LEVOČA 20. októbra (WebNoviny.sk) – Prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov je od utorka otvorený pre motoristov. Vodiči idúci z Popradu tak môžu pokračovať po diaľnici od Spišského Štvrtka až po Levoču. Diaľničný úsek je podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Milana Gajdoša prvým z troch úsekov, ktoré sú naplánované medzi Ružomberkom a Prešovom. Jeho dĺžka je 9 kilometrov a spolu s nadväzujúcim úsekom Jánovce – Jablonov II, ktorý by mali otvoriť v novembri, dokáže ušetriť motoristom 10 minút.
Zmluvná cena za výstavbu prvého úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov bola 59,9 milióna eur. Projekt bol financovaný zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Spomínaná časť diaľnice podstatne zníži dopravné zaťaženie na ceste prvej triedy I/18, na ktorej intenzita cestnej dopravy podľa posledného sčítania dopravy dosahovala aj viac ako 15 tisíc vozidiel za 24 hodín. Podiel nákladnej dopravy pri tom tvoril asi 20 %. Podľa ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Jána Počiatka, ktorý sa na otvorení úseku zúčastnil, o mesiac budú otvorené ďalšie dva úseky na Prešov. Ako povedal, vznikne tak ucelený úsek od Ružomberka až po Prešov, čo bude znamenať prínos pre celý región. Druhá časť diaľnice Jánovce – Jablonov II. bude mať dĺžku 9,5 kilometra, začínať sa bude južne od Levoče a napojí sa na diaľnicu Jánovce – Studenec pri Nemešanoch.
Výstavba prvého úseku diaľnice si vyžiadala aj obete. V novembri 2012 sa počas nej zrútil most pri obci Iliašovce, o život vtedy prišli štyria robotníci a jedenásť ľudí sa zranilo. Minister Počiatek v utorok povedal, že vyšetrovanie bolo v tomto prípade ukončené. „Je v rukách prokuratúry, či budú alebo nebudú vznesené obvinenia, a ako to bude pokračovať. Verím, že v najbližších týždňoch sa dozvieme výsledok tejto trojročnej ságy,“ dodal.
Zhotoviteľom stavby bola spoločnosť Váhostav a spoločnosť Bögl a Krýsl. Začala s ňou v júni 2011, diaľnica mala byť hotová do konca roka 2013, neskôr sa dostavba posunula na leto 2014. „Otváranie diaľnice je možné vždy len vtedy, keď sú ukončené všetky procesy viažuce k sprevádzkovaniu diaľničného úseku a Národná diaľničná spoločnosť mala tento jeden termín ako termín otvorenia diaľnice. Druhou vecou je, že počas výstavby nastali komplikácie a zmluvný termín odovzdania diela bol posúvaný,“ vysvetlil Gajdoš.
Svoju nespokojnosť s priebehom výstavby diaľnice prišlo prostredníctvom transparentu vyjadriť niekoľko ľudí, medzi ktorými bol aj poslanec NR SR a predseda hnutia OĽaNO Igor Matovič. Počiatek na ich nespokojnosť reagoval slovami, že „je potrebné si uvedomiť, že tieto diaľnice pochádzajú z éry takzvaných glorifikovaných lacných diaľnic, ktoré sa v konečnom dôsledku neukázali ako najlacnejšie, ale ako najkomplikovanejšie, práve z titulu, že vtedajšia garnitúra oslavovala ceny, ktoré sa už vtedy javili ako nereálne“. „Aj vtedy, keď sme boli v opozícii, sme to tvrdili, nikto to nepočúval, nakoniec sa to ukázalo ako pravda. Museli sme sa prispôsobiť situácii, dnes budú v nových zmluvách inštrumenty na to, aby sa niečo také nemohlo stať. Zhotovitelia budú povinní skladať aj špeciálnu bankovú záruku, ktorá bude určená len na ochranu subdodávateľov,“ povedal Počiatek.
Predseda KDH Ján Figeľ v tejto súvislosti uviedol, že počas vlád Roberta Fica sa diaľnice stavajú draho a pomaly. Bývalý minister dopravy vo vláde Ivety Radičovej obhajuje svoje rozhodnutie o zastavení dvoch z troch PPP projektov v čase prvej Ficovej vlády a ich nahradenie transparentnými tendrami s financovaním výstavby diaľnic z eurofondov. „Minister dopravy Ján Počiatek dnes slávnostne, ako súčasť predvolebnej kampane Smeru, otváral diaľničný úsek Jánovce – Jablonov I. Otvoril diaľnicu, o ktorej Fico ako opozičný kritik v roku 2010 hovoril, že sa za pôsobenia Jána Figeľa na ministerstve dopravy nevysúťaží a za takú lacnú cenu sa nikdy nepostaví,“ vyhlásil Figeľ.
„Miliardové megakšefty PPP sú gréckou cestou zadlžovania národa. Bolo zodpovedné voči ľuďom ich zastaviť a nahradiť transparentnými tendrami a financovať z eurofondov,“ upozornil Figeľ. Zrealizovaný PPP projekt na rýchlostnej ceste R1 medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severozápadného obchvatu Banskej Bystrice, je podľa neho toho najväčším dôkazom. „Za užívanie tejto rýchlostnej cesty ľudia už zaplatili približne 440 miliónov eur a podľa našich informácií si ďalších 77 miliónov eur Granvia ďalej nárokuje. To je spolu 517 miliónov eur za štyri z tridsiatich ročných splátok za PPP projekt,“ uviedol predseda KDH.
Úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, I. úsek, je súčasťou základnej európskej TEN-T siete Rýn -Dunaj a je pokračovaním úseku Mengusovce – Jánovce, ktorý bol sprevádzkovaný v roku 2010. V križovatke Spišský Štvrtok, ktorá bola v rámci stavby dobudovaná do definitívnej podoby bude umožnené napojenie diaľnice D1 na cestu I/18.