BRATISLAVA 6. decembra (WEBNOVINY) – Viac ako jedna pätina slovenských 15-ročných žiakov stále nedisponuje základnými čitateľskými zručnosťami, ktoré sú potrebné pre ich ďalšie vzdelávanie. Vyplýva to z medzinárodnej porovnávacej štúdie PISA, ktorú dnes zverejnila OECD. Naši žiaci v čitateľskej gramotnosti zaostávajú za svojimi rovesníkmi zo štátov V4. Slovenskí žiaci majú v porovnaní s priemerom OECD podpriemerné vedomosti z hľadiska sumarizácie informácií a pochopenia a zapamätania si informácií. Štúdia vo všetkých krajinách preukázala, že čím väčšie potešenie majú žiaci z čítania, tým je ich výkon v škole vyšší. Podobné výsledky v čítaní ako Slovensko dosiahli v čítaní PISA 2009 Lotyšsko, Grécko, Španielsko, Česko, Chorvátsko, Izrael, Luxembursko či Rakúsko.
Štúdia ukázala rozdiely v čitateľskej gramotnosti podľa pohlavia
Až 41 percent slovenských 15-ročných žiakov podľa štúdie vôbec nečíta pre potešenie (priemer krajín OECD je 37 percent), pre potešenie čítajú naši školáci niekoľkokrát za mesiac. Najobľúbenejším čitateľským materiálom sú pre 80 percent našich žiakov časopisy, ktoré preferuje aj v priemere 58 percent žiakov z krajín OECD. Náučnú literatúru číta 20 percent slovenských žiakov (v OECD je to 19 percent), beletriu 18 percent (v OECD je to 31 percent) a kreslené príbehy 13 percent školákov (v OECD je priemer 22 percent). Štúdia ukázala rozdiely v čitateľskej gramotnosti podľa pohlavia. Doménou dievčat je získavanie informácií. V tejto oblasti získali slovenské dievčatá v priemere porovnateľné skóre ako dievčatá OECD. Nežnejšie pohlavie používa memorovanie a kontrolné stratégie viac ako chlapci. Podľa štúdie chlapci skôr hľadajú súvislostí.
Celkovo slovenskí žiaci dosahujú v čitateľskej gramotnosti priemerný výkon pod priemerom OECD, nachádzajú sa však v lepšej polovici podpriemeru. Testovanie sa u nás konalo od 2. do 13. marca 2009, zúčastnilo sa na ňom viac ako 4 500 žiakov zo 189 škôl. Jednotlivé krajiny v rebríčku čitateľskej gramotnosti získali skóre od 314 do 556, Slovensko dosiahlo 477 bodov. V porovnaní s rokom 2006 zvýšili naši žiaci svoju čitateľskú gramotnosť o 11 bodov, v porovnaní s rokom 2003 o osem bodov. Spomedzi krajín V4 sme však stále najnižšie. O bod viac dostali Česi. Maďari sa so 494 bodmi nachádzajú na úrovni priemeru OECD, Poliaci so skóre 500 nad priemerom OECD. V celkovom hodnotení zostala naša krajina približne na rovnakej pozícii, na 25. až 29. mieste spomedzi 34 krajín OECD a na 32. až 37. mieste zo všetkých 65 zúčastnených krajín.
Testovanie PISA sa vo svete uskutočňuje od roku 2000 v trojročných cykloch a poskytuje údaje o vedomostiach a zručnostiach 15-ročných žiakov zúčastnených krajín v troch oblastiach – čitateľskej, matematickej a prírodovednej gramotnosti. OECD zoradila krajiny do skupín priemerný výkon nad priemerom OECD, priemerný výkon na úrovni priemeru OECD a priemerný výkon pod priemerom OECD. Čitateľská gramotnosť bola hlavnou sledovanou oblasťou štvrtého cyklu PISA 2009. PISA ju definuje ako porozumenie a používanie písaných textov, uvažovanie o nich a tiež zaangažovanosť čitateľa do čítania s cieľom dosahovať osobné ciele, rozvíjať vlastné vedomosti a schopnosti a podieľať sa na živote spoločnosti.
Agentúra SITA čerpala informácia z internetovej stránky Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania.