BRATISLAVA 11. novembra (WEBNOVINY) – Z hlavnej stanice v Bratislave od utorka premávajú električky, je to však iba dočasné riešenie. Dopravný podnik totiž zabezpečil rekonštrukciu vrchného úseku trate, od obratiska po ministerstvo financií.
Trať však budú o pár mesiacov opäť zatvárať. Mesto bude totiž modernizovať druhú časť električkovej trate až po Radlinského ulicu. Kým na opravu vrchného úseku električkovej trate sa zložil Dopravný podnik spolu s investorom rekonštrukcie predstaničného priestoru, na modernizáciu druhej časti trate radnica žiada o peniaze z eurofondov.
Električky jazdia pár dní pred voľbami
Len pár dní pred voľbami dopravný podnik vypravil z hlavnej stanice električky, od utorka tu premávajú linka č. 1 do centra mesta a linka č. 2 k ŽST Nové Mesto. Fakt, že opravená je zatiaľ len časť električkovej trate, ktorú dráhový úrad pre zlý stav pred tromi rokmi uzavrel, vraj nie je problém. Trať je podľa riaditeľa kancelárie primátora Ľubomíra Andrassyho bezpečná.
„Na to, aby ste pustili električky musíte mať revízne správy a stanovisko dráhového úradu je, že daná trať je bezpečná,“ vysvetlil. Ako dodal, električky museli pred tromi rokmi odstaviť práve pre kritický stav trate pri obratisku, druhá časť vraj potrebovala len nevyhnutné opravy. Odstavenej trati sa však tri roky nikto nevenoval. Andrassy vysvetľuje, že nezačali skôr, lebo tu svoj projekt plánuje spoločnosť Transprojekt. Tá má do roku 2016 pri stanici postaviť cesty a infraštruktúru, vybudovať má aj podzemnú električkovú trať. „Mesto nemohlo investovať stovky tisíc eur do priestoru, ktorý ma zrekonštruovať investor,“ vysvetlil Andrassy. Ten však zatiaľ stavať nezačal. Mesto nechcelo ďalej čakať, aby totiž mohli dostať peniaze z eurofondov na modernizáciu trate, museli sprevádzkovať vrchný úsek.
Oprava vrchného úseku električkovej trate z hlavnej stanice trvala približne 10 týždňov a stála 1,2 milióna eur, priblížil Vladimír Lipský z Dopravného podniku Bratislava „Podarilo sa nám to spraviť v takej dosť slušnej kvalite, zodpovedá všetkým parametrom,“ skonštatoval Lipský. Na rekonštrukciu trate sa zložil dopravný podnik a investor prestavby hlavnej stanice, spoločnosť Transprojekt.
V budúcnosti by mala ísť električka pod zemou
Investor do opravy trate investoval pol milióna eur, zvyšok zaplatil bratislavský dopravca. Urobil tak na základe memoranda o spolupráci, ktoré uzavrel s dopravným podnikom. V úseku od obratiska na hlavnej stanici robotníci opravili dve koľaje – vonkajšiu a prostrednú. Ako vysvetlil Lipský, premávať tu budú len dve električky, takže dve koľaje stačia. „Aj z finančných dôvodov sme nezasahovali do tretej koľaje, tu budeme využívať pre odstavné vozidlo,“ priblížil. V úseku od obratiska po ministerstvo financií za uplynulé týždne vymenili koľajové oblúky a osadili nové koľajnice, nové sú aj podvaly či upevňovacie uzly a trať dostala nový asfaltobetónový povrch.
Prvá časť trate je zatiaľ teda opravená len dočasne, v budúcnosti by tade mala ísť električka pod zemou. Druhú časť chce radnica modernizovať aj preto, aby mohla potom nadviazať na plánovanú podzemnú električku.
„Tento úsek už bude pripravený. Ak sa zrealizuje projekt Predstaničné námestie a vybuduje sa tu nová infraštruktúra, ku ktorej sa zaviazal investor, tak na to budeme vedieť bez problémov nadviazať,“ dodal Andrassy s tým, že sprevádzkovanie električkovej trate nemá nič spoločné s blížiacimi sa voľbami. Modernizáciu druhej časti trate mesto plánuje v budúcom roku. Záležať to podľa Andrassyho bude od toho, ako sa radnici podarí ukončiť verejné obstarávanie a podpísať zmluvu s víťazom. Vedenie mesta predpokladá, že víťaza by mohli poznať na jar budúceho roka, samotné práce na trati by mali trvať približne tri až štyri mesiace. V tom čase bude električková doprava opäť zastavená.