BRATISLAVA 3. decembra (WebNoviny.sk) – Je potrebné, aby sa učitelia čoraz viac dostávali pod dáždnik verejnej správy a aby nedochádzalo k rozbíjaniu kolektívnych vyjednávaní na rôzne partikulárne skupiny. Povedala to dnes v diskusnej relácii RTVS O 5 minút 12 ministerka školstva, vedy, výskumu a športu SR Martina Lubyová.
Dodala, že v súčasnosti sú v rezorte školstva tri rôzne kategórie zamestnancov – pedagogickí, nepedagogickí a odborní. “Sme v štádiu, že každý ma iné tarify, iné mzdové tabuľky a iný spôsob navyšovania, percentá, časy a aj iný spôsob vyjednávania. To znamená, že v takomto strašne partikulárnom systéme sa veľmi ťažko presadzujú nejaké zmeny,“ dodala Lubyová.
Iné tarify a tabuľky
Podľa poslanca Národnej rady SR Miroslava Beblavého je začínajúci plat učiteľa medzi 700 až 750 eur v hrubom a keď máme takúto situáciu, že štát ponúka začínajúcim učiteľom o 200 až 250 eur menej ako niekomu, kto bude rozvážať potraviny v dodávke ľuďom, tak je jasné, že to takto nemôže fungovať a vydržať.
“Za týchto podmienok nemôžeme mať kvalitné školstvo a musíme si položiť otázku, či sme ochotní pristúpiť k radikálnym krokom, aby sme to zmenili, alebo súčasné 6-percentné zvýšenie platov učiteľov, ktoré veci nezlepšuje, ani nezhoršuje, ale necháva ich v rozpadávajúcej situácii. Či nám to vyhovuje, mne samému to nevyhovuje,“ povedal Beblavý.
Učiace sa Slovensko
Podľa neho do štátneho rozpočtu prídu stovky miliónov eur len z daní a odvodov. „A vláda povie, že na to, aby sme platili poriadne verejných zamestnancov, tak na to nie je, musí to ísť na niečo iné. Ja sa pýtam, na čo to potom ide?“ Miroslav Beblavý.
V relácii sa ďalej diskutovalo aj na tému očakávanej školskej reformy Učiace sa Slovensko, kde ministerka školstva uviedla, že pracovné skupiny, reprezentované stavovskými a profesnými organizáciami, pomôžu vytvoriť národný program.
Východiskový dokument
“Pretože po tom, ako bol odovzdaný dokument Učiace sa Slovensko, tak sme dostali veľa kritických a negatívnych stanovísk práve zo strany takýchto organizácií, ktoré to majú implementovať,“ vysvetlila Lubyová. Zároveň pripomenula, že dokument Učiace sa Slovensko berie rezort školstva ako východiskový dokument.
„Ale ak to má byť národný program schváliteľný vládou, tak je potrebné ho dať do formátu, že bude mať rozpočet, že bude mať časové rámce, že bude mať nejaký harmonogram a že sa bude vedieť, ktorá inštitúcia je za čo zodpovedná, a keď táto inštitúcia v rezorte školstva niečo urobí, aký to bude mať vplyv na ministerstvo vnútra a aký to bude mať vplyv na rezort práce.“ dodala.