Plošná daň na autá nebude, vodiči si priplatia

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Autosalon
Foto: SITA/Diana Černáková

BRATISLAVA 12. septembra (WEBNOVINY) – Plošná každoročná daň z automobilov pre všetkých občanov na Slovensku sa podľa ministra financií Petra Kažimíra zavádzať nebude.

„S plnou vážnosťou prehlasujem, že akýkoľvek typ cirkulačnej dane nebude zavádzaný plošne pre všetkých obyvateľov na Slovensku,“ vyhlásil v utorok v parlamente v rámci rozpravy k novele zákona o správnych poplatkoch Kažimír.

Poslanci napokon v novele v utorok podvečer odsúhlasili okrem iného aj vyššie poplatky pre motoristov.

Vyššie poplatky tak na základe schválenej novely čakajú aj motoristov pri prvom zápise motorového vozidla kategórie L, M1 a niektorých typov kategórie N1 do evidencie vozidiel. Pri prvej registrácii áut presadilo ministerstvo financií rozdielne poplatky v závislosti od výkonu motora.

Celkový finančný prínos zo zmien poplatkov ministerstvo zatiaľ vyčíslilo v tomto roku vo výške takmer sedem mil. eur, pričom v budúcom roku by mal štát získať dodatočných viac ako 32 mil. eur.

Rezort financií napokon vylúčil z vyšších registračných poplatkov autá kategórie N1, ktoré majú len tri miesta na sedenie, teda klasické úžitkové vozidlá, ktoré sa používajú na prepravu tovaru pre potreby podnikania. Výhrady v tomto smere mali najmä zamestnávatelia. Ostatné automobily tejto kategórie sa však vyšším poplatkom nevyhnú.

Registračná daň až do 2997 eur

Kažimír
Foto: SITA/Diana Černáková

Za prvý zápis vozidla do výkonu motora 80 kW je sadzba poplatku stanovená vo výške 33 eur tak ako doposiaľ.

V prípade vozidla s výkonom motora od 86 kW do 92 kW stúpa sadzba na 217 eur, pričom sa postupne zvyšuje až na úroveň 2 997 eur v prípade áut s výkonom nad 254 kW.

Možnosť zavedenia progresívnej registračnej a cirkulačnej dane z automobilov ako vhodný nástroj na zdaňovanie majetku a ako pomoc pri konsolidácii verejných financií prezentoval minulý týždeň Inštitút finančnej politiky (IFP) pri ministerstve financií.

„Ak sa tu objavili nejaké analýzy, ktoré sú z dielne Inštitútu finančnej politiky, tak je to v plnej kompetencii Inštitútu finančnej politiky, aby robil analytickú prácu, napríklad na tému možných majetkových daní a možného teoretického vývoja formovania daňovej sústavy na Slovensku,“ uviedol na margo zverejnenej analýzy Kažimír.

Zaťažení podnikatelia a PO

Auto,srotovne
Foto: SITA/Nina Bednáriková

IFP prezentoval aj možnosť zavedenia progresívnej tzv. cirkulačnej dane, ktorá by sa uhrádzala každoročne, a to v rozpätí od 10 do 539 eur podľa úrovne výkonu motora automobilu.

„Fiškálny výnos vo výške približne 65,3 mil. eur by bol v prípade implementácie predkladaného návrhu financovaný prevažne najbohatšou časťou populácie,“ konštatuje IFP.

Určitý typ cirkulačnej dane existuje v súčasnosti na Slovensku v podobe dane z motorových vozidiel, no vzťahuje sa len na právnické osoby. „Neexistuje ekonomické zdôvodnenie, prečo by cirkulačnou a registračnou daňou mali byť zaťažení iba podnikatelia a právnické osoby,“ dodáva inštitút.

Na Slovensku v súčasnosti podľa IFP neexistuje koncept zdaňovania vozidiel formou registračnej a cirkulačnej dane v takej miere, ako je bežné v mnohých krajinách Európskej únie a krajinách Organizácie pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj (OECD). Zverejnená analýza podľa inštitútu ilustruje možnosť zavedenia týchto daní v podmienkach Slovenska ako efektívneho nástroja zdaňovania majetku.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať