PREŠOV 18. januára (WEBNOVINY) – Vysoké mýtne poplatky poškodia hlavne východniarov, ktorí potrebujú prevážať svoj tovar cez celé Slovensko smerom na západ. Nielenže sú najviac vzdialení od centra a na dovoze a vývoze cez celú republiku prejazdia najviac nafty, nemajú diaľnicu, ešte sú najvýraznejšie postihnutí aj výberom elektronického mýta. Konštatoval to na dnešnej tlačovej besede v Prešove poslanec Národnej rady SR Štefan Kužma z SDKÚ-DS. „Je jasné, že na tento predražený mýtny systém doplatia tí, ktorí majú najväčšie dopravné vzdialenosti, a to sú podniky na východnom Slovensku. Takto východ, ktorý už dnes dopláca na krízu, dostáva ďalší ťažký úder od vlády,“ uviedol Kužma.
Poslanec navrhuje, aby vláda zvážila istú formu podpory pre najviac znevýhodnené regióny. Svoj návrh zdôvodnil číslami. Podľa Kužmu na každý kamión naložený tovarom vyrobeným na východe vznikajú navyše náklad okolo 70 €. Firma z Humenného, ktorá posiela dvakrát v týždni kamión do Bratislavy, zaplatila doteraz ročne za diaľničné známky 1 080 €. Na mýte dnes zaplatí 14-tisíc €. Poslanec je presvedčený, že ceny mýta nás znevýhodnia oproti okolitým krajinám a kamionisti budú jazdiť radšej cez Poľsko, Maďarsko a Rumunsko.
Kužma ďalej navrhuje predĺžiť termín nespoplatňovania ciest prvej triedy dovtedy, „kým sa nevychytajú všetky muchy“. V porovnaní s Českom je mýto u nás na diaľniciach vyššie o 30 % a na cestách prvej triedy o viac ako 70 %. Navyše v ČR, kde majú dvakrát viac ciest prvej triedy, spoplatnili len ich 200 kilometrov, u nás je spoplatnených všetkých 1 500 kilometrov. Pravicový poslanec preto navrhuje upraviť tarify na úroveň iných štátov, minimálne na úroveň v Čechách.
Kužma vymenoval niekoľko príkladov, ako sa nezmyselné spoplatnenie úsekov premietlo do praxe. Spoj mestskej hromadnej dopravy z Prešova do Hanisky, aby nemal pre 900 metrov jazdy spoplatnený celý úsek cesty prvej triedy, začal od januára jazdiť po kľukatej ceste pod lesom. Do obce prechádza úzkym mostíkom. V Lemešanoch pri rozvoze chleba do štyroch zariadení v obci vodičovi systém počíta na jednej trase niekoľkokrát vstup na spoplatnenú cestu. Namiesto 10 kilometrov mu tak denne naráta 40 kilometrov. Kužma, ktorý je podpredsedom Výboru NR SR pre hospodársku politiku preto navrhuje nespoplatňovať také úseky, ktoré nevie systém spravodlivo ošetriť.
SITA