FRIČOVCE 17. decembra (WebNoviny.sk) – Od štvrtka 17. decembra sa vodiči dostanú neprerušovane po diaľnici z Prešova až do Ružomberka. Motoristickej verejnosti totiž vo štvrtok Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odovzdala do užívania poslednú chýbajúcu časť diaľnice D1 medzi oboma mestami na úseku medzi obcami Fričovce- Svinia. Stavba diaľničného úseku trvala presne štyri roky.
Diaľničný úsek Fričovce – Svinia je dlhý 11 217 metrov a nachádza sa na ňom 15 mostov v celkovej dĺžke 2,26 km. Najvyšší most má 38 metrov, najdlhší meria 323 metra. Cena výstavby je 129,4 milióna eur. Na stavbe, ktorej zhotoviteľmi boli firmy Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o pracovalo 200 mechanizmov a 530 robotníkov. Výstavbu sprevádzali aj komplikácie so sanáciou územia zapríčinené zosuvmi pôdy. Tie si podľa generálneho riaditeľa NDS Milana Gajdoša vyžiadali navýšenie ceny o 14,5 milióna eur. Stavbu problémy predĺžili zhruba o rok.
„Odovzdanie tohto úseku vytvára druhý najdlhší ucelený úsek na D1 medzi Bratislavou a Košicami s dĺžkou takmer 140 kilometrov. Nesmiernym spôsobom to zvyšuje komfort vodičom a vydýchnu si všetci obyvatelia obcí, ktoré boli dlhodobo zaťažované neskutočnými intenzitami premávky,“ uviedol minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. Predmetný úsek má odbremeniť najmä obce Hendrichovce, Bertotovce a Chminianska Nová Ves, cez ktoré denne predchádzalo až 15-tisíc áut. Tretinu z nich tvorili nákladné autá. Vďaka diaľnici vodiči ušetria pri prejazde týmto úsekom zhruba päť minút. Celkovo sa doba jazdy z Bratislavy do Prešova po diaľnici D1, vďaka piatim tohto roku dokončeným úsekom, skráti podľa diaľničiarov zhruba o pol hodinu.
Dobrou správou pre motoristov z Prešova má byť vysporiadanie problematického vstupu do mesta z diaľnice, ktorý kvôli problémom s pozemkami bol riešený netradične pomocou svetelnej signalizácie. „Po veľmi dlhom období sa podarilo vysporiadať toto územie a NDS má za to, že v roku 2016 podpíše zmluvu na zhotoviteľa tak, aby semafor v Prešove bol odstránený, a aby diaľnica bola kompletne dotiahnutá až do Prešova bez tejto komplikácie,“ uviedol Gajdoš. Cenu za vysporiadanie problematického pozemku označil za štandardnú v zmysle platnej legislatívy.
Národná diaľničná spoločnosť odovzdala motoristom v roku 2015 viac ako 56 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, ďalších 77 kilometrov je vo výstavbe. Ako informoval minister Počiatek, buduje sa úsek okolo Ružomberka a ministerstvo pokračuje aj v súťaži na obchvat Prešova, ktorým by sa prepojil Ružomberok s Košicami. „Teraz je to všetko o verejnom obstarávaní, ktoré viete, že je v našich podmienkach veľmi komplikované a zdĺhavé. Všetko o závisí od námietkových procesov, ktoré budú uplatnené a od rýchlosti reakcie Úradu pre verejné obstarávanie,“ uviedol minister s tým, že verí, že súťaž sa uzavrie v najbližších mesiacoch. Termín, kedy sa definitívne prepojí Bratislava s Košicami ale tipovať nechcel. Podľa stanovených harmonogramov je dokončenie plánované na rok 2019.
Európska únia hradí 85 % nákladov na oprávnené výdavky cez Operačný program Doprava 2007 – 2013. „Európske prostriedky prispeli na Slovensku k výstavbe viac ako 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných komunikácií,“ informoval vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek. Vďaka európskym prostriedkom sa podľa neho darí výrazne skvalitňovať dopravu pre obyvateľov celého Slovenska. „Finančné zdroje vyčlenené na dopravné projekty vo výške takmer 3,7 mld. eur v súčasnom programovom období (2014 – 2020) prispejú k ďalšiemu rozširovaniu diaľničnej siete a k skvalitneniu dopravy a života ľudí,“ dodal Chrenek. Postaví sa 100 km nových diaľnic a zrekonštruovaných bude 125 km železničných tratí. Peniaze EÚ tiež prispejú k modernizácii mestskej hromadnej dopravy vo viacerých mestách a k zlepšeniu podmienok pre vnútrozemskú vodnú dopravu, vrátane modernizácie prístavu v Bratislave.