatrnejšieho nákupného správania, a teda ešte nižších maloobchodných obratov,“ konštatoval. Spoločnosť CBRE očakáva podľa Chomu taktiež ďalší tlak na nájomné podmienky, a to nielen na základné nájomné, ale aj na rôzne podmieňovacie klauzuly.

„Ide o klauzuly typu – ak poklesne návštevnosť obchodného centra o X %, potom môže nájomník požiadať o zľavu na nájomnom vo výške X %,” vysvetlil Choma. Všetky zúčastnené strany realitného trhu tak podľa neho budú musieť v budúcom roku hľadať a nastaviť nájomné podmienky tak, aby reálne reflektovali situáciu na trhu a umožnili pružne reagovať na ďalšie zmeny.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať