BRATISLAVA 7. decembra (WebNoviny.sk) – Zverejnením cenových ponúk na realizáciu bratislavského obchvatu na diaľnici D4 a rýchlostnej cesty R7 z hlavného mesta po Holice sa podľa poslanca Pavla Zajaca (KDH) potvrdilo, že stavať sa dá aj lacnejšie, ako za prvej vlády Roberta Fica, keď boli podpísané predražené PPP projekty.
„Súťaž na realizáciu projektu D4 a R 7 prebiehala formou súťažného dialógu, takže verejnosť nepozná navrhované technické riešenia, ani ostatné detaily, ktoré budú mať v budúcnosti vplyv na výšku finančných splátok štátu budúcemu koncesionárovi,“ informoval v pondelok Zajac.
Poslanec dúfa, že v zverejnených ponukách ročných splátok sú zahrnuté všetky náklady potrebné na výstavbu a prevádzku D4 a R7, teda projekčné a investičné, prevádzkové náklady, náklady na bežnú a ťažkú údržbu, ako aj financovanie celého projektu vrátane úrokov. „Ak sú v najnižšej ponuke pre obchvat D4 a rýchlostnú cestu R7, s ročnou splátkou 56,7 mil. eur, zahrnuté skutočne všetky tieto náklady, tak potom starší PPP projekt na R1 v úseku Nitra – Tekovské Nemce je dôkazom čistej zlodejiny prvej vlády Roberta Fica,“ tvrdí Zajac.
Vtedy bol totiž podpísaný a zrealizovaný PPP projekt Pribina na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami a severozápadmom obchvate Banskej Bystrice v celkovej dĺžke 51,54 kilometra s ročnou splátkou 127 mil. eur na tridsať rokov. Pri novšom projekte D4 a R7 je to menej než polovica za porovnateľnú dĺžku úsekov 59 km.
„Projekt PPP Pribina bol teda enormne predražený, dokonca aj v porovnaní s iným projektom vlády Roberta Fica. Dôkazom rozhadzovania peňazí daňových poplatníkov v diaľničnom biznise za prvej vlády Fica sú teda nielen Figeľove ušetrené dve miliardy na dokončovaných úsekoch D1 medzi Žilinou a Prešovom, ale aj zverejnené čiastky ročných splátok za obchvat Bratislavy na D4 a R7,“ dodal Zajac.
Najnižšiu cenu za koncesiu pre obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnú cestu R7 z hlavného mesta po Holice cez PPP projekt predložilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula. Na jeho čele je španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional, ďalšími členmi sú firmy Porr a Macquarie Capital Group. Konzorcium navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Štát by za tridsať rokov koncesie, vrátane vplyvov inflácie, mohol na splátkach uhradiť 1,702 mld. eur. Je to podstatne menej oproti pôvodným očakávaniam.
Uvedené konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 km postaviť za vyše štyri roky. Cenové ponuky štyroch konzorcií sa otvárali v pondelok dopoludnia na ministerstve dopravy.
Ministerstvo dopravy s medzinárodným poradcom ešte musí preveriť finančné modely a technické riešenia konzorcií pre potvrdenie správnosti ich výpočtov. Konzorcium s najlepšou ponukou by malo byť definitívne vyhodnotené do konca januára a v prvom kvartáli budúceho roku bude možné pokračovať v procese odsúhlasovania. Cenová ponuka pre PPP model bude podľa rezortu dopravy opäť porovnaná s alternatívou výstavby klasickým spôsobom obstarávania. Ak by sa PPP model ukázal ako najvýhodnejší, o podpise zmluvy s najúspešnejším uchádzačom rozhodne vláda.
Predpokladaná celková cena koncesie na tridsať rokov bola 4,53 mld. eur, ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady boli 1,325 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa ministerstva dopravy malo začať v budúcom roku.