Po rokovaní so zástupcami prevádzkovateľov staníc technickej a emisnej kontroly nový minister dopravy Pavol Lančarič pripustil, že v určitých vybraných oblastiach môže v budúcnosti prísť k takej legislatívnej úprave, ktorá by skvalitnila výkon týchto povinných kontrol, a tak zvýšila dôveryhodnosť občanov k predmetným službám.
Dňa 30.6.2023 sa na pôde Ministerstva dopravy SR uskutočnilo stretnutie medzi povereným ministrom dopravy Pavlom Lančaričom a vedením Národnej asociácie STK zastúpenej jej výkonným riaditeľom Petrom Hulmanom a podpredsedom predstavenstva Robertom Marenčákom. Cieľom stretnutia bolo predstaviť činnosť asociácie, ktorá zastupuje záujmy prevádzkovateľov STK a EK na Slovensku už od roku 2008, a fungovanie trhu s dôrazom na dlhodobé výzvy a problémy.
Na stretnutí výkonný riaditeľ Hulman informoval ministra Lančariča o negatívnom vývoji, pokiaľ ide o celkový počet vykonaných technických kontrol pripadajúcich na jednu STK. Kým v roku 2018 bol priemerný počet technických kontrol pripadajúci na jednu STK približne 9525, v roku 2022 sa tento počet znížil na 8222. Rovnaký trend možno pozorovať aj v prípade celkového počtu vykonaných kontrol jedným technikom za deň. Hlavný dôvod bola označená legislatívna zmena v roku 2018, prostredníctvom ktorej došlo k skrytej liberalizácii trhu STK, čo malo za následok historicky bezprecedentný nárast počtu STK o 27,21% medzi koncom roka 2018 a 2022. V súčasnosti je evidovaných 195 staníc, pričom na konci roku 2018 bolo v prevádzke iba 147 STK.
Tento nárast samozrejme kladie vyššie nároky aj na kvalitu dozoru nad výkonom STK a práve tú považuje výkonný riaditeľ Hulman za nedostatočnú. To spôsobuje, že mnohé vozidlá štátom nastaveným kontrolným sitom prekĺznu a viditeľne zamorujú ovzdušie výfukovými plynmi alebo ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky – práve poruchy brzdových zariadení, poruchy na podvozku, akými sú napríklad zavesenie kolies, riadenie a pruženie, totiž patria medzi najfrekventovanejšie závažné chyby.
Na stretnutí však obe strany diskutovali aj o možných riešeniach problémov, ktoré vznikli po liberalizácii trhu. Minister Lančarič bol otvorený sprísneniu kontrol pre vozidlá s vysokým nájazdom kilometrov za mesiac či rok, nakoľko Slovensko používa minimálnu frekvenciu kontrol oproti mnohým iným štátom EÚ. Riešenie by preto mohlo byť podobné ako pri zárukách mnohých autopredajcov, kde je napr. záručná doba na vozidlo limitovaná obdobím 24 mesiacov a následne počas ďalšieho jedného alebo troch rokov je záruka obmedzená počtom najazdených kilometrov (napr. 100 000). Podobným prístupom by mohli byť riešené aj intervaly technickej kontroly práve pre tieto tipy vozidiel s vysokým nájazdom kilometrov, ktorý pochopiteľne vyvoláva potrebu častejšej kontroly.
Čo sa týka liberalizácie siete STK, minister dopravy v princípe podporuje jej filozofiu a fungovanie voľného trhu, je však naklonený korektúram vyplývajúcich z praxe. V zmysle vyššie spomínaných problémov podporuje sprísnenie podmienok pre udelenie povolenia na zriadenie stacionárnej stanice technickej kontroly. Nový model udeľovania povolení by tak vďaka náročnejším kritériám prispel k zvýšenej kvalite výkonu technických kontrol, čo by v neposlednom rade prispelo k vyššej bezpečnosti cestnej premávky
Informačný servis