BRATISLAVA 28. januára (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy plánuje predložiť návrh programu revitalizácie troch štátnych železničných spoločností po dopracovaní na schválenie vo vláde do konca februára. Informoval o tom prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ (KDH) v piatok na brífingu po skončení prvého okrúhleho stola o ozdravnom pláne železníc. Figeľ ubezpečil, že ministerstvo nechce bezhlavo a bez hlbšej analýzy rušiť osobnú dopravu na železnici, ale zdôraznil, že štát si nemôže dovoliť ďalej financovať vlakové spojenia na tratiach, ktoré vozia niekoľkých
„Ozdravný proces má znamenať aj zoštíhlenie. Nezodpovedné zadlžovanie nemôže nahradiť nezodpovedné prepúšťanie,“ povedal minister dopravy s tým, že predstavenstvách železničných spoločností ubudne spolu sedem členov, čiže zhruba polovica ich celkového počtu. Figeľ plánuje pripraviť ďalšie rokovania za okrúhlym stolom s odborármi a regionálnymi a miestnymi samosprávami. Cieľom revitalizačného programu podľa neho je dosiahnuť, aby vysoko zadlžené a stratové železničné firmy začali hospodáriť vyrovnane bez straty od roku 2012. Celková zadlženosť železničných firiem dosahuje okolo 950 mil. eur a vlani dosiahli spolu stratu zhruba 300 mil. eur. Analýza súbežného fungovania autobusovej a vlakovej dopravy, ktorú pripravuje Výskumný ústav dopravný, a.s. v Žiline by mala byť hotová v apríli. Tá ukáže, kde bude potrebné osobnú prepravu zrušiť, obmedziť alebo zachovať.
Na piatkovom prvom stretnutí s generálnymi riaditeľmi železničných podnikov, zástupcami regionálnych samospráv a železničných odborov, ktoré sa konalo na ministerstve dopravy, sa zúčastnila aj premiérka Iveta Radičová (SDKÚ-DS), minister práce, sociálnych vecí a rodiny Jozef Mihál (SaS), štátny tajomník ministerstva financií Vladimír Tvaroška ako aj zástupca rezortu hospodárstva.
Ozdravný plán pre železnice v súčasnej podobe podľa premiérky zatiaľ neobsahuje konkrétne informácie o možnom prepúšťaní či rušení osobnej vlakovej dopravy na najmenej vyťažených tratiach. „Toto budete vedieť najskôr do konca februára alebo marca, ak vôbec. Opatrení, ktoré predkladá ministerstvo dopravy, je celý rad a tie, ktoré spomínate, je len veľmi malá súčasť revitalizácie,“ povedal premiérka Radičová po tom, ako predčasne opustila rokovanie, ktoré potom ešte pokračovalo.
Podľa premiérky je potrebné, aby rezort dopravy dopracoval návrh revitalizácie železníc napríklad o integrovaný dopravný systém, pretože bez neho nie je možné urobiť zodpovedné rozhodnutia. „Tento materiál sme prijali ako čiastočné riešenie. Materiál treba doplniť,“ uviedla. Pokiaľ nie je rozhodnutie, kde pôjdu autobusy a kde vlaky, dodala, akékoľvek úvahy o výkonoch železníc visia vo vzduchoprázdne. „Je plná zhoda v tom, že kde je paralelne vlaková aj autobusová doprava, tak sa uprednostní zachovanie vlakového spojenia,“ uviedla premiérka s tým, že najprv musí byť vypracovaná kompletná analýza fungovania autobusovej a vlakovej dopravy v regiónoch. Čo sa týka dohodnutého zníženia členov predstavenstiev v železničných spoločnostiach, Radičová upozornila, že jeden člen predstavenstva spoločnosti sa rovná vlakovým spojeniam, ktoré mali byť
Rokovanie o situácii na železniciach ocenil predseda Odborového združenia železničiarov (OZŽ) František Petroci. Podľa neho stretnutie potvrdilo ich zámer hľadať kompromis pri východiskách zo situácie železničných podnikov. „Rokovanie pod záštitou premiérky pani Radičovej potvrdilo, že štát má záujem riešiť veci komplexne. Potvrdzujem, že sa vytvoril priestor pre hľadanie komplexného riešenia problémov, nielen v oblasti sociálnych dopadov, ale aj z pohľadu postavenia štátu a zodpovednosti štátu za železnice. Dnešný problém nie je riešením problému roku 2011,“ dodal Petroci. Opatrenia, ktoré boli doteraz prijaté, podľa neho neriešili problém železníc. Piatkové stretnutie, uviedol ďalej Petroci, len naštartovalo proces prípravy komplexného spôsobu riešenia opatrení v rámci železničného sektora. Vyhol sa odpovedi, akú mieru prepúšťania na železniciach by mohli odbory prijať. OZŽ nedávno informoval, že železničné firmy uvažovali o prepustení okolo 4 tisíc z celkových 31 tisíc pracovníkov.
Štát urobil k začiatku tohto roka podstatný krok k ozdraveniu železníc výrazným znížením ceny pre prepravcov za používanie železničnej dopravnej cesty, zdôraznil štátny tajomník rezortu financií Vladimír Tvaroška. „V súčasnosti sa pripravujú kroky v samotných troch spoločnostiach, ktoré prispejú k zefektívneniu ich fungovania. Verím, že sa v blízkom čase pripravia, schvália a realizujú. Ministerstvo financií po týchto opatreniach bude pripravené hľadať dodatočné ďalšie zdroje, ktoré si železničná doprava na Slovensku určite ešte vyžaduje,“ dodal Tvaroška. Potvrdil, že spolupráca ministerstiev financií a dopravy v tejto oblasti je veľmi intenzívna, trvá už niekoľko mesiacov, je veľmi korektná a užitočná. „Som presvedčený, že týchto niekoľko týždňov sa využije na skvalitnenie programu oživenia železničných spoločností a vyššia kvalita vynahradí niekoľko týždňov odkladu,“ povedal Tvaroška o odklade predloženia programu na vládu do februára. Pôvodne mal totiž rezort dopravy predložiť materiál na vládu do 26. januára.