BRATISLAVA 7. decembra (WEBNOVINY) – Zamestnanci Európskej komisie musia povinne oznamovať korupciu a podvody.
EK totiž prijala nové usmernenia v oblasti informátorstva (whistleblowing). Svojich zamestnancov tak chce posmeliť v poskytovaní a oznamovaní akýchkoľvek informácií, ktoré poukazujú na korupciu, podvody a iné závažné nezrovnalosti, čo odhalia pri výkone svojich povinností.
EÚ už má jedny z najprísnejších pravidiel v oblasti informátorstva vo svete. Tieto pravidla boli prijaté v roku 2004 a sú stanovené v služobnom poriadku, ktorý má normatívnu silu. Nové usmernenia podrobne rozvádzajú tieto pravidlá a spájajú judikatúru so skúsenosťami z praxe.
Zamestnancom majú tiež pripomenúť, že zatiaľ čo informátorstvo je v mnohých právnych systémoch právom, pre zamestnancov EÚ je to povinnosť, informovala Ingrid Ludviková z tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej Komisie v SR.
Informátorstvo bojuje s korupciou
„Informátorstvo je hlavnou zbraňou vo výzbroji Komisie v boji proti korupcii a podvodom. Komisia svojim zamestnancom nielenže umožňuje poukázať na to, ak sa stretnú so závažnými nezrovnalosťami, ale ich k tomu zaväzuje. Na základe týchto usmernení zamestnanci majú dôveru v svoje konanie a presne vedia, kedy a ako majú o probléme informovať. Zároveň im tieto pravidlá dávajú istotu, že budú chránení a ak si to budú želať, môžu zostať v anonymite,“ vysvetlil podpredseda EK Maroš Šefčovič
Hoci sa na základe pravidiel začali niektoré významné vyšetrovania Európskeho úradu pre boj proti podvodom (OLAF), počet prípadov iniciovaných na základe informátorstva je aj naďalej nízky. Podľa štatistík úradu OLAF je takýchto prípadov v priemere päť za rok.
Dôvodom je, že keď sa zamestnanci stretnú so závažnými nezrovnalosťami pri výkone svojich bežných povinností, väčšina z nich to oznámi svojim nadriadeným bez toho, aby sa výslovne odvolali na pravidlá v oblasti informátorstva.
Spôsob ohlasovanie by mal byť jasne daný
Napriek tomu je podľa EK potrebné, aby boli zavedené jasné, všeobecne známe a dôveryhodné spôsoby oznamovania a mechanizmy v oblasti informátorstva.
Komisia sa preto v rámci svojej stratégie boja proti podvodom rozhodla poskytnúť svojim zamestnancom lepšie usmernenia, ktoré zreteľne vysvetľujú, kedy a ako na nezrovnalosti poukázať.
Pri zostavovaní týchto usmernení sa prihliadalo na najlepšie postupy vo svete a o problematike sa viedli rozhovory s dvoma vedúcimi organizáciami v tejto oblasti – Transparency International a Public Concern at Work.