BRATISLAVA 18. apríla (WBN/PR) – Železničná spoločnosť Slovensko a.s. končí s realizáciou prvého projektu na obnovu mobilného parku o tridsaťdva nových moderných vlakových súprav.
Nové moderné vlaky zvýšili úroveň cestovania v osobnej železničnej doprave na Slovensku. Stalo sa tak najmä s využitím finančných prostriedkov Európskej únie a štátu prostredníctvom Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR v rámci Operačného programu Doprava na roky 2007 – 2013. Obyvatelia Slovenska môžu v nových vlakoch využívať komfortné podmienky, na aké neboli doposiaľ zvyknutí.
Realizácia projektu obnovy mobilného parku v Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. počas troch rokov umožnila, aby na domácich koľajniciach pribudlo tridsaťdva pohodlných prímestských a regionálnych vlakov troch druhov jazdiacich takmer po celom Slovensku. Štátny železničný osobný prepravca očakáva dodanie posledného z plánovaného počtu nových vlakov, motorového dieselového, do Nových Zámkov, čím sa projekt úspešne ukončí. Súčasťou modernizácie železničných koľajových vozidiel bola dodávka dvoch rušňov radu 381 a úprava desiatich lokomotív radu 263.
Európska komisia schválila projekt 15. júla 2010. Celkové náklady projektu predstavujú 231,96 miliónov eur. Európsky fond regionálneho rozvoja a štátny rozpočet z tejto sumy financujú po 38 % a Železničná spoločnosť Slovensko zvyšných 24 % prostriedkov. Nové vlaky popri väčšom komforte cestovania uľahčili podmienky pre invalidných cestujúcich pri nástupe a výstupe. Namiesto vysokých nepohodlných schodov majú široké nízko podlažné dvere umožňujúce rýchlejšie a bezpečnejšie nastupovanie a vystupovanie ľudí aj s batožinou.
Všetkých desať dodaných elektrických poschodových vlakových súprav radu 671 premáva na tratiach Nové Mesto nad Váhom – Žilina – Košice, Košice – Lipany, Košice – Čierna nad Tisou a Žilina – Čadca. Vlaky vyrobené v českej spoločnosti Škoda Vagonka a.s. Ostrava majú tri vozne s kapacitou 307 miest na sedenie a môžu dosahovať maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Prvý vlak tohto typu železničiari predstavili v máji 2010 v Žiline.
Obrazom: Nové vlaky na železniciach
Desať poschodových vlakov push-pull (ťahaný – tlačený), ktoré sú tiež od výrobcu Škoda Vagonka, jazdia medzi Kútmi a Štúrovom, Novými Zámkami a Komárnom a Bratislavou a Novým Mestom nad Váhom. Vo vlaku vyvinutého pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu je 362 miest na sedenie, z toho dvanásť so sklopnými sedadlami. Výhodou tohto typu je, že v obratovej stanici nie je nutné s rušňom obiehať súpravu, ale opačným smerom je vlak ovládaný z riadiaceho vozňa. Šetria sa tým peniaze za posun v obratových staniciach.
Dvanásť dieselových motorových jednotiek možno považovať za slovenské eurovlaky, keďže ich vyrobili v spoločnosti ŽOS Vrútky, a.s. Tieto súpravy s kapacitou 177 miest na sedenie prevážajú cestujúcich na tratiach v okolí Humenného, Prešova, Košíc, ako aj medzi Novými Zámkami, Nitrou a Prievidzou. Ide o vlaky s dieselovým hydraulickým prenosom výkonu radu 861 určené pre regionálnu dopravu s požadovanou maximálnou rýchlosťou 140 kilometrov za hodinu.
Železničná spoločnosť Slovensko zároveň plánuje získať do konca roku 2015 ďalších 29 nových vlakov. Predpokladaná cena za ich dodanie je 180 miliónov eur a financovanie tohto projektu majú zabezpečiť peniaze Európskej únie, štátneho rozpočtu a spoločnosti cez Operačný program Doprava v terajšom programovom období. Ide o súčasť projektu regionálnej podpory integrovaných dopravných systémov v Bratislave a Košiciach a ich priľahlých územiach.
Vlakový dopravca v súčasnosti organizuje dve verejné súťaže na nové vlakové súpravy. Získať chce dvadsať dieselových motorových vlakových súprav s nízko podlažnou konštrukciou pre regionálnu prepravu cestujúcich v okolí Bratislavy a Košíc. Predpokladaná cena za ich dodanie počas troch rokov je 90 mililónov eur. Železničná spoločnosť Slovensko plánuje najprv nakúpiť dva dieselové motorové vlaky iba na vlastné náklady a na dodanie ďalších osemnástich súprav si chce uplatniť právo opcie najneskôr do 1. januára 2014.
Plánuje aj dodanie deviatich dvojsystémových elektrických vlakov za 90 mil. eur. Jeden z týchto vlakov obstaráva na vlastné riziko a náklady a na dodanie ďalších si vyhradzuje právo opcie tiež do 1. januára 2014. Podmienkou uplatnenia opcie je schválenie revízie Operačného programu Doprava, čo je po rozhodnutí Európskej komisie už faktom, a podpis zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku na dodanie vlakov.