Obchvat Bratislavy bude stáť zrejme menej ako sa očakávalo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Diaľnica
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 7. decembra (WebNoviny.sk) – Najnižšiu cenu za koncesiu pre obchvat Bratislavy na diaľnici D4 a rýchlostnú cestu R7 z hlavného mesta po Holice cez PPP projekt predložilo medzinárodné konzorcium Obchvat Nula. Na jeho čele je španielska spoločnosť Cintra Infraestructuras Internacional, ďalšími členmi sú firmy Porr a Macquarie Capital Group.

Konzorcium navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 997,53 mil. eur a ročnú splátku 56,72 mil. eur. Štát by za tridsať rokov koncesie, vrátane vplyvov inflácie, mohol na splátkach uhradiť 1,702 mld. eur. Je to podstatne menej oproti pôvodným očakávaniam. Uvedené konzorcium chce úseky D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka, sever – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Ketelec – Dunajská Lužná – Holice v dĺžke 59 kilometrov postaviť za vyše štyri roky. „Táto transparentná súťaž vygenerovala výrazne lepšie ceny, ako sa očakávalo,“ povedal na tlačovej besede v pondelok minister dopravy Ján Počiatek.

O ďalšom osude PPP projektu rozhodne vláda

Cenové ponuky štyroch uchádzačov, ktorí všetci splnili technické podmienky tendra, zverejnili na ministerstve dopravy. Cenové ponuky sa otvárali v pondelok predpoludním. „Teraz nastúpi fáza hĺbkovej detailnej kontroly celej tejto ponuky. Treba sa opäť zaoberať technickým riešením aj finančným modelom a v závere je nutné vygenerovať finálnu štúdiu a porovnanie výhodnosti formy obstarávania cez PPP alebo cez klasické obstarávanie,“ povedal Počiatek. Ministerstvo neskôr plánuje zverejniť všetky údaje, aby sa nimi mohla zaoberať aj odborná verejnosť, a následne sa uskutoční aj odborný seminár. O ďalšom osude PPP projektu rozhodne vláda.

Konzorcium Via Dunaj na čele s francúzskou spoločnosťou Vinci Concessions navrhlo čistú súčasnú hodnotu projektu 1,192 mld. eur a ročnú splátke 69,01 mil. eur (za tridsať rokov 2,070 mld. eur). Úseky D4 a R7 by chcelo vybudovať za tri a pol roka. Konzorcium Bratislava Via vedené nemeckou spoločnosťou Hochtief PPP Solutions predložilo čistú súčasnú hodnotu 1,326 mld. eur a ročnú splátku 76,78 mil. eur (za tridsať rokov 2,303 mld. eur). Konzorcium Astrela na čele s rakúskym Strabagom navrhlo čistú súčasnú hodnotu 1,572 mld. eur a ročnú splátku 91,04 mil. eur (za tridsať rokov 2,731 mld. eur).

Samotná súťaž o cenu sa začala v lete tohto roku

Štúdia realizovateľnosti PPP pre D4 a R7 podľa ministra dopravy nikdy nehovorila o cene, ale o absolútne konzervatívnom pohľade. „Štúdia mala dať odpoveď len na to, či má zmysel sa vôbec zapodievať tým, že by sa obchvat realizoval formou PPP. Podmienky nastavené v štúdii boli najkonzervatívnejšie, aké sa dali. Dnes máme úplne konkrétne parametre, nie odhadované, v záväznej ponuke a voči týmto budeme realizovať porovnanie,“ povedal Počiatek.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček pripomenul, že samotná súťaž o cenu sa začala v lete tohto roku a dovtedy to bola len príprava a porovnávanie modelov. „Záverečný dokument zverejníme vtedy, keď bude dokončené verejné obstarávanie. Išli sme vysoko nad rámec štandardu verejného obstarávania, či už v rámci medzinárodných porovnávaní alebo medzinárodných súťaží formou PPP,“ uviedol Stromček.

„Podrobíme čísla vnútornej analytike. Treba si uvedomiť, že stále prebieha verejné obstarávanie,“ dodal Počiatek s tým, že všetky mikrodetaily budú k dispozícii. Stromček upozornil, že treba skontrolovať tisícky strán dokumentov, čo bude trvať niekoľko týždňov. „V prípade, že sa jasne ukáže, že to je najvýhodnejšia forma (PPP) tohto infraštruktúrneho projektu, nevidím dôvod, aby sme to nepodpísali,“ povedal Počiatek. Vláda má podľa neho na to mandát až do marcových volieb.

Preveria finančné modely správnosti výpočtov

Ministerstvo dopravy s medzinárodným poradcom ešte musí preveriť finančné modely a technické riešenia konzorcií pre potvrdenie správnosti ich výpočtov.

Konzorcium s najlepšou ponukou by malo byť definitívne vyhodnotené do konca januára a v prvom kvartáli budúceho roku bude možné pokračovať v procese odsúhlasovania. Cenová ponuka pre PPP model bude podľa rezortu dopravy opäť porovnaná s alternatívou výstavby klasickým spôsobom obstarávania. Ak by sa PPP model ukázal ako najvýhodnejší, o podpise zmluvy s najúspešnejším uchádzačom rozhodne vláda.

Predpokladaná celková cena koncesie na tridsať rokov bola 4,53 mld. eur, ročná splátka štátu budúcemu koncesionárovi sa predpokladala od 135 mil. eur do 151 mil. eur. Odhadované stavebné náklady boli 1,325 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty. S výstavbou úsekov D4 a R7 by sa podľa ministerstva dopravy malo začať v budúcom roku. Stavebné práce by mali trvať štyri roky.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Ján PočiatekViktor Stromček
Firmy a inštitúcie MDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR