Záverom pracovnej cesty predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) v Číne by mohlo byť vybudovanie prekladiska tovaru v lokalite Košice – Bočiar, takzvaný GLIP – Global Logistic and Industrial Park. V kraji by tak vzniklo až 10-tisíc nových pracovných miest. Informovala o tom hovorkyňa predsedu KSK Anna Terezková.
Rokovania s potencionálnymi investormi
Predseda KSK Rastislav Trnka sa 11. a 12. septembra zúčastnil na summite Belt and Road Summit 2019 v Hong Kongu, ktorý bol zameraný na projekty Novej hodvábnej cesty. Zúčastnilo sa na ňom 5-tisíc účastníkov, zástupcov štátov, regiónov, investičných aj stavebných spoločností.
Košická župa ponúkla odkúpenie oceliarne U. S. Steel za jedno euro, Žigovo ministerstvo sa rozohnilo
O výstavbe prekladiska tovaru v lokalite Košice – Bočiar, kde sa končí širokorozchodná trať z východu, tak mala košická župa možnosť rokovať nielen s potenciálnymi čínskymi investormi, ale aj dodávateľmi.
„Dobrou správou je, že Čína má záujem o to, aby sa jeden z koridorov Novej hodvábnej cesty končil pri Košiciach. Lokalita na východe je pre túto investíciu najvýhodnejšou, lebo tadiaľ vedie funkčná širokorozchodná trať, je tu priestor na prekladisko aj dostupná pracovná sila,“ uviedol Trnka.
Východ potrebuje ekonomicky rozhýbať
Dodal, že sa s čínskou stranou rozprávali aj o iných projektoch Novej hodvábnej cesty. „Predĺženie širokorozchodnej trate do Viedne, ako naznačujú kroky niektorých predstaviteľov vlády SR, však považujem v tomto čase za nešťastné. Treba myslieť najmä na východ Slovenska, ktorý potrebuje ekonomicky rozhýbať. Pomohli by tomu aj dobre platené pracovné miesta v rámci GLIP-u.“
Lokalita Bočiar pri Košiciach s rozlohou 560 hektárov môže vytvoriť voľnú kapacitu na prekládku pre 500-tisíc kontajnerov ročne s obslužnými činnosťami, čím by v kraji vzniklo 5 až 10-tisíc nových pracovných miest. Širokorozchodná trať Košice – Užhorod a Rusko – Kazachstan s napojením na Čínu by v porovnaní s námornou dopravou urýchlila prepravu tovaru zo 40 – 45 dní na 10 – 15 dní.
Jaguar Land Rover v Nitre môže čeliť sporu, odborári nevidia posun v kolektívnom vyjednávaní
„Výstavbe terminálu intermodálnej dopravy prvej základnej časti GLIP-u chceme dať rozvojový impulz, no na to, aby sa zrealizoval, je potrebná aj súčinnosť štátu. Iba tak vieme byť dostatočne flexibilní, aby sme využili geograficky a geopoliticky výhodnú polohu východného Slovenska v prospech obyvateľov,“ dodal Trnka.
V Poľsku budujú už druhý terminál
Zámer Košického samosprávneho kraja pri výstavbe Globálneho logistického industriálneho parku pri Košiciach nadväzuje na Akčný plán postupu pri príprave a výstavbe Globálneho logistického industriálneho parku a Uznesenie vlády SR z roku 2017, ktorým odporučila Košickému samosprávnemu kraju, aby spolupracoval s Čínskou ľudovou republikou v oblasti hodvábnej cesty.
Nepredvídateľnosť legislatívneho prostredia je pre firmy stále problémom, varuje Pellegrini
Košický samosprávny kraj sa vďaka summitu v Hong Kongu tiež oboznámil s projektmi hodvábnej cesty v iných krajinách, ktoré dnes úspešne fungujú. Napríklad susedné Poľsko, cez ktoré prechádza hlavný prúd železničnej Novej hodvábnej cesty, buduje už druhý terminál Czeremcha – Wyskolitowsk pre vlaky z Číny.
V existujúcom termináli Brest – Maleszewice totiž za posledné tri roky stúpol objem prepraveného nákladu o viac ako sto percent. Odborníci odhadujú, že takýmto tempom bude preprava tovaru po transkontinentálnej trase narastať aj v budúcnosti. Okrem toho dochádza aj k navýšeniu počtu vlakov, ktoré z Číny odchádzajú a k zrýchleniu dodania tovaru.