BRATISLAVA 5. októbra (WEBNOVINY) – Legendárna mysteriózna dráma Občan Kane, ktorú v roku 1941 ako svoj prvý celovečerný film uviedol Orson Welles, je podľa americkej Spoločnosti internetových filmových kritikov (Online Film Critics Society, OFCS) najlepším režisérskym debutom v dejinách kinematografie. Snímka o fiktívnom magnátovi Kaneovi vyniesla Wellesovi spolu s Hermanom J. Mankiewiczom Oscara za pôvodný scenár. „Začal som na vrchole a odvtedy som si budoval cestu dole,“ zažartoval neskôr Welles na adresu svojej mimoriadne úspešnej celovečernej prvotiny, ktorú kritici na celom svete veľmi dlho označovali za vôbec najlepší film v dejinách.
Ako uvádzajú tvorcovia rebríčka na oficiálnej stránke www.ofcs.org, pre milovníkov filmov je málo vzrušujúcejších vecí, ako objavenie výrazného nového filmára. Množstvo výnimočných režisérov pritom podľa nich zanechalo stopu v dejinách filmu už svojimi prvými celovečernými snímkami a práve ich inovatívnosť a dôvtip sa rozhodli osláviť zostavením Stovky najlepších prvých celovečerných filmov v dejinách. Druhé miesto za Občanom Kaneom obsadila Mazacia hlava (1976) Davida Lyncha, nasleduje Noc živých mŕtvych (1968) Georgea A. Romera, Maltézsky sokol (1941) Johna Hustona a Na konci s dychom (1959) Jean-Luca Godarda. Do prvej desiatky sa dostali i prvotiny Quentina Tarantina (Gauneri, 1992), bratov Coenovcov (Zbytočná krutosť, 1984) alebo Sidneyho Lumeta (Dvanásť rozhnevaných mužov, 1957).
V stovke nechýbajú režisérske debuty Romana Polańského (23. Nôž vo vode, 1962), Franka Darabonta (24. Vykúpenie z väznice Shawshank, 1994), Kennetha Branagha (32. Henrich V., 1989), Dennisa Hoppera (33. Bezstarostná jazda, 1969), Tima Burtona (39. Pee Wee’s Big Adventure, 1985), Stevena Soderbergha (42. Sex, lži a video, 1989), Darrena Aronofského (44. Pí, 1998), Sama Mendesa (47. Americká krása, 1999), Dannyho Boylea (60. Plytký hrob, 1994), Roberta Rodrigueza (70. Mariachi, 1992), Marlona Branda (76. Jednookí dolníci, 1961), Roba Marshalla (87. Chicago, 2002), Gusa Van Santa (91. Drugstore Cowboy, 1989), Guya Ritchieho (94. Zbaľ prachy a vypadni!, 1998), Baza Luhrmanna (95. Tanec v srdci, 1992), či Kevina Costnera (96. Tanec s vlkmi, 1990).
Zostavovatelia nezabudli ani na oscarové Ostře sledované vlaky (1966) Jiřího Menzla na 61. priečke, animované filmy Johna Lassetera (12. Toy Story, 1995), Brada Birda (20. Železný obor, 1999) a Petea Doctera (57. Monsters, a.s., 2001), alebo Záhadu Blair Witch (1999) Daniela Myricka a Eduarda Sáncheza. Z objavov nového milénia neobišli napríklad Neilla Blomkampa (26. District 9, 2009), Martina McDonagha (45. V Brugách, 2008), Duncana Jonesa (56. Moon, 2009), Bena Afflecka (62. Zbohom baby, 2007), Alejandra Gonzáleza Iňárritu (65. Amores Perros, 2000), Richarda Curtisa (74. Láska nebeská, 2003), Jasona Reitmana (85. Ďakujeme, že fajčíte, 2005) alebo Juana Antonia Bayonu (86. Sirotinec, 2007).
Dvadsať najlepších filmových debutov podľa Spoločnosti internetových filmových kritikov (Online Film Critics Society, OFCS):
1. Občan Kane (1941) – Orson Welles
2. Mazacia hlava (1976) – David Lynch
3. Noc živých mŕtvych (1968) – George A. Romero
4. Maltézsky sokol (1941) – John Huston
5. Na konci s dychom (1959) – Jean-Luc Godard
6. Gauneri (1992) – Quentin Tarantino
7. Lovcova noc (1955) – Charles Laughton
8. Zbytočná krutosť (1984) – Joel a Ethan Coenovci
9. Nikto ma nemá rád (1959) – François Truffaut
10. Dvanásť rozhnevaných mužov (1957) – Sidney Lumet
11. Atalanta (1934) – Jean Vigo
12. Toy Story (1995) – John Lasseter
13. Zapadákov (1973) – Terrence Malick
14. V koži Johna Malkovicha (1999) – Spike Jonze
15. This Is Spinal Tap (1984) – Marty DiBergi, Rob Reiner
16. Gates of Heaven (1978) – Errol Morris
17. Hirošima, moja láska (1959) – Alain Resnais
18. Pripútajte sa, prosím! (1980) – Jerry Zucker, Jim Abrahams, David Zucker
19. Duel (1971) – Steven Spielberg
20. Železný obor (1999) – Brad Bird
SITA