BRATISLAVA 6. marca (WEBNOVINY) – Povinná predškolská príprava len pre určitú skupinu detí, v tomto prípade pre rómske deti, by bola podľa ministerstva školstva diskriminačná a mohla by viesť k segregácii. Pre agentúru SITA to uviedla Martina Slušná z rezortu školstva. Práve povinné škôlky pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia navrhuje splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Peter Pollák, pretože je podľa neho načase rozmýšľať nad systémovými opatreniami.
Predškolskú výchovu a vzdelávanie považuje ministerstvo za veľmi dôležité a ich povinnosť by bola určite prínosom pre deti a ich ďalší osobnostný rozvoj, pripomenula Slušná. „No bolo by to diskriminačné,“ dodala.
Navrhovaný krok je taktiež v rozpore so závermi rokovania rómskeho splnomocnenca so zástupcami Európskej komisie v Bruseli zo 7. a 8. januára minulého roku. „Na ňom bolo zdôraznené, že povinnú predškolskú dochádzku nie je možné zaviesť na etnickom základe,“ priblížila. Ako pokračovala, aby sa zvýšili dlhodobé pozitíva škôlok pre deti zo znevýhodneného prostredia, musí byť predprimárne vzdelávanie prepojené na zamestnanosť, bývanie, zdravie či sociálne služby.
Ministerstvo podporuje deti cez národné projekty
Ministerstvo školstva podporuje v súčasnosti predprimárne vzdelávanie u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia cez dva národné projekty. Jedným je Inkluzívny model vzdelávania na predprimárnom stupni školskej sústavy (MRK 2) a druhým PRINED. Cieľom MRK 2 je začleniť čo najvyšší počet detí z marginalizovaných komunít do materských škôl. Súčasťou projektu je i práca s rodičmi v komunitách.
Do projektu za 7,3 milióna eur je zapojených 110 škôlok so 6 415 deťmi, z ktorých je 4 100 z rómskych komunít. Centrom diania projektu PRINED v hodnote 15,7 milióna sú taktiež materské školy. V nich pracujú tímy s deťmi v predškolskom veku tak, aby šli do základnej školy pripravené, čo zabráni ich preraďovaniu do špeciálnych škôl.
Ďalšou formou podpory detí zo sociálne znevýhodneného prostredia je nultý ročník. Do neho ich zaradia v prípade, že majú šesť rokov, nedosiahli školskú spôsobilosť a je nepravdepodobné, že by zvládli vzdelávací systém v prvom ročníku.
Povinná škôlka od troch rokov
Podľa rómskeho splnomocnenca Petra Polláka majú všetky deti možnosť absolvovať materskú školu. „Ukončiť školskú dochádzku a nechať dieťa v školskom prostredí 10 rokov je lacnejšie, ako potom deti neustále živiť v sociálnom systéme,“ vysvetlil.
Pollák odporúča, aby sa zaviedla povinnosť chodiť do škôlky od troch rokov. „Dieťa tri roky pobudne v materskej škole a pripraví sa na vstup na základnú školu, nadobudne zručnosti a vedomosti,“ povedal s tým, že práve v nultých ročníkoch rómske deti zlyhávajú pre jazykovú či inú bariéru. Je preto potrebné, aby štát zaujal v prípade povinného predškolského vzdelávania zodpovedné stanovisko, pripomenul.
„Budeme navrhovať, aby štát zaviedol povinnosť detí chodiť do škôlok, aby sa dostali na základnú školu, ukončili vzdelávaciu púť, neukončili školu predčasne a mohli následne vstúpiť pripravené na trh práce,“ vysvetlil.
Úrad rómskeho splnomocnenca o tejto téme hovoril už aj s ministerstvom školstva. Ako pre agentúru SITA uviedla Martina Slušná z rezortu, minister školstva Juraj Draxler sa s Petrom Pollákom stretol a hovorili o možnosti vytvoriť pracovnú skupinu, ktorá by sa tejto téme venovala a mala by podľa splnomocnenca dospieť k systémovému opatreniu. Tá by mala byť zložená zo zástupcov úradu a ministerstiev školstva, vnútra a práce.