Pošta chce nakúpiť stravenky za milióny, podmienky sú prísne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Slovenská pošta
Slovenská pošta Foto: SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 20. septembra (WEBNOVINY) – Asociácia emitentov stravovacích poukážok (AESP) má výhrady k vyhlásenej verejnej súťaži Slovenskej pošty, a.s.

Predseda asociácie a generálny riaditeľ spoločnosti Le Cheque Dejeuner s.r.o. Štefan Petrík tvrdí, že žiadny emitent stravovacích poukážok na Slovensku nespĺňa požiadavku na dosiahnutie celkového obratu v tejto oblasti v rokoch 2009 až 2011 minimálne 56 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH).

„Nikto nemá taký vysoký obrat za posledné tri roky,“ uviedol pre agentúru SITA v reakcii na podmienky tendra Petrík.

Požiadavky pošty sú vraj neprimerané

Peniaze_euro
Foto: Archívne foto SITA/AP

Slovenská pošta nedávno vyhlásila verejnú súťaž na dodanie stravných poukážok počas štyroch rokov za predpokladanú cenu vyše 25,758 mil. eur bez DPH. V prepočte to predstavuje ročne takmer 6,440 mil. eur.

Štátna spoločnosť so 14 tis. zamestnancami chce nakúpiť mesačne 178 878 stravných lístkov v hodnote po 3 eurá. Budúci dodávateľ má zabezpečiť distribúciu straveniek na oblastné riaditeľstvá pôšt.

Uchádzači musia preukázať, že v rokoch 2009 až 2011 dosiahli v oblasti týkajúcej sa zákazky celkový obrat minimálne 56 mil. eur bez DPH. Podľa prepočtu na rok to predstavuje 18,67 mil. eur, čo je 2,9-násobne viac ako ročný priemer odhadovanej ceny zákazky.

Technickú spôsobilosť na plnenie zmluvy majú uchádzači preukázať napríklad tým, že predložia zoznam dodávok tovarov alebo poskytnutých služieb za predchádzajúce tri roky, ktoré majú rovnaký alebo podobný charakter ako uvedená zákazka v úhrnnej výške najmenej 28 mil. eur bez DPH.

„V danom konkrétnom prípade to nie je primeraná požiadavka,“ reagoval na požadovaný výrazne vyšší obrat oproti odhadovanej cene zákazky Petrík.

Pošta by mala zvážiť podmienky

Europ and unia and zastava
Foto: SITA/AP

„Európske smernice síce pripúšťajú nastaviť takto podmienku, ale obstarávateľ musí zvážiť, o aký typ zákazky ide a podľa toho postupovať,“ dodal šéf asociácie a Le Cheque Dejeuner. Podľa neho pošta si mala vopred zistiť, či je taká podmienka účasti opodstatnená.

Slovenská pošta zatiaľ nevysvetlila vysoký rozdiel medzi požadovaným obratom a predpokladanou cenou za dodanie straveniek.

Otváranie ponúk v tendri je plánované 29. októbra a o súťažné podklady treba požiadať do 8. októbra. Pošta chce dodávateľa stravných poukážok vybrať v následnej elektronickej aukcii.

Kríza sa prejavila aj na fungovaní firiem obchodujúcich so stravnými poukážkami. „Počet malých podnikov sa za posledné tri roky dosť znížil. Miera nezamestnanosti, ktorá sa drží na vysokej úrovni, sa tiež podpisuje pod klesajúci obrat všetkých emitentov. Celkove obraty emitentov v posledných troch rokoch stagnujú, respektíve zaznamenávajú pokles u jednotlivých emitentov o 1 až 2 % ročne,“ uzavrel Petrík.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Slovenská pošta