Pandémia už stála Slovenskú poštu státisíce eur a ďalšie ešte minie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Pošta
Foto: ilustračné, SITA/Marko Erd.

Pandémia koronavírusu má negatívny ekonomický dopad na viaceré podniky. Výnimkou nie je ani Slovenská pošta, ktorá doteraz minula na nákup bezpečnostných a hygienických potrieb už viac ako 705-tisíc eur. A náklady sa budú ešte zvyšovať. Tieto výdavky súvisia s opatreniami, ktoré prijal štátu proti hrozbe COVID-19.

Ako pre portál NašaDoprava.sk uviedla hovorkyňa Slovenskej pošty Iveta Dorčáková, z už vynaložených peňazí išlo 336-tisíc eur na ochranné prostriedky ako rukavice, rúška, ochranné okuliare, tvárové štíty, respirátory, ochranné obleky a návleky.

Necelých 315-tisíc eur minuli na dezinfekčné prostriedky, teda antibakteriálne gély pre zamestnancov, dezinfekciu pre zákazníkov aj na povrchy a do interiéru. „V celkovej sume je zahrnutá aj dezinfekcia priestorov a nákup teplomerov,“ dodala hovorkyňa.

Obstaráva na dva roky dopredu

Do konca tohto roka by mala štátna poštová spoločnosť minúť ešte približne 305-tisíc eur. Peniaze pôjdu napríklad na nákup ochranných a dezinfekčných prostriedkov, či na dezinfekciu priestorov.

Okrem toho pošta aktuálne obstaráva cez verejnú súťaž aj nákup dezinfekčných prostriedkov v podmienkach pandémie na dva roky za predpokladanú cenu 821-tisíc eur bez DPH. Predpokladá, že zmluvu s úspešným uchádzačom uzavrie nasledujúci mesiac.

Nízke riziko nákazy zamestnancov

Podľa Dorčákovej mali doteraz pozitívny test na COVID-19 približne štyri desiatky zamestnancov Slovenskej pošty. Ako dodáva, na svojich pobočkách prijali bezpečnostné a hygienické opatrenia v nadväznosti na rozhodnutia vydávané Úradom verejného zdravotníctva SR.

Zároveň, podobne ako aj v prvej vlne, sú pripravované úpravy vybraných procesov doručovania poštových zásielok tak, aby bolo možné minimalizovať mieru rizika pri zabezpečení primeranej úrovne kvality služby,“ vysvetlila Dorčáková s tým, že pravdepodobnosť infikovania zamestnanca pošty klientom je tak veľmi nízka.

Obmedzený počet ľudí, dlhšie rady

Súbor nariadených aj vlastných opatrení, ako aj operatívny systém súčinnosti s regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva, hodnotí národný poštový operátor ako zodpovedajúci vážnosti mimoriadnej situácie a náročnosti poskytovania poštových služieb.

Prirodzeným negatívnym následkom platných bezpečnostných opatrení je obmedzený počet zákazníkov na predajnú plochu prevádzky pôšt, v dôsledku čoho sa môžu vytvárať dlhšie rady zákazníkov čakajúcich na poskytnutie služieb na pošte,“ potvrdila Dorčáková s tým, že z tohto dôvodu žiadajú ľudí o toleranciu a pochopenie.

Úprava v doručovaní doporučených zásielok

Slovenská pošta donedávna zabezpečovala dostupnosť služieb bez zásadnejších obmedzení. So zámerom chrániť zdravie zamestnancov v prevádzke a obyvateľov však už medzitým oznámila, že upraví doručovanie niektorých doporučených zásielok.

Obyčajné a doporučené zásielky dostanú adresáti priamo do schránok, úradné zásielky si prevezmú na verejnom priestranstve.
Ak adresáti nebudú zastihnutí na adrese, dostanú do poštovej schránky oznámenie o uložení úradnej zásielky.

Doručovanie obyčajných listových zásielok pokračuje ako doposiaľ. „Zásielku doručovateľ vhodí do poštovej schránky. V prípade, že sa zásielka nedá kvôli veľkosti vhodiť do schránky, bude uložená v pobočke pošty. Doručovateľ nechá oznámenie o uložení zásielky zákazníkovi v schránke,“ ozrejmila Dorčáková.

Štandardné doporučené zásielky bude Slovenská pošta doručovať vhadzovaním do domovej listovej schránky, pričom za deň doručenia sa bude považovať deň vhodenia takejto zásielky do schránky.

Výnimka na doručovanie úradných zásielok

Výnimkou je doručovanie úradných zásielok, poistených listov, doporučených listov so službou dobierka, doručenka, do vlastných rúk, ako aj poštových poukazov na adresu a na výplatu doručovaných s peniazmi. „Doručovateľ ich doručuje na verejnom priestranstve – napríklad pred bytovým domom, rodinným domom, sídlom organizácie -, pričom adresáta privolá cez zvonček,“ upozornila Dorčáková.

Aj tu podľa nej platí dodržiavanie bezpečnostných opatrení. Adresát musí byť vybavený rúškom alebo inou ochranou tváre, musí mať vlastné pero a potrebné je dodržiavať primerané vzájomné odstupy. V prípade, že adresát nie je zastihnutý, doručovateľ nechá v schránke oznámenie o uložení zásielky, tzv. žltý lístok, a zásielku uloží na pobočke pošty.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Iveta Dorčáková
Firmy a inštitúcie Slovenská pošta