BRATISLAVA 20. novembra (WBN/PR) – Štúdia zameraná na vnímanie podnikania ukázala, že samostatné podnikanie si dokáže predstaviť len 20 percent obyvateľov Slovenskej republiky.
Prieskum zadala spoločnosť Amway v 38 krajinách sveta a okrem podnikateľského potenciálu sa zameral aj na podnikateľské vzdelávanie.
Vyplýva z neho, že 55% Slovákov sice vníma podnikanie pozitívne, ale len 20% z nich si vie predstaviť, že skutočne podnikať začne. Najpozitívnejšie sa k podnikaniu stavajú Slováci vo veku do 35 rokov a ľudia s vyššími príjmami.
Najvyšší podnikateľský potenciál zo skúmaných krajín má Mexiko, kde možnosť vlastného podnikania pripúšťa 80% ľudí. V rámci Európy sa veľmi pozitívne k podnikaniu stavajú tradične v Škandinávii, naopak podobne naladení ako Slováci sú napríklad Nemci.
Vnímanie podnikania sa odlišuje tiež podľa regiónov. Najvyšší podnikateľský potenciál vykazujú respondenti v Trenčíne (77%), naopak najnižší v Nitre (44%) a v Bratislave (48%). Vo všeobecnosti sú podnikaniu viac naklonení ľudia žijúci vo väčších mestách ako v menších obciach.
Prieskum skúmal aj otázku podnikateľského prostredia v jednotlivých štátoch. V tejto otázke sú Slováci skôr skeptickejší – 33% si myslí, že naša spoločnosť, politika a média sú k podnikaniu a podnikateľom skôr alebo dokonca veľmi nepriateľské. Najmenej pozitívne vnímanie bolo zistené v Portugalsku, ktoré je podnikateľsky priateľské len podľa 18% oslovených ľudí.
V rámci projektu sa skúmali názory, či je možné naučiť sa podnikaniu, alebo či je skôr potrebné mať vrodený talent. Napriek tomu že 50% Slovákov sa prikláňa k prvej teórii, vnímajú na Slovensku nedostatok vzdelávacích príležitostí orientovaných na získanie informácii potrebných na rozbeh podnikateľských aktivít. Len 5% z oslovených vníma vzdelávanie v tejto oblasti ako dostatočné, tretina si myslí, že podnikanie by sa malo vyučovať na stredných a vysokých školách.
Štúdia ukázala, že 37% ľudí na Slovensku na vlastnom podnikaní najviac oceňuje možnosť mať vedľajší príjem. Rovnaký počet ľudí považuje za dôležitú nezávislosť na zamestnávateľovi. 28% opýtaných vyzdvihuje možnosť realizáciu vlastných nápadov.
Prieskumu sa zúčastnilo celkom 44 tisíc ľudí v 38 krajinách celého sveta, pre spoločnosť Amway ho realizovala Technická univerzita v Mníchove a spoločnosť GfK. „Cieľom prieskumu je najmä upozorniť na to, ako verejnosť vníma podnikanie, ale tiež na jeho ekonomický potenciál. Chceme podporiť diskusiu o odstraňovaní prekážok, ktoré zakladaniu podnikaniu bránia,” hovorí riaditeľka Amway na Slovensku Ildiko Dikošová.
Amway je celosvetovo najväčšia spoločnosť v oblasti priameho predaja. Jej celosvetový obrat bol v roku 2013 11,8 miliárd dolárov. Zamestnáva viac ako 21 tisíc ľudí a spolupracuje s tromi miliónmi distribútorov. Amway, ktorú založili v roku 1959 Rich DeVos a Jay Van Andel v americkom Michigane, ponúka spotrebiteľský tovar a obchodnú príležitosť podporené globálnym potravinárskym, výrobným a logistickým reťazcom s viac ako 900 vedcami. Novinky zo spoločnosti nájdete na news.amway.cz.