NITRA 17. októbra (WEBNOVINY) – Nitra potrebuje atrakcie, ktoré by pritiahli turistov a zdržali ich v meste viac dní. Konštatuje to koncepcia rozvoja cestovného ruchu z dielne Ekonomickej univerzity v Bratislave, ktorú dnes predstavili verejnosti.
Významným prínosom by bola najmä výstavba akvaparku, povedal spracovateľ koncepcie Pavol Plesník z katedry služieb a cestovného ruchu.
„Akvaparky sú miesta, kam chodia ľudia zvonka na dlhšie, nielen na pol dňa. Tri -štyri kilometre od Nitry sú dokonca navŕtané pramene a je tam tá istá liečivá voda ako v Podhájskej,“ povedal Plesník.
Ľudia by sem podľa neho mohli chodiť na týždňové liečebné pobyty a na fakultatívne výlety by chodili do Nitry, čím by sa naštartoval turistický ruch. Mesto sa o výstavbu akvaparku usiluje, stavať ho chce formou verejno-súkromného partnerstva. Zatiaľ chýba investor.
„Absolventi architektúry združení v jednej skupine nám predložili štúdiu, takže máme podklad k rokovaniu,“ informoval primátor Jozef Dvonč. Strategický dokument koncepcie rozvoja cestovného ruchu vypracovala Ekonomická univerzita na objednávku mesta Nitra, ktoré na tento účel získalo peniaze z eurofondov.
Ďalšou atrakciou, ktorá by mohla pritiahnuť návštevníkov, je lanovka na vrch Zobor. Tá by mohla podľa Dvonča stáť už v lete, záujem postaviť ju deklarovala spoločnosť Veolia Transport Nitra.
Preč s imidžom roľníckeho mesta
Nitra potrebuje podľa koncepcie zmeniť celkový imidž na historické mesto s podujatiami, potenciálne aj ako mesto konferencií a kongresov. V súčasnosti je vnímaná najmä ako centrum poľnohospodárstva. Slabým miestom Nitry je železničná a autobusová stanica, ktoré sú prvým kontaktom mnohých návštevníkov s mestom.„Turista príde a cíti sa stratený. Prvý dojem sa potom ťažko vymazáva,“ myslí si Plesník.
Problémom je aj krátky otvárací čas niektorých pamiatok, niektoré sú prístupné len na vyžiadanie.
Turistická kancelária mesta je cez víkend zatvorená. Podľa Plesníka by Nitra mohla viac využívať religiózny cestovný ruchu, vytvoriť tematické historické trasy v meste, dobudovať cyklotrasy.
Silnou stránkou Nitry sú výstavy a veľtrhy na Agrokomplexe, historické jadro mesta s pamiatkami, kultúrne podujatia a divadlá. Výhodou je aj poloha mesta v blízkosti Bratislavy. Nitra je v top desiatke najnavštevovanejších miesta Slovenska.
Najviac láka Agrokomplex
Vyťaženosť hotelov je však približne 25 percent, pretože množstvo návštevníkov sem príde len na veľtrh a dlhšie sa tu nezdrží. Výstavy a veľtrhy na Výstavisku Agrokomplex sú podľa prieskumu v 71 percentách hlavným dôvodom návštevy Nitry.
Nasleduje návšteva príbuzných a známych (34 percent), historické pamiatky (29 percent), nakupovanie v obchodných centrách (29 percent) a kultúrne predstavenia (25 percent). Ponuka stravovacích a spoločenských možností je podľa koncepcie v Nitre dostatočná.Je tu množstvo reštaurácií, barov a diskoték. V oblasti ubytovania chýba turistická ubytovňa a hotel najvyššej triedy, je tu však deväť štvorhviezdičkových hotelov.
V posledných rokoch sa nielen v Nitre, ale aj v iných mestách na Slovensku, rozmohol trend koncentrácie služieb do obchodno-zábavných centier, čo vytláča život z mesta.
„Rodičia nechodia s deťmi na hrad či do prírody, idú do shopping centra a tam majú všetko. Neviem, či to je to to správne, čo by sme mali vo svojich deťoch vychovávať,“ skonštatoval Plesník.
Spôsobom, ako proti tomu bojovať, je podľa neho ponúknuť rodinám niečo iné, čo by bolo pre ne atraktívne. „Napríklad keby bola lanovka na Zobor, určite by to bola dobrá konkurencia týmto centrám,“ doplnil Plesník. Prvým krokom pre zlepšenie využitia potenciálu cestovného ruchu v Nitre by podľa Plesníka malo byť zriadenie organizácie destinačného manažmentu. Tá by všetky aktivity naštartovala a koordinovala.