BRATISLAVA 2. augusta (WEBNOVINY) – Zaviesť povinnosť predávajúceho zájazdu, aby pri reklame uvádzal celkovú konečnú cenu ponúkaných služieb, chcú cez novelu zákona o reklame poslanci z Obyčajných ľudí.
O ich návrhu by plénum malo rokovať na septembrovej schôdzi Národnej rady SR. Igorovi Matovičovi, Erike Jurinovej, Jozefovi Viskupičovi a Martinovi Feckovi sa nepáči, že v súčasnosti zájazd ponúkaný napríklad za 400 eur letiskové a ďalšie poplatky výrazne predražia.
„V praxi často dochádzalo k situáciám, že spotrebiteľ bol reklamou uvedený do omylu, resp. cena uvádzaná v reklame vzbudzovala dojem, že je nižšia ako bola následná konečná cena, ktorú mal spotrebiteľ za zájazd a s ním súvisiace služby poskytované predávajúcim, uhradiť,“ zdôvodňujú.
Zákon by sa podľa ich návrhu vďaka prechodnému ustanoveniu nevzťahoval na propagačné materiály, ktoré boli objednané a zadané do tlače pred nadobudnutím účinnosti novely. Tú navrhujú od októbra tohto roka.
Cestovné kancelárie sa bránia
Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) má k návrhu výhrady. „Nejde o námietky voči cene, teda nie o vecný, ale o právny problém,“ tvrdí viceprezident asociácie Stanislav Macko. Ako skonštatoval pre agentúru SITA, riešiť akúkoľvek cenu prislúcha zákonu o cenách, a nie zákonu o reklame. Okrem toho, vecne príslušným je podľa neho okrem cenového zákona aj zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý jasne uvádza, že klient skôr, ako sa rozhodne pre podpis zmluvy, sa musí v cestovnej kancelárii dozvedieť konečnú cenu.
Znamená to, že by muselo prísť aj k zmene tejto normy. Ako poukázal, to, že v katalógoch sú deklarované ceny bez príplatkov, je na Slovensku prax dvoch desaťročí a 600-tisíc klientov ročne, ktorých obslúžia, s tým podľa Macka problém nemá. Asociácie cestovných kancelárií sa so svojim odôvodnením obrátila na parlamentný ústavnoprávny výbor, ktorý posudzuje právnu stránku novely Obyčajných ľudí, a na gestorský hospodársky výbor. Podľa odpovede, ktorú SACKA dostala, o novele budú s nimi pred septembrovou schôdzou ešte diskutovať.
Viskupič: „Nevznikla vo vzduchoprázdne“
Jozef Viskupič, ktorý je jedným z predkladateľov návrhu novely zákona o reklame, tvrdí, že „nevznikla vo vzduchoprázdne,“ ale majú ju prediskutovanú aj s ministerstvom hospodárstva. Je presvedčený, že je vecne príslušnou. Ako podotkol, „vždy sa nájde určitá miera výhrad“ a chápe, že Macko hľadá dôvody na argumentáciu proti tomuto návrhu.Ako skonštatoval, návrh nie je v parlamente po prvý raz, takúto zmenu sa snažili už presadiť v marci cez pozmeňovací návrh k novele zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu, no vtedy sa pre pomýlené hlasovanie spôsobené nechtiac Ľudovítom Kaníkom (SDKÚ-DS) do normy nedostal.
Malá novela zákona o reklame je ďalšou snahou ako veľkých touroperátorov donútiť uvádzať konečné ceny zájazdov. Ako Viskupič zdôraznil, ak to pomôže, nevidí problém v tom, aby bola zmena zapracovaná aj do zákona o ochrane spotrebiteľa.
Hlavným cieľom predkladateľov je podľa Viskupiča to, „aby prestali tzv. zavádzajúce ťahy touroperátorov, ktorí nechcú na trhu pôsobiť korektne, určujú len marginálne ceny a skutočné sa vyšplhajú do závratných výšok“. Ako poukázal, neuvádzanie konečnej ceny je niečo podobné, ako keby mal niekto záujem o knihu, ktorej obal stojí podľa reklamy päť eur, ale keď si ju príde kúpiť, povedia mu, že stojí 50 eur, lebo to je cena knihy aj s obalom.
Predkladatelia majú podľa Viskupiča ohlasy z mnohých cestoviek, ktoré by nimi navrhovanú zmenu privítali. Napríklad Globtour, Galatour či VV-tour uvádzajú konečné ceny aj v súčasnosti a tvrdia, že novela by im podnikanie nijako neskomplikovala, naopak, privítali by ju. Oľga Galádová z lučeneckej cestovky Galatour uvádza konečné ceny už 20 rokov a radšej podľa nej dajú klientom možnosť splátok ako zavádzať.