No zatiaľ čo verejnosť diskutuje o vzdialenosti, tisíce Slovákov už roky využívajú služby pošty bez toho, aby vkročili na pobočku. Balík vybavíte cez appku, list vám zoberie doručovateľ, dôchodok donesie poštárka. Slovenská pošta prechádza modernizáciou, ktorá odráža realitu dnešného života – pohodlnejšie, rýchlejšie a bližšie k ľuďom.
Odkedy Slovenská pošta oznámila optimalizáciu siete v krajských mestách, objavilo sa množstvo reakcií – niektoré racionálne, iné emotívne. Ozvali sa najmä tí, ktorým sa nepáči predstava, že najbližšia pobočka bude o pár ulíc ďalej. No ak sa pozrieme na realitu očami ľudí z takmer 2-tisíc slovenských obcí, ktoré nikdy poštu nemali, zistíme, že vzdialenosť nemusí byť prekážkou. Najmä nie v čase, keď mnohé poštové služby doslova prichádzajú k vám domov.
Keď je pošta na kolesách alebo v telefóne
Zuzana z malej obce neďaleko Levíc to pozná: „Listy, dôchodok aj balík mi nosí tá istá milá poštárka. Na pobočku idem možno raz za pol roka, a to ešte len vtedy, keď niečo špeciálne vybavujem.“
A práve takýchto príbehov je dnes čoraz viac – nie preto, že by ľudia boli lenivejší, ale preto, že služby sa prispôsobujú ich tempu. Doručovateľ dnes zvládne nielen doručiť zásielku, ale aj prebrať listy, vyplatiť dôchodok, predať žreby, dokonca prijať balík na odoslanie – ak je motorizovaný.
A čo doporučená zásielka, s ktorou vás poštár nezastihol doma? Ani žltý lístok už nemusí byť problém. Cez mobilnú aplikáciu, web, alebo Zákaznícke centrum môžete požiadať o opätovné doručenie, presmerovanie na inú adresu, do práce, na inú pobočku, ktorej otváracie hodiny vám vyhovujú viac a obyčajnú zásielku si môžete nechať doručiť do BalíkoBOXu. Riešením je aj splnomocnenie. Takto môžete poveriť až 3 osoby, ktorým dôverujete, a ktoré preberú akúkoľvek zásielku za vás.
Balíkoboxy, aplikácia, online služby
Sledovať zásielku v reálnom čase? Podanie bez čakania na pošte? Zmena dátumu doručenia? Predĺženie uloženia zásielky na pošte? To všetko dnes zvládnete cez mobil. Aplikácia Slovenskej pošty vám zároveň ukáže, kde sú najbližšie pobočky, aké sú ich otváracie hodiny a koľko ľudí v nich práve čaká.
„Najradšej podávam balíky cez BalíkoBOX, je to rýchle a nemusím stáť v rade,“ hovorí Peter z Košíc, ktorý pravidelne posiela balíčky po celej krajine. „V apke na pár klikov vyplním údaje o zásielke, zaplatím za ňu, vytlačím si štítok, nalepím na balík a ráno cestou do práce ho vložím do BalíkoBOXu.“
Dve pobočky namiesto šiestich? Menej je niekedy viac
Optimalizácia pobočkovej siete vyvolala diskusiu, no pri pohľade na čísla je realita jasná. Slovenská pošta má dnes 1365 pobočiek – najviac spomedzi všetkých poskytovateľov služieb občanom. Ide o najhustejšiu sieť v Európe. V niektorých mestských častiach, kde boli tri pošty v okruhu niekoľkých stoviek metrov, dnes ostane jedna – zato s jednotnými otváracími hodinami, ktoré budú dlhšie a posilnenými priehradkami.
V krajských mestách, kde dochádza k zmenám, je vzdialenosť k náhradnej pobočke väčšinou 1 až 3 km. V prostredí s dobrou MHD, cyklotrasami či chodníkmi to nie je neprekonateľná vzdialenosť – najmä ak si uvedomíme, že podobne dochádzame do práce, na úrady, do bánk či obchodných reťazcov.
Namiesto emócií fakty: Je to naozaj problém?
Prístupnosť služieb pre starších ľudí a matky s deťmi je oprávnená téma. No v krajských mestách majú mnohé tieto skupiny zabezpečený pohodlný prístup – či už vďaka MHD, možnostiam splnomocnenia alebo rozšírenému doručovaniu domov. Navyše, pre porovnanie: obyvatelia obcí, kde pošta nikdy nebola, bežne dochádzajú 5–15 km. Bez televíznych štábov a petícií.
Zamyslime sa: berieme ako samozrejmosť, že za lekárom, úradmi, supermarketom či školou cestujeme – často aj pravidelne. No keď ide o poštu, ktorú mnohí navštívia len raz mesačne, zrazu je každý kilometer „škandál“?
Pošta, ktorá sa mení spolu s vami
Svet sa mení. Náš spôsob života, komunikácie aj vybavovania záležitostí sa digitalizuje. Slovenská pošta tieto zmeny reflektuje – modernizáciou služieb, rozšírením možností pre doručovanie, mobilnou aplikáciou a zefektívnením prevádzky. Cieľom nie je sťažiť život ľuďom, ale priblížiť sa im tam, kde skutočne žijú – doma, online, na cestách.
Konečný výsledok? Menej pobočiek, no lepšie služby. Pošta, ktorá vám nezaberie čas – ale vám ho ušetrí.
Tento článok vznikol v spolupráci s klientom Slovenská pošta