BRATISLAVA 18. januára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy posudzuje požiadavky dopravcov na skrátenie sporných cestných úsekov pri platení mýta. Od začiatku februára by sa mal počet všetkých mýtnych úsekov na diaľniciach, rýchlocestách a cestách prvej triedy zvýšiť zo súčasných okolo 850 na viac ako tisíc. Minister dopravy Ľubomír Vážny v pondelok rokoval so zástupcami Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia a Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) o úprave mýtnych úsekov na cestách prvej triedy tak, aby autodopravcovia mohli platiť za skutočne prejazdenú vzdialenosť. Do úpravy spoplatnených úsekov je na cestách prvej triedy zavedená od 14. do 31. januára dočasná nulová sadzba mýta.
„Nových úsekov bude viac ako tisíc. Zostať by mal najmenší päťkilometrový úsek, pokiaľ tam nie je žiadna odbočka, alebo možné odbočenie, aby dopravca platil skutočne prejazdenú vzdialenosť,“ povedal hovorca ministra dopravy Stanislav Jurikovič po stretnutí Vážneho s autodopravcami. Všetky doterajšie pripomienky budú podľa neho zapracované do novej vyhlášky, aby mohli platiť od 1. februára. Požiadavky, čo prídu po tomto termíne, budú realizované v ďalších dvoch mesiacoch. Všetky sporné úseky budú najprv zhodnotené a ak by hrozilo, že dopravca by platil viac ako prejazdil, budú rozdelené.
Rezort dopravy zároveň pripravuje do konca júna dopravné značenie na začiatku a konci spoplatnených úsekov ciest prvej triedy. Dopravcovia, ktorí zaplatia viac ako prejazdili, to môžu podľa Jurikoviča reklamovať. „Nikto by nemal o svoje peniaze prísť. Samozrejme, musí byť dodržaná legislatíva,“ uviedol hovorca.
Malí a strední dopravcovia tvrdia, že ich argumenty v súvislosti s mýtom zostávajú stále nepochopené. Tri dni, ktoré mali na predloženie sporných úsekov, bolo podľa nich málo. „Ministerstvo je ochotné prijímať aj ďalšie podnety, ale bude ich riešiť pravdepodobne až v ďalších vyhláškach. Stále tvrdíme, že je to nespravodlivé. Ciest prvej triedy (spoplatnených) je v porovnaní s inými krajinami nadštandardne veľa,“ povedal Jaroslav Polaček z UNAS. Zvýšenie počtu úsekov podľa neho nerieši problémy dopravcov. Dopravcovia chcú platiť za skutočne prejdenú vzdialenosť a potom nebudú spochybňovať ani výšku mýta. „Odmietame platiť za niečo, čo sme nepoužili,“ dodal. Mýto na Slovensku je podľa neho v porovnaní s Európou najdrahšie a pre niektorých dopravcov likvidačné. Požiadavky dopravcov na skrátenie spoplatnenej dĺžky ciest prvej triedy či zníženie sadzby mýta rezort dopravy odmieta. UNAS opäť požiadal premiéra Roberta Fica o stretnutie kvôli mýtu do konca tohto týždňa.
Členovia UNAS budú v pondelok popoludní rokovať vo Zvolene o aktuálnej situácii týkajúcej sa mýta, požiadavkách autodopravcov a ďalšom postupe. „Dopravcovia sa stále cítia ukrivdení, najmä tým, že to nie je spravodlivé. Argumenty, že sme mali dostatok času, nepovažujeme za adekvátne,“ odpovedal Polaček na otázku, či možno očakávať nové protesty dopravcov. Vodiči, ktorí sa nedávno zúčastnili na proteste, sú podľa neho predvolávaní políciou na výsluch. Ďalší zástupca UNAS Rudolf Páleš potvrdil, že v pondelok dostal takéto predvolanie, ako aj vodiči automobilov, ktoré sa zapojili do protestu. Polícia dopravcom podľa Polačka sľúbila, že proti nim nepodnikne žiadne opatrenia kvôli
Generálny tajomník Česmad-u Pavol Reich po stretnutí povedal, že skrátené úseky budú upravené tak, aby dopravcovia platili toľko, koľko prejazdia. Česmad poslal podľa neho okolo 40 požiadaviek na úpravu úsekov. Česmad žiadal, aby podobne ako u autobusoch, boli pri platení mýta rovnako zvýhodnené aj nákladné automobily podľa emisnej triedy. Rezort dopravy neuvažuje meniť sadzby mýta najmenej dva roky.
SITA