BRATISLAVA 17. júla (WEBNOVINY) – Výskumníci slovenskej bezpečnostnej spoločnosti Eset v ostatných dňoch analyzovali niekoľko podozrivých liniek šíriacich sa medzi používateľmi Facebooku na Slovensku.
Ako v piatok informovali analytici, pod odkazmi sa skrývajú videá, ktoré sa popularity domáhajú nie veľmi čestným spôsobom. Podľa bezpečnostnej spoločnosti ide napríklad o video s názvom „Kašlite na predsudky“, ktoré používateľov láka na obrázok ženského pozadia v spodnej bielizni. Na Facebooku sa však šíri viacero takýchto odkazov.
Reklamu nezatvárať, varuje analytik
Podľa zverejnených informácií viac ako 150-tisíc používateľov spomínané video zdieľalo na svojej časovej osi. Zároveň si nevedeli spomenúť, ako sa im tam dostalo. Po kliknutí na príspevok sa používateľovi zobrazí záložka s očakávaným videom, ktoré je však prekryté reklamou.
„Na krížik, ktorý zatvorí reklamu, však neklikajte,“ varuje analytik škodlivého kódu spoločnosti Eset Ľubomír Trebula. Ukrýva totiž neviditeľné tlačidlo „Odporučiť“/ „Páči sa mi to“, umiestnené tak, aby naň používatelia klikli v snahe zavrieť neželané okno s reklamou.
Cieľom je popularizácia stránok
Podľa Eset-u aj keď sa podobné zvyšovače popularity už na sociálnej sieti používali, tento špecifický variant sa objavil len nedávno. Vzniklo niekoľko slovenských, českých a hlavne poľských falošných profilov, odkiaľ sa tieto videá s rôznou tematikou šíria po Facebooku.
Cieľom podobných aktivít býva popularizácia určitých stránok, zobrazovanie platenej reklamy na cieľových web stránkach, prípadne propagácia výrobkov priamo v príspevkoch. Na zatvorenie reklamy na neznámych stránkach Eset odporúča použiť radšej klávesu ESC, alebo vyčkať, kým reklama nezmizne sama.
Spoločnosť Eset je svetovým výrobcom bezpečnostného softvéru pre firemnú klientelu a domácnosti. Firma sídli v Bratislave, regionálne pobočky má v Prahe, Jene, San Diegu, Buenos Aires, Sydney a Singapure. Zastúpenie má vo viac ako 180 krajinách sveta.