Ako si predstavujete svoje pôsobenie na poste štátneho tajomníka v rezorte dopravy?
Chcem využiť doterajšie dlhoročné skúsenosti zo štátnej správy aj z mimovládneho sektora na to, aby som svojou prispel k zreteľným a jasným pozitívnym výsledkom v rezorte.
Prečo ste túto ponuku prijali?
Štátnu správu poznám dlho, z postu štátneho tajomníka v rezorte financií som aspoň sčasti prenikol do problémov všetkých rezortov. Takže bude to pre mňa dobrá skúsenosť odskúšať si tieto skúsenosti na konkrétnom úseku, teda v rezorte, v ktorom som teraz štátnym tajomníkom.
Čo považujete za najväčšie problémy v rezorte dopravy a ako ich chcete riešiť?
Oblasť koordinácie eurofondov je nepochybne tou oblasťou, ktorá si vyžaduje oveľa efektívnejšie prístupy, takže chcem sa sústrediť v rámci mojej pôsobnosti na túto sféru. Ďalšou témou je Operačný program Doprava, ktorý je najväčší operačný program a veľmi zložitý, dozaista bude zaberať značný čas v mojom pôsobení. Avšak aj ďalšie oblasti, ako je bytová politika, najmä oblasť nájomného bývania, si zaslúžia viac pozornosti ako doteraz.
Ako je možné zrýchliť a zlepšiť čerpanie eurofondov?
Je potrebné naozaj koordinovať a riadiť túto agendu. Chcem sa sústrediť na zjednotenie metodickej základne pri riadení eurofondov, ale aj na monitoring na princípe on-line, pokiaľ ide o dodržiavanie plánu výziev, kontrahovania a čerpania týchto zdrojov. Je však tiež nevyhnutné dbať o to, aby sa eurofondy využívali efektívne a aby pomáhali pri ekonomickom raste Slovenska.
Prednedávnom ste navrhovali vznik samostatného ministerstva pre eurofondy. Aký by to malo zmysel a platí to ešte?
Som presvedčený, že táto agenda by mohla napredovať výraznejšie pri vzniku takéhoto ministerstva, avšak s podmienkou, že toto ministerstvo by bolo zároveň riadiacim orgánom pre všetky operačné programy. Takéto rozhodnutia sú však politického a nielen odborného charakteru, preto beriem na vedomie túto politickú realitu. Som presvedčený, že dobrým nastavením systému sa nám veľa podarí aj v rámci rezortu, kde pôsobím.
O koľko peňazí môže prísť Slovensko v tomto programovom období, ak nezefektívni využívanie eurofondov?
Pokiaľ ide o rok 2012, problém je v Operačnom programe Informatizácia spoločnosti v objeme okolo 115 mil. eur. Verím však, že ministerstvo financií to vyrieši. Budúci rok bude problematickejší, ak sa nezefektívni riadenie eurofondov a mám na mysli aj Operačný program Doprava.
Boli ste štátnym tajomníkom na ministerstve financií v rokoch 2006 až 2010, keď bol ministrom financií Ján Počiatek. Čo očakávate od pokračovania spolupráce s ním ako ministrom dopravy?
Očakávam presne to, čo som zažil aj počas našej spolupráce na ministerstve financií. Jasné vízie a priestor v rámci tímu na dosiahnutie úspešných výsledkov.
Ako dlho sa s ním poznáte a aké sú vaše osobné vzťahy?
Poznáme sa z čias nášho pôsobenia na ministerstve financií. Máme korektné vzťahy založené na štvorročnej spolupráci.
Aká je vaša stranícka príslušnosť?
Nie som a nebol som členom žiadnej politickej strany. Oslovený som bol pánom Počiatkom a ponuku som prijal.
Pýtal sa Martin Benko