BRATISLAVA 12. decembra (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek zostáva naďalej na svojom poste. Opozícii sa na mimoriadnej schôdzi Národnej rady SR v piatok podľa očakávania nepodarilo ministra odvolať.
Za vyslovenie nedôvery Počiatkovi pre sporný tender Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s. na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami hlasovalo 46 poslancov, proti bolo 74 zákonodarcov.
Po skončení mimoriadnej 45. schôdze sa poslanci rozišli pred vianočnými sviatkami domov. Najbližšie sa do parlamentu vrátia až koncom januára budúceho roku.
Odvolávanie Počiatka iniciovali figeľovci
Mimoriadnu schôdzu parlamentu iniciovalo KDH na základe podpisov 46 opozičných poslancov. Do rozpravy sa prihlásilo vyše dvadsať poslancov. Opozícia počas desaťhodinovej diskusie kritizovala tender ako účelový a predražený.
Mala výhrady aj k tomu, že na konci vlastníckeho reťazca za firmou Paywell, a.s., ktorá zákazku získala, je schránková firma na Cypre. Paywell vznikol vlani v októbri deň pred lehotou na podávanie prihlášok do súťaže a referencie na overovanie mýta cez palivové karty mu poskytla firma Fleetpay, a.s., ktorá túto službu zabezpečovala od roku 2010 bez súťaže.
Počiatek nevidí problém v tendri na overenie mýta kartami
Paywell v súťaži uspel s návrhom provízie na úrovni pôvodne 6,75 percenta, vrátane dane z pridanej hodnoty, z objemu platieb mýta palivovými kartami. Neskôr sa dodatkom k zmluve znížila na 6,15 percenta. Firma Kedros, a.s. navrhla odplatu s podielom 6,92 percenta. Do tendra sa prihlásili ešte ďalšie dve firmy, no pre nesplnenie podmienok boli vylúčené. Fleetpay poskytoval túto službu najprv za odplatu 6,72 percenta a neskôr za 6,22 percenta.
Celková konečná hodnota zákazky na osem rokov, ktorá môže byť predĺžená o päť rokov, podľa NDS nepresiahne pôvodnú predpokladanú cenu 135,5 milióna eur bez dane. Na konci štruktúry vlastníkov firiem Paywell, Cromwell, a.s. a SVK Distribution, a.s., ktoré sídlia na rovnakej adrese v Bratislave, je firma EVOCK Limited v Nikózii na Cypre. Je registrovaná na tej istej adrese s ďalšími firmami, ktoré patria, resp. majú blízko k finančnej skupine J&T. K vlastníctvu cyperskej firmy sa prihlásil majiteľ Cromwellu Petr Sucharda.
Počiatek tender obhajoval
Minister Počiatek vo vystúpení v parlamente označil argumenty opozície na jeho odvolanie za účelové konštrukcie nepodložené žiadnymi faktami. Tvrdí, že súťaž nebola šitá na mieru nikomu, lebo banky potvrdili, že sa mohli v tendri zúčastniť, ale systém na overovanie platieb mýta palivovými kartami je iný ako v prípade platobných kariet.
Priebeh tendra NDS minister dopravy opakovane obhajoval ako štandardný a bez jedinej námietky. „Podmienky umožňovali účasť v súťaži mnohým spoločnostiam z celej Európskej únie ako aj z celého sveta. Preto sú argumenty predstaviteľov opozície o účelových kritériách predmetnej súťaže nepravdivé. Tým je rovnako absurdné a nenáležité spochybňovať výsledok súťaže,“ uviedol Počiatek. Pripomenul, že iniciatívne oslovil Úrad pre verejné obstarávanie, aby skontroloval túto súťaž a zaujal k nej stanovisko.
Minister dopravy vyčítal opozícii, že keď bola naposledy vo vláde, o probléme v súvislosti s overovaním mýta palivovými kartami v minulosti vedela, ale nekonala. „Napriek tomu, že ste o probléme vedeli, bývalá vláda v tejto veci dostatočne nekonala a tento prípad ani nevyriešila,“ povedal Počiatek.
Pripomenul, že bývalý minister dopravy Ján Figeľ v marci 2011 oznámil Európskej komisii, že je pripravený nariadiť NDS vstúpiť do priameho zmluvného vzťahu s firmou Fleetpay bez verejného obstarávania. Táto firma vtedy overovala platby mýta palivovými kartami bez súťaže. „Nad týmto bývalá vláda aktívne a reálne uvažovala a dnes chcete spochybňovať transparentné verejné obstarávanie,“ vyčítal Počiatek opozícii.
Počiatek kritizoval opozíciu aj za to, že počas jeho predchodcu na ministerstve dopravy bol posunutý termín splátok za vybudovanie a prevádzku mýtneho systému spoločnosti SkyToll, a. s. z rokov 2012 a 2013 na tento a budúci rok v objeme 80 miliónov eur. „To vôbec nebolo nutné, pretože Národná diaľničná spoločnosť v tom čase mohla využiť lacné zdroje alebo kontokorentné úvery s oveľa lepším úročením. Uzavreli ste dohodu so SkyTollom bez akejkoľvek súťaže,“ povedal Počiatek.
Rozdiel v úrokových sadzbách je podľa neho 4,6 milióna eur za nič. Dodal, že pôvodný zámer bol, aby odložené splátky mýta mali neadekvátny úrok päť percent, hoci nakoniec sa znížil na 3,5 percenta.
V rozprave vystúpil aj Kaliňák
Minister vnútra Robert Kaliňák počas vystúpenia v parlamente vyhlásil, že vláda nesúhlasí s návrhom opozície na odvolanie ministra dopravy Jána Počiatka a jej dôvody považuje za zavádzajúce a za snahu o politikárčenie.
Verejné obstarávanie na zabezpečenie platieb mýta palivovými kartami bolo podľa vlády transparentné, legitímne a bez jedinej námietky k súťažným podkladom. „Argumenty predstaviteľov opozície o účelových kritériách sú nepravdivé. Takže je rovnako nenáležité spochybňovať výsledok súťaže ako celok,“ vyhlásil Kaliňák.
Vyhlásenie spomínanej súťaže bolo jednou z podmienok Európskej komisie na ukončenie konania proti Slovensku v spojitosti s iným tendrom Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. na zabezpečenie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Európska komisia vysvetlenie a prijaté opatrenia SR prijala a konanie na jar tohto roku zastavila.
Súťažné podklady pre zabezpečovanie platieb mýta cez palivové karty podľa ministra vnútra neboli diskriminačné a nezvýhodňovali ani jediného, resp. obmedzený počet uchádzačov. „Podmienkou pre záujemcov bolo preukázať predchádzajúcu skúsenosť s účtovaním palivových alebo obdobných kariet. Viaceré banky verejne potvrdili, že sa mohli zúčastniť súťaže, čo samo osebe potvrdzuje, že verejné obstarávanie nebolo diskriminačné,“ povedal Kaliňák.
Jediným kritériom na vyhodnotenie súťaže pritom bola najnižšia cena ako percentuálny podiel z každej spracovanej autorizovanej transakcie palivovou kartou, ktorou bolo uhradené mýto. „Vzhľadom na skutočnosť, že vo všeobecnosti nie je možné platiť za služby na jednom predajnom mieste na jednom termináli platobnou a palivovou kartou, poskytovateľ služby musí vybudovať nové zúčtovacie centrum pre overovanie platieb palivovými kartami a zabezpečiť obchodno-zmluvné vzťahy s vydavateľmi palivových kariet, vrátane prepojenia s ich zúčtovacími centrami,“ dodal Kaliňák.
Poslanec Pavol Zajac (KDH) upozornil, že na konci štruktúry vlastníkov firiem Paywell, Cromwell, a. s. a SVK Distrbution, a. s. je firma EVOCK Limited so sídlom v cyperskej Nikózii. Fleetpay má neznámych majiteľov, čo podľa opozície môže znamenať, že je tiež schránkovou firmou. „Považujeme zmluvu napriek dodatku za predraženú a za neefektívne narábanie s verejnými prostriedkami,“ uviedol Zajac.
Banky by si za podobné služby podľa neho účtovali maximálne 1,5 percenta a tak je cena zákazky drahšia o 101 miliónov eur.„Ján Počiatek sa nikdy nemal stať ministrom druhej vlády Roberta Fica,“ vyhlásil Zajac. Ako dôvod uviedol, že už počas prvej Ficovej vlády dostal od premiéra „žltú kartu“ za účasť na stretnutí v Monaku na jachte J&T. Počiatek by mal podľa Zajaca odstúpiť, alebo by mu mala byť vyslovená nedôvera, aj preto, že nedal pokyn na zrušenie súťaže alebo na odstúpenie od zmluvy.
Solymos vinšoval v maďarčine
Pred mimoriadnou schôdzou, na záver tej riadnej poslednej tohtoročnej v parlamente zneli slovenské koledy. Poslancom ich prišli zahrať a zaspievať muzikanti z Ťažkej muziky z Terchovej. Tí pozdravili poslancov aj vianočným vinšom. Pri vianočnej Tichej noci sa všetci zákonodarcovia postavili ako pri štátnej hymne.
„Páčilo sa mi, že aj keď pochádzam z multikultúrnych Košíc, že sa spievalo v slovenčine a nie ako minulý rok v angličtine. Pre mňa to bolo veľmi zaujímavé. Bola to veľmi pekná bodka za decembrovou schôdzou,“ povedal pre agentúru SITA poslanec Viliam Novotný.
Následne predsedovia poslaneckých klubov zaželali kolegom z iných strán, ale aj všetkým občanom pokojné a požehnané vianočné sviatky. László Solymos z Mosta-Híd zaželal pekné sviatky aj v maďarčine.