Zástupcovia slovenských pestovateľov ovocia a zeleniny a obchodníkov sa spolu s odborníkmi z Čiech aj Maďarska v dňoch 29.- 30. novembra 2023 stretávajú na konferencii, ktorú ako partner podporuje Kaufland.
Financovanie, ekologické pestovanie, závlahové systémy, využívanie obalov v poľnohospodárstve či vplyv klimatických zmien na budúcnosť pestovania ovocia a zeleniny, aj tieto témy sú programom podujatia v Mojmírovciach, ktorého hlavným partnerom je Kaufland.
„S mnohými slovenskými pestovateľmi a dodávateľmi spolupracujeme už vyše dvadsať rokov a sú pre nás dôležitými partnermi. Záleží nám na korektných vzťahoch, aj na tom, aby mali vytvorené čo najlepšie podmienky na pestovanie svojej produkcie, lebo len tak zákazníkom môžeme ponúkať široký výber slovenského ovocia a zeleniny,“ vysvetľuje Lucia Vargová, hovorkyňa Kaufland Slovenská republika v.o.s. a dodáva, že partnerstvo takéhoto podujatia je pre obchodný reťazec prirodzeným pokračovaním nastaveného trendu v podpore slovenského poľnohospodárstva.
Konferenciu Budúcnosť slovenského zeleninárstva a zemiakarstva – Budúcnosť slovenského ovocinárstva, vinohradníctva a vinárstva – Budúcnosť špeciálnej rastlinnej výroby na Slovensku, ktorá sa pravidelne koná pod záštitou Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR, aj tento rok v Mojmírovciach organizuje Zemiakarský a zeleninársky zväz SR, jej hlavným dlhoročným partnerom je Kaufland.
„Slovensko zatiaľ nie je v produkcii ovocia a zeleniny sebestačné,“ konštatuje predseda zväzu Jozef Šumichrast. Dokonca aj pri takej tradičnej plodine, akou je mrkva, naši poľnohospodári dosahujú sebestačnosť len na 55 percent. „Situácia je lepšia v ponuke cibule, kde jej pestovatelia dokážu pokryť požiadavky spotrebiteľov na 94 percent a aj pri skleníkových paradajkách je priestor na dosiahnutie plnej sebestačnosti. Na našom trhu chýbajú najmä tie druhy plodín, ktoré sú na pestovanie náročnejšie, vyžadujú si veľké investície alebo viac ručnej práce, čo je príklad papriky alebo šalátov. Každý poľnohospodár však pre svoju úrodu potrebuje predovšetkým odbyt a keďže až 80 percent slovenského ovocia a zeleniny nakupujú zákazníci v reťazcoch, Kaufland je pre nás dôležitým obchodným partnerom.“
Podpore domácej produkcie venuje reťazec veľkú pozornosť. Svoj sortiment sa snaží pokryť predovšetkým z lokálnych zdrojov a ponuku slovenského ovocia a zeleniny pravidelne rozširuje. Okrem spolupráce s najväčšími pestovateľmi vyhľadáva aj nových dodávateľov. Prostredníctvom článkov pravidelne informuje verejnosť o aktuálnych novinkách či problémoch poľnohospodárov a zároveň je dlhoročným partnerom medzinárodného kurzu Harmonizácia hodnotenia kvality ovocia a zeleniny, ktorý sa na Slovensku organizuje pod záštitou Schémy OECD pre uplatňovanie noriem kvality pre ovocie a zeleninu (Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj).
Počas minulého roka Kaufland ponúkol svojim zákazníkom vyše 51 tisíc ton ovocia a zeleniny z lokálnej produkcie, pričom napríklad v sortimente zemiakov dve tretiny predaja pochádzali zo Slovenska. Aktuálne až 50 percent zeleniny a ovocia mierneho pásma, ktoré spotrebitelia nájdu v regáloch reťazca, vypestovali domáci dodávatelia.
Informačný servis