Plán obnovy Slovenska po koronakríze má sklz, enviro ciele by mali byť podľa Wiezika prioritné

Minister financií SR Eduard Heger rokoval v utorok so slovenskými europoslancami o pláne obnovy.
Eduard Heger
Predseda vlády SR Eduard Heger. Foto: archívne, SITA/Úrad vlády SR

Plán obnovy Slovenska je vo fáze prípravy s istým časovým sklzom. Uviedol to europoslanec Michal Wiezik (EPP, Spolu) po utorňajšom stretnutí skupiny siedmich slovenských europoslancov s ministrom financií SR Eduardom Hegerom (OĽaNO).

Environmentálne ciele by mali byť prioritné

„Teší ma, že Ministerstvo financií SR vytvorilo fórum s europoslancami, na ktorom dokážeme aktívne participovať naprieč politickým spektrom. Na pracovnom rokovaní s ministrom prevažovala konštruktívna diskusia. Je jasné, že v pláne obnovy majú byť prioritizované environmentálne ciele, adresne viazané na riešenie klimatickej krízy a 37 % pridelených prostriedkov,“ uviedol Wiezik.

Viac o téme: Ekonomické dopady koronavírusu

Nosnými piliermi zelenej obnovy pre Slovensko sú dekarbonizácia ekonomiky, zelená a digitálna transformácia, modernizácia budov, železníc a podpora alternatívnych palív.

„Čiastočne z dôvodu európskych nastavení nie je dostatočne reflektovaná úloha ekosystémov, prirodzenej sekvestrácie uhlíka, pôdy a vôd, rovnako malý dôraz je zatiaľ kladený na zachovanie biodiverzity,“ pokračoval Wiezik.

Vysoká ekonomická návratnosť

V znižovaní energetickej náročnosti a dekarbonizácie dominujú obnoviteľné zdroje energie, no pravdepodobne sa podľa Wiezika vytvorí priestor aj pre technológie rekuperácií odpadového tepla, ktoré prinášajú vysokú ekonomickú návratnosť a redukciu emisií uhlíka až na úrovni 95 %. Tiež by mal byť vytvorený mechanizmus na podporu inovácií.

„V rokovaniach som zdôraznil potrebu koherentnosti opatrení a rešpektovaní tzv. „do no harm“ princípu, tak aby riešenie jednej krízy neprispievalo k prehlbovaniu iných kríz. Teší ma, že jedným z hlavných cieľov spojených s klimatickými opatreniami bude modernizácia železníc, s dôrazom na vytvorenie ekologickej a spoľahlivej verejnej dopravy. Je však potrebné, aby aj táto kapitola bola primárne hodnotená vo vzťahu k cielenej dekarbonizácii, nie len z hľadiska vyťaženosti tratí,“ uzavrel Wiezik.

Viac k osobe: Eduard HegerMichal Wiezik
Firmy a inštitúcie: OĽaNO Obyčajní ľudia a nezávislé osobnostiSPOLU – občianska demokracia