Patakyová vydáva sprievodcu galaxiou, chce priblížiť kompetencie verejného ochrancu práv

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mária Patakyová
Verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová. Foto: archívne, SITA/Branislav Bibel

Zorientovať sa v kompetenciách verejného ochrancu práv pomôže Ombudsmankin sprievodca galaxiou orgánov verejnej správy.

V ňom občania nájdu odpovede, kedy napríklad orgány verejnej správy porušujú základné práva a slobody alebo poradí pri problémoch s úradmi, zdravotnou či sociálnou poisťovňou.

Sprievodca priblíži modelové situácie, kedy môže do prípadu zasiahnuť Kancelária verejného ochrancu práv. Na sociálnej sieti Facebook o tom informovala verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová. Verejnosť si príručku nájde na webovej stránke www.vop.gov.sk.

Pôsobnosť voči ministerstvám aj úradom

Verejný ochranca práv má pôsobnosť voči orgánom štátnej správy, napríklad ministerstvám, okresným úradom, ale aj orgánom územnej samosprávy či voči právnickým a fyzickým osobám, ktoré podľa osobitného zákona rozhodujú o právach a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy, alebo do nich inak zasahujú.

Ako ďalej vysvetľuje sprievodca, pôsobnosť verejného ochrancu práv sa však nevzťahuje na Národnú radu Slovenskej republiky, prezidenta Slovenskej republiky a vládu Slovenskej republiky.

Nevzťahuje sa ani na Najvyšší kontrolný úrad SR, Ústavný súd SR, spravodajské služby, rozhodovacie právomoci vyšetrovateľov Policajného zboru, prokuratúru, komisára pre deti a komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.

Ľudia s jazykovou bariérou

Podľa sprievodcu verejný ochranca práv môže pomôcť v prípadoch a situáciách, ktoré sú vymedzené ustanoveniami Ústavy Slovenskej republiky a zákona o verejnom ochrancovi práv.

Zasiahnuť môže napríklad v prípade nečinnosti orgánov verejnej správy – tzv. zbytočné prieťahy v konaní. Nemôže však pomôcť v prípade problémov so susedskými spormi, zmluvnými vzťahmi, dedičskými konaniami či pôžičkami.

Ombudsmankin sprievodca galaxiou orgánov verejnej správy pomôže aj ľuďom s jazykovou bariérou, ktorí riešia ľudskoprávne problémy. Dostupný je aj v anglickom, nemeckom, maďarskom a rómskom jazyku (https://bit.ly/2Kt9Rf9). Verejnosť sa môže s podnetom na ombudsmanku obrátiť písomne alebo osobne. Viac informácií ako postupovať, je na linku.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Mária Patakyová