Skontrolujte si poistku, aby počas dovolenky alebo cez horúce dni skutočne ochránila váš majetok.
BRATISLAVA 17. augusta (WBN/PR) – Čísla poisťovní hovoria, že letné mesiace lákajú zlodejov viac. Na vine nie sú iba dovolenky, ale aj počasie. Pri vyšších teplotách častejšie nechávame pootvorené okná alebo balkónové dvere, čím zlodejom výrazne uľahčujeme prácu. Majetok a veci v domácnosti dokáže ochrániť správne nastavené poistenie. Odborníčka na financie Janka Pracharová z OVB Allfinanz Slovensko radí, na čo si pri jeho dojednaní a prípadnom plnení dávať pozor.
1. Okná a dvere musia byť zatvorené. Aby poisťovňa klientovi uhradila škodu (poistné plnenie) pri krádeži vlámaním, je potrebné, aby páchateľ prekonal prekážku. Musí vypáčiť zatvorené dvere alebo okno. Pred odchodom z bytu preto vždy skontrolujte, či ste svoju domácnosť zabezpečili. Pozor na pootvorené vetračky na domoch alebo bytoch na prízemí či zníženom prvom podlaží – ak sa do domácnosti dostane zlodej cez neuzavreté okno, poisťovňa nemá povinnosť škodu vám uhradiť.
2. Krádež nahláste polícii. Spísaná policajná správa je totiž súčasťou dokladov pre poisťovňu pri žiadosti o poistné plnenie. Pri krádeži je potrebné zavolať políciu aj v prípade, že zlodej ukradne veci iba nižšej hodnoty alebo len poškodí dvere/zámok/zárubňu, a budete si chcieť ich opravu alebo výmenu nechať preplatiť poisťovňou. Bez policajnej správy škoda nebude poisťovňou preplatená.
3. Vyberte si takú poisťovňu, ktorá uhradí plnenie aj za škody pri nezistenom páchateľovi – tak skončí väčšina krádeží. Ak už poistku máte, skontrolujte si v poisťovni alebo u svojho poradcu, či vám kryje aj takúto situáciu. Ak nie, lepšie bude poistku zmeniť.
4. Poistite si nehnuteľnosť aj vybavenie domácnosti. Poistenie bytu alebo domu by malo ideálne pozostávať z dvoch poistení – poistenia domácnosti (všetky veci, ktoré v byte či dome máte) a poistenia nehnuteľnosti (všetko, čo je pevne spojené s nehnuteľnosťou: obvodové múry, elektroinštalácia a iné rozvody, podlahy, zárubne, okná atď.). Páchateľ pri krádeži môže spôsobiť škodu na veciach v domácnosti (ukradnutím TV, inej techniky, šperkov a pod.). To by spadalo pod poistenie domácnosti alebo konkrétnych pripoistení cenností a elektroniky. Môže ale tiež poškodiť pevné súčasti nehnuteľnosti (zárubne, dvere, pánty, okná) – táto škoda by bola nahradená len ak máte uzatvorené aj poistenie nehnuteľnosti.
5. Správne si nastavte poistnú sumu a pravidelne ju kontrolujte. Poistná suma je maximálna hodnota, o ktorú môžete pri škodovej udalosti (napr. pri krádeži, požiari, či výbuchu plynu) prísť. Pri starších zmluvách hrozí riziko tzv. podpoistenia – výška poistnej sumy v zmluve je výrazne nižšia ako reálna hodnota nehnuteľnosti alebo vecí v domácnosti.
Príklad: v poistnej zmluve je dojednaná poistná suma domácnosti na 5 000 eur. Klient však reálne vlastní veci (nábytok, oblečenie, zariadenie, techniku, nejaké šperky, bicykel a pod.) v celkovej hodnote približne 10 000 eur, t.j. je podpoistený o 50 %. Ak by nastala škoda aj do výšky poistnej sumy (do 5 000 eur), poisťovňa by každú, aj nižšiu škodu, mohla krátiť až do výšky 50 % – t.j. o koľko bol klient podpoistený a nestanovil poistnú sumu v súlade s reálnou hodnotou vecí.
Skontrolujte si každých 3-5 rokov poistné sumy v zmluve, prípadne si dojednajte v zmluve klauzulu o tzv. indexácii. Aj bežnou pomalou infláciou (rastom cien) sa zvyšuje rozdiel medzi hodnotou vecí dnes a „starou“ poistnou sumou (t.j. hodnotou, koľko stáli veci v minulosti). Staré zmluvy tiež neberú do úvahy nové investície do domácnosti a jej vybavenia.
6. Archivujte si doklady o kúpe a fotografie cenností. Ak máte bločky od kúpy, je dobré si z nich robiť kópie a poslať si ich napríklad na email. Pôvodný blok môže vyblednúť, stratiť sa alebo znehodnotiť pri požiari alebo inom nešťastí. Ak ste dostali cennosti darom, spravte si pri dojednaní poistenia fotografie a doložte ich do poistnej zmluvy. Každá poisťovňa má iné podmienky náhrady škody na drahších veciach ako sú šperky, obrazy, starožitnosti, hotovosť v domácnosti a iné cennosti. Informujte sa vo svojej poisťovni alebo u svojho poradcu o tom, či majú byť vaše cennosti v trezore, a ak áno, s akým stupňom zabezpečenia. V niektorých prípadoch stačí aj bežne uzamknutá skrinka. Opýtajte sa tiež, ako musíte mať zabezpečené vstupné vchodové dvere.
7. Poistite si všetko, čo doma máte. Niektoré poisťovne vyžadujú špeciálne pripoistenie elektronických a optických prístrojov, cenností, stavebných súčastí (napr. kuchynská linka, vstavané skrine a pod.). Ak máte doma šperky, hotovosť, drahšiu elektroniku, bicykel alebo hodnotenejší obraz, informujte sa u poradcu o vhodnom výbere poistenia alebo úprave vašej poistnej zmluvy tak, aby optimálne kryla všetko to, čo doma máte. Každá poisťovňa má stanovené vlastné podmienky – niektorá má okná ako samostatné pripoistenie a treba si ho doobjednať a zvoliť primeranú poistnú sumu podľa počtu a typu okien v domácnosti. Iné poisťovne to majú zahrnuté v základnom poistení a v základnej poistnej sume poistenia domácnosti.
8. Ak idete na dlhšie z domu, uzavrite vodu a plyn. V každej poistnej zmluve je napísané, že klient je povinný urobiť preventívne všetko preto, aby predišiel škode a zamedzil zvýšeniu jej rozsahu. Havária v čase neprítomnosti v byte môže spôsobiť veľké škody aj v iných bytoch. Ak neurobíte preventívne opatrenia (uzáver vody), poisťovňa to môže pri poistnom plnení negatívne zohľadniť.
9. Informujte sa o správnom nastavení svojej poistky ešte predtým, ako vznikne škoda. Pri výbere vhodného poistenia alebo úprave súčasnej zmluvy vám najlepšie pomôžu nezávislí odborníci na financie, ktorí vám spomedzi ponúk poisťovní pomôžu vybrať tú najvhodnejšiu.
10. Chráňte si súkromie aj na internete. Rizikovým je dnes aj zverejňovanie fotografií z dovolenky na sociálnych sieťach. Okrem toho, že tým potešíte priateľov, verejne tak deklarujete svoju neprítomnosť v domácnosti.