BRATISLAVA 14. januára (WEBNOVINY) – Odborové združenie železničiarov (OZŽ) žiada ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja o zastavenie nesystémového rušenia a obmedzovania osobnej železničnej dopravy na vybraných tratiach a pripravené hromadné prepúšťanie zamestnancov v železničnom sektore do schválenia navrhnutých postupných krokov. V prípade nerešpektovania svojich požiadaviek bude nútené vyhlásiť štrajkovú pohotovosť, informoval agentúru SITA predseda OZŽ František Petroci o rozhodnutí Predstavenstva Generálnej rady OZŽ, prijatom na piatkovom zasadnutí.
„Odborové združenie železničiarov odmieta obmedzovanie služieb osobnej železničnej dopravy, likvidáciu častí železničnej dopravnej cesty, nesystémové prepúšťanie zamestnancov železníc. Tieto opatrenia spôsobia vážne existenčné problémy nielen zamestnancom železníc, ale aj občanom odkázaným na služby železničnej dopravy,“ uvádza sa ďalej v stanovisku najväčšej odborovej organizácie na železniciach.
Ministerstvo dopravy v reakcii pre agentúru SITA uviedlo, že ho skôr mrzí, že odborárski bossovia nechceli štrajkovať, keď sa železnice tunelovali a zadlžovali, vtedy boli ticho. „Teraz, keď treba túto spúšť po bývalých vedeniach napraviť, aby sme zachránili pracovné miesta a revitalizovali železnice na európsku úroveň, hovoria o možných štrajkoch. Ubezpečujeme všetkých, že prijímané opatrenia nebudú mať vplyv na dostupnosť dopravy pre občanov,“ informoval hovorca ministra dopravy Martin Krajčovič.
Stratové a zadlžené železničné spoločnosti plánujú v rámci úsporných opatrení prepustiť viac ako 4 tisíc zamestnancov. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré spravujú infraštruktúru, chystajú v prvej etape v tomto polroku uvoľniť okolo 1 700 pracovníkov, čiže 10 % z ich celkového počtu. V druhej etape na budúci rok uvažujú s prepustením ďalšej tisícky ľudí. Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., ktorá zabezpečuje nákladnú prepravu, už oznámila, že prepustí zhruba 2 tisíc osôb, čo je približne 20 % stavu. železničná spoločnosť Slovensko, a.s., ktorá vykonáva osobnú prepravu, by mala prepustiť asi 10 % pracovníkov, viac ako 500 osôb. Tieto opatrenia majú zabezpečiť, aby spoločnosti postupne prešli k vyrovnanému hospodáreniu od roku 2012.
„Pripravované opatrenia v železničnej doprave, ktoré krátkodobo môžu priniesť čiastočné zlepšenie výsledkov hospodárenia firiem, sú v konečnom dôsledku začiatkom postupnej likvidácie železničnej dopravy na Slovensku,“ tvrdí vedenie OZŽ po uskutočnených viacerých rokovaniach s vedením troch štátnych železničných spoločností a zástupcami ministerstva dopravy. Tieto stretnutia podľa odborov potvrdili vrcholiacu krízu v železničnom sektore. Z uvedeného dôvodu OZŽ žiada ministerstvo dopravy súlade s Programovým vyhlásením vlády SR pripraviť a realizovať program revitalizácie železníc, ako jednoznačný vývojový trend na európskom dopravnom trhu, ďalej schváliť zmeny modelu financovania a regulácie dopravného trhu, zabezpečujúce spravodlivé súťažné podmienky pre jednotlivé druhy dopravy.
Ďalšou požiadavkou odborov je prijatie konkrétneho opatrenia na podporu rozvoja železničnej dopravy, ako environmentálne najvýhodnejšieho a najbezpečnejšieho dopravného systému. Štát by mal tiež v zmysle legislatívy Európskej únie uhrádzať straty z výkonov vo verejnom záujme, ktoré si za regulované ceny v železničnej doprave objednal, a zároveň plniť povinnosti pri zabezpečení vyrovnanosti bilancie hospodárenia ŽSR ako správcu infraštruktúry. Odborári v súvislosti s chystaným šetrením na železniciach tvrdia, že Slovensko ide cestou obmedzovania, rušenia, pričom Európa, naopak, revitalizuje železničnú dopravu, ako environmentálne najvýhodnejší a najbezpečnejší systém.